Egyéb cikkek

A "Károlyi István Városközpont" építészeti ötletpályázat

1/6

látvány a Váci út felől

Liszt Ferenc utcai látvány

látvány az újpesti öböl felől

esti látvány

kilatas a toronyból

?>
látvány a Váci út felől
?>
Liszt Ferenc utcai látvány
?>
látvány az újpesti öböl felől
?>
esti látvány
?>
kilatas a toronyból
?>
1/6

látvány a Váci út felől

Liszt Ferenc utcai látvány

látvány az újpesti öböl felől

esti látvány

kilatas a toronyból

A
Egyéb cikkek

A "Károlyi István Városközpont" építészeti ötletpályázat

2008.06.05. 11:39

rangsorolás nélküli megvételben részesült a 4. sz. pályamű.A4 Stúdióvezető tervező: Kendik Géza

rangsorolás nélküli megvételben részesült a 4. sz. pályamű.
A4 Stúdió
vezető tervező: Kendik Géza
társtervezők: Bernát Gabriella, Erdélyi Mónika, Maza Orsolya, Papp Zoltán Tibor, Sulyok Levente, Varga Rita, Vilics Árpád, Hargitai Zsófi

 

látvány a Váci út felől
1/6
látvány a Váci út felől

Liszt Ferenc utcai látvány
2/6
Liszt Ferenc utcai látvány

látvány az újpesti öböl felől
3/6
látvány az újpesti öböl felől

esti látvány
4/6
esti látvány

kilatas a toronyból
5/6
kilatas a toronyból

 


Részletes bírálat:

A pályamű a KSzT, a BVKSz és a kiírás – valamint a helyszíni kötelező adottságoktól elrugaszkodva – merőben más, jellegében K-Ny-i sávos elrendezésű szuburbán beépítést javasol, két-három szintes intézményi sávokkal és további 17 szintes lakó- és irodatornyokkal. A terv ezáltal hatásos, egységes, de a jelenlegi szabályok szerint megvalósíthatatlan városképi jelet ad és városi tere pedig nincs.

A pályamű a feladat súlyos félreértelmezésére alapozva a Dunával szerves kapcsolatban lévő „zöld oázis"-t létesít. Az elvárt nyüzsgő, központi szerepkörű városi beépítés létrehozására vonatkozó kiírásból a javaslat semmit nem teljesít.
A Váci út – a városközpont tömbjének szinte teljes szélességében történő - lefedése felesleges látszik és valószínűleg irreálisan költséges, ugyanakkor az út fölötti domb mögötti teret, de legalábbis annak döntő részét leértékeli, azt elvágja a víztől, holott éppen a Dunával való közvetlen kapcsolat lenne a javaslat célja.

A K-Ny irányú „épület-sávok" között csekély értékű városias tér (érdemi vezérszint) nem jön létre, az épületek, a tér egységét teljesen szétszabdalják.

Elfogadhatatlan a szálloda elhelyezésére adott javaslat, mivel a tervezési programot a tervezési területen belül kellett volna megvalósítani, a Váci utat lefedő zöld építményre kitámasztott, és az öböl fölé nyúló, vitatható tömegű épület elfogadhatatlan. A tornyok magasságára adott javaslat helyességét a terv nem igazolta, az arculatát tekintve is idegen a területet határoló épített környezettől.

Erős tájépítészeti karakter a „zöldben úszó" házak, nagy hosszon lefedett Váci út. Látványos és dinamikus alaprajzi grafika – sok ponton többes, bizonytalan (vagy szándékosan nem konkretizált) tartalommal. A Dunapart-kapcsolat a pályaművek közül a lehető legintenzívebb, a tájépítészeti formálás azonban jelzésszerű. A városközpont felé kapcsolata kedvező, a most épült új házak felé parkkal közelít, a Szabadság parkot nem tárgyalja. Műleírásában a szabadtereket, zöldfelületeket érdemben, mint a koncepció alapelemeit helyesen tárgyalja.

A pályamű összességében nem tartalmaz olyan városépítészeti szakmai javaslatot, ötletet, mely a tervezési program véglegesítése szempontjából ajánlható lenne. Részleteiben sem adódik – a pályamű eltérő beépítése miatt – olyan elem, ami közvetlen felhasználható lenne a továbbtervezésre. Számos olyan megoldást tartalmaz azonban, amely a továbbtervezésre iránymutató lehet, és ezek közül kiemelhető és remélhetően a továbbtervezésre hatással lesznek az alábbiak:
- A KSzT hatályos tevének alátámasztó munkarészében javasolt keskeny híd helyett a szélesebb – ha nem is az ebben a pályaműben javasolt mértékű – zöldfelületet is magába foglaló külön-szintes átkötést kell létesíteni.
- A beépítés fontos és konzekvens eleme legyen a kelet-nyugati átszellőzés biztosító beépítés.
- A KSzT és egyéb előírások betartása mellett, vagy ellenére olyan beépítést kell készíteni, ami városképi jelként, szimbólumként is jelentős és erről a kiírási elvárásról nem szabad egyéb indokok miatt lemondani. Meg kell találnia a még elfogadhatóan drága, a hagyományos Újpesthez igazodó, és a területen nem idegenként eluralkodó megoldást.

Mindezekért a BB a pályaművet 2.000.000.-Ft-os megvételben részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.