24 tantermes iskola - Budaörs
Kiemelt megvételt nyert 17 sz. pályamű - Gettoplan Bt. vezető építész tervezők: Getto Tamás, Helmle Csaba
17 sz. pályamű - Gettoplan Bt.
vezető építész tervezők: Getto Tamás, Helmle Csaba
szakági tervező: Nagy László
munkatársak: Schunk Tímea, Detkovics Anikó, Csúcs Zoltán
Részletes bírálat:
Telepítés
Az „L" alakú épület határozott tömege erőteljes térfalakat képez a határoló utcák mentén. A ház alakjából eredően a telek használata kedvező, a szárnyak által közrefogott belső rész védett. A szintszám változása is igazodik a későbbi, környező beépítésekhez: D-i irányban növekszik, az autópálya melletti, várhatóan magasabb épületekhez képezve átmenetet. A sportpályát a tetőre szervezi, így a telek nagy hányada kertként használható, ezt bizonyítják a rendkívüli beépítési paraméterei is: beépítése 31%, zöldfelülete 57%. Természetesen ezen mutatók csak a jelen, magasabb szintszám esetén voltak lehetségesek. Parkolóit a telekhatárok mentén teljesíti, úgy hogy a Hársfa u. úttervét is figyelembe veszi. A főbejárat előtti pufferzónával kellemes városi teret hoz létre.
Építészet
A pályázat szolidan mozgalmas és összefogott kubusba foglalt épület tömege városképi szempontból megfelelő térfalat és ellenpontot képezhet a tervezett sportcentrummal átellenes oldalon. A Hársfa utcai "lankás" tömeg érezhető módon reagál a budaörsi tájra. A homlokzati sík finom megtörésével egyrészt a főbejárat hangsúlyossá válik, másrészt a kívánatos iskola előtti teresedés is kialakul.
Az F+3 szintes épület alá pinceszintet nem tervez, ami a telek geotechnikai adottságait, és így a beruházás várható költségeit tekintve előny. Hátrányos viszont, hogy a programot ezáltal csak négy szinten tudja a terv teljesíteni.
A többszintes galériával tervezett aula impozáns belső teret hoz létre, a tornateremmel és a burkolt belső udvarral nagyobb szabású rendezvények befogadására alkalmas, igényes térsort alkot. Hátrány, hogy a játszóudvar ÉK-i tájolása miatt benapozása a tanévi időszakban igen csekély, így hideg és rideg lesz.
Az alsó és felső tagozat szétválasztását is lehetővé tevő étterem és az aula térkapcsolata szép. Nem jó megoldás viszont az alsó tagozatos négy osztály étteremmel szemben való elhelyezése, különösen a Hársfa
utcára néző földszinti ablakokkal.
A gazdasági bejárat helye megfelelő, de oldalkertbe még föld takarásos épületrész sem nyúlhat.
A tornaterem osztott használata megoldott, az öltözőblokk alaprajzi szervezése kielégíti az előírásokat.
Az alsó és felső tagozat elválaszthatóságára gondol. Az alsó tagozatot középfolyosós, a felsőt oldalfolyosós rendszerben szervezi azzal, hogy a közlekedőket terhelés érzékenyen táguló plasztikus terekként kezeli.
A sportpálya tetőre helyezésével és az épület telepítésével nagy méretű, izgalmasan kialakított játszókertet nyer, a megoldás ugyanakkor több problémát is felvet: a sportpálya az 5. szintre kerül, tájolása sem ideális, padozata sem oldható meg a tervben közölt 45 cm-ben stb. Szellemes megoldás, hogy a pályára felvezető külső lépcső egyben közvetlen kapcsolatot biztosít az egyes szintek zsibongóiból a játszóudvar felé.
Az összefogott nagy tömeg ellenére általában finom formai attitűdök, érzékeny térformák jellemzik a tervet. Ez az érzékenység tapintható ki a homlokzati nyílászárók választott arányrendszerénél is. A javasolt üvegmozaik homlokzatburkolat – amennyiben matt felülettel is megoldható – mindenképpen elgondolkodtató felvetés. A tervben bemutatott színhatás mindenesetre megnyerő. A ferde síkú hatalmas tetőfelület esztétikai és műszaki megoldása elnagyolt.
Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Külső megjelenésében nagyon szép épület. A tetőn helyezkedik el a kinti sportpálya és a lelátó, amely nagyon izgalmas, de egyben balesetveszélyes és nagyon zajos. Az épület belülről rendkívül szellős képet mutat, amely a nagy tereknek és tágas folyosóknak köszönhető. Itt is problémaként jelentkezhet a zaj terjedése. Az aula nagy és különleges formájú, rendezvények szervezésére alkalmas. Az alsó/felső bontás a tantermek három szinten való elhelyezésével valósul meg, 3*8-as kivitelben. Nem szerencsés megosztás az ebédlővel szemben tantermeket elhelyezni. A harmadik emeleten vannak a szaktantermek, melyek elhelyezése jó. A tanárik egymás mellett vannak, nagyon messze a gyerekektől, a legmagasabb szinten. Ez elgondolásnak nem rossz, de az iskola működésében jobb ezen helységeknek a tagozatokhoz való csatlakoztatása.
Gyönyörű az épület által védett udvar, bár tájolása szerint nem sok napfényben részesül.