építészet : környezet : innováció

3d'sign 2006 - Piramisok pihenőszékből

Magyarország legnagyobb építészeti látványtervezési pályázata, a 3d'sign.

Magyarország legnagyobb építészeti látványtervezési pályázata a 3d'sign újra megnyitotta kapuit a legjobb vizualizációs eszközöket csokorba gyűjtő www.creviz.com oldalon. Nemzetközi mezőnnyel, és lelkes szponzori támogatással, a szervezők idén is megpróbálnak életet lehelni, a téli álmát alvó magyar vizualizációs kultúra egyik közismert, ám kevésbé elismert ágába. A 3d'sign 2006 célja, hogy a szélesebb szakmai, és a laikus közönség is megismerhesse a számítógépes látványtervezés legtehetségesebb alkotóit.

 

Napjainkban minden jelentősebb vizuális ingerünk tartalmaz számítógép generálta elemeket, a legtöbben mégis ignoránsak maradnak a számítógépes képalkotás legalapvetőbb folyamataival kapcsolatban. A hagyományos művészeti és tervezői köztudat nehezen emészti meg, hogy a képi, és formai kultúránk legerősebb alakító erejévé mára a CG, azaz a számítógépes grafika vált.

 

Nehezen hagyható figyelmen kívül az a formai és szerkezeti gazdagodás, amely vitathatatlanul a számítógépes tervezés és képalkotás vívmányainak köszönhető. Sok tervező mindezek ellenére Ludd-i dühvel méregeti a tervezést, és képalkotást segítő technológiákat. A kialakult befogadói, és felhasználói szakadék erősen generációs jellegű. A pályaműveken keresztül azonban talán sikerül leküzdeni ezt a korlátot, és a tartózkodók is betekintést nyerhetnek a számítógépes képalkotás felszabadult, illuzórikus, ám rendkívül meggyőző világába.

 

Ezt az áttörési szándékot szolgálhatja a pályázat témaválasztása is. A pályázók első válaszható küldetésében, a szervezők, a hagyományos építészet egyik legmarkánsabb formájának, a Dahsur-i törtpiramisnak, számítógépes továbbgondolását tűzték ki célul. Hidat teremteni az ősi archaikus forma és a modern funkció között egy építészeti tömeg, vagy építészeti tömegcsoport segítségével.




 

Hídverés a díjnyertes SIXAY bútorcsalád, és egy hozzá tervezett belsőtér harmóniájának megteremtésére irányuló, második küldetés is, melyben a forma, a funkció, és a tartalom egymást keresi. "Gombhoz a kabátot"-, mondják majd néhányan, de ettől még nem kis feladat.

 

Megmozduló fantázia, parancsra rendeződő képpontok, megtévesztő illúzió készül. Az illúzió mögött évtizedes tapasztalat, és technológiai áttörések sora. Eszközök, gyártók, és újítók, akik nélkül csak a vakítóan üres képernyőre merednénk.

 

A pályázat mögött újra felsorakoztak a komplex tervezői és vizualizációs szoftvereket gyártó, és forgalmazó világcégek. Az Autodesk, komplex építészeti programjának legújabb változatával a Revit 9 -el. A Nemetschek, az építészeti tervezés teljes területét lefedő Allplan programjával, és a Maxon, Cinema 4D látványtervezési programjával. A McNeel egyedülálló NURBS alapú modellezőjével a Rhinoceros -al.

 

Nem maradhatnak el a képalkotást, és képszerkesztést segítő szoftverek, és hardverek sem. A szoftver.hu biztosította Photoshop, mely mára képszerkesztési világszabvánnyá vált, és a Codra által felajánlott természetes interakciót segítő Wacom – digitális rajztábla.

 

A pályázat az interneten keresztül kerül lebonyolításra, és a neves szakmai zsűri értékelésén túl, a közönség is megválaszthatja kedvenc alkotását a közönségszavazás keretében. A pályázat minden magánszemély, és maximum három fős csapat számára nyitott. A pályaműveket legkésőbb 2006 szeptember 3.-ig lehet feltölteni digitális formában a creviz.com oldalon.

A pályázati kiírás megtekinthető ITT

vélemény írásához jelentkezzen be »