Megvalósulhat a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztése, aminek egyik első kulcseleme az új őrmezői buszvégállomás és a P+R kapacitások bővítése. A fejlesztések a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány megállapodása alapján Fürjes Balázs államtitkár felügyeletével, a BFK irányításával kezdődhetnek el.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója Facebook-bejegyzésben számolt be arról, hogy megjelent a Miniszterelnökséghez tartozó Budapest Fejlesztési Központ nyílt európai uniós közbeszerzési felhívása, ezzel indul az új kelenföldi buszállomás tervezése. Ennek keretében kulturált BKK- és Volánbusz-végállomás, több P+R parkoló épül Őrmezőn, a kelenföldi metróvégállomáson. A BFK nemcsak a buszpályaudvar és a P+R parkoló terveztetését rendeli meg, hanem a Kelenföldi pályaudvar térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére is szól a közbeszerzés. A tervezőnek javaslatot kell majd tennie a buszvégállomás Etele téren felszabaduló területének hasznosítására, ahol a cél a zöldterületek növelése.
"Kelenföld vasútállomás az M4-es metró végállomásának 2014-es megnyitása óta fontos csomópontja Budapestnek, már semmiképp nem tekinthető külvárosias környéknek, most is épül a közelében egy pláza és egy irodaház. Az autóbuszok végállomása és a parkolók azonban nem mondhatók komfortosnak, a Volánbusz járatai a csomópont kedvezőtlen oldalára érkeznek még a metró előtti forgalmi rend szerint, ezért az Egérúton jelentős kerülőre kényszerülve érik csak el az Etele téri pályaudvart, miközben a Budaörsi úton közvetlenül és gyorsabban is elérhetnék a kelenföldi csomópontot" - írja a posztban Vitézy Dávid, aki azt is megjegyzi: a még a BKK-ban 2014 előtt készített eredeti tervek szerint a metró indulása után nem sokkal elkészült volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál, de végül a metróprojektből kimaradt ez az elem, miután az agglomerációs járatokat a Volánbusz átvette a BKK-tól, és a Főváros nem folytatta ezt a fejlesztést.
Március 25-én a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán megállapodás született a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány között, így Fürjes Balázs államtitkár felügyeletével, a BFK irányításával kezdődhet el a kelenföldi csomópont továbbfejlesztése.
Ezek lesznek a legfontosabb változások:
- az elővárosi Volánbuszok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra, a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett, terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni
- az új állomáson a kelenföldi csomópontból régóta hiányzó funkciók, szolgáltatások (például nyilvános illemhely, újságos, stb.) pótlására is sor kerül
- a kelenföldi P+R kapacitás is nőni fog a mostani 1000 férőhelyről legalább 1500-ra, terveznek egy többszintes parkolóházat is
- a kerékpárosok számára is készülnek majd bringatárolók, de taxidrosztok, K+R parkolók is létesülnek
Fontos kiegészítés, hogy a BFK a munka keretében nem csak a buszpályaudvar és a P+R parkoló terveztetését rendeli meg, a közbeszerzés a Kelenföldi pályaudvar térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére is szól. A tervezőnek javaslatot kell majd tennie a buszvégállomás Etele téren felszabaduló területének hasznosítására, ahol alapvető cél a zöldterületek növelése.
A tervezési munka emellett több más, a térséget érintő távlati fejlesztés vizsgálatát is tartalmazza. Mindebből az derül ki, hogy a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztése valósulhat meg, aminek egyik első kulcseleme az új őrmezői buszvégállomás és a P+R kapacitások bővítése.
Forrás: Vitézy Dávid Facebook-oldala