| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

A Székesfehérvári Vörösmarty Színház rekonstrukciója és bővítése

1/13

Helyszínrajz

Hosszmetszet

Keresztmetszet

Földszinti alaprajz

I. emeleti alaprajz

?>
?>
Helyszínrajz
?>
Hosszmetszet
?>
Keresztmetszet
?>
?>
?>
?>
?>
?>
Földszinti alaprajz
?>
I. emeleti alaprajz
?>
?>
1/13

Helyszínrajz

Hosszmetszet

Keresztmetszet

Földszinti alaprajz

I. emeleti alaprajz

A Székesfehérvári Vörösmarty Színház rekonstrukciója és bővítése
Épülettervek/Középület

A Székesfehérvári Vörösmarty Színház rekonstrukciója és bővítése

2002.10.08. 22:00

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Bede István

A II. díjat nyert (3 millió Ft) a Pécsi Építész Kör pályaműve.

A II. díjat nyert (3 millió Ft) a Pécsi Építész Kör pályaműve. Szerzői:

Bede István építész
Horváth Krisztina, ifj. Csatai László munkatársak
Révy Antal, Cservenyák Gábor, Kucskár Mihály, Kotschy András szakági tervezők
Soltész László, Rauschenberger János, Kiss Zoltán konzulensek.

 

1/13

Helyszínrajz
2/13
Helyszínrajz

 

Néhány szó az egészrõl…

Az épület hármas tagozódása – nézõtéri zóna, színpad zóna, kiszolgáló zóna - tulajdonképpen nem változik meg a bõvítés során, csak a színpad mögötti kiszolgáló zóna nõ meg, így a tagozódási arányok változnak meg.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hosszmetszet
3/13
Hosszmetszet

Keresztmetszet
4/13
Keresztmetszet

 
 
 
 
 
 
 
 
Kiindulási döntésünk volt, hogy a meglévõ szerkezetet a minimális mértékben módosítjuk. A külsõ homlokzati kéreg csak a jelenlegi hátsószínpad szélességében kerül megbontásra, a mai hátsószínpad elbontásával, az összes többi tartószerkezeti elem érintetlen marad. A funkcionális kapcsolatok a meglévõ és az új épületrész között a meglévõ elemek mentén, a színpad két oldalán valósulnak meg.

A nézõtéri zóna
Ezen a területen a meghatározó beavatkozás az átalakított nézõtér új szerkezeti rendszerének beillesztése a meglévõ szerkezeti magba. Ahogy mondani szokták volt "ház a házban", ami most itt szerkezeti és funkcionális elemként jelenik meg. Az új helyzetben a belsõ szerkezeti magnak a fõbejárat felé esõ oldala ki lett bontva (kitöltõ falak), így a vázszerkezet megengedte, hogy a nézõtér alatt kialakuló térséggel a bejárati elõcsarnok mélysége megnövekedjen, mely a nézõtéri közlekedõ zónának alapvetõ hiányossága ma.

A nézõtér félcilinderszerû tartószerkezetének és az ezt merevítõ sugárirányú lamelláknak a rendszere a földszinten a ruhatár, a pincében a wc-k funkcionális zónáját tagolja. Ezek a találkozások nem véletlen kényszerek, hanem a közönségforgalmi tereknek tudatos kezelése, leginkább az egyszerûség és racionalitás mentén. (Minek kell lennie lenn és mi lehet fenn…)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

5/13

6/13

A nézõtér
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A nézõtér és a közlekedési zóna közötti kapcsolat tulajdonképpen a meglévõ belsõ szerkezeti mag és a nézõtér új magja közötti átkötéseket jeleni. Ezeket a kapcsolatokat szintenként változtattuk, illetve ismételtük, így próbálva egyszerre keresni a terek és a kapcsolatok áttekinthetõségét, változatosságát és ritmusát.

A nézõtér
A nézõtér valami nagyon sok mindennek a sûrítménye kívánt lenni. Az elõírásoké, a használaté, de leginkább azoké a sokrétegû érzéseké és gondolatoké, ami az emberre az élete folyamán a "színház" kapcsán rárakódik. A jó értelmû mágia tere, ahol minden megtörténhet, ahonnan a hétköznapoknak ki kell záródniuk, Ahonnan csak kifele mehet energia, a nézõ számára pedig csak a színpadról jöhet. Így aztán ezt a teret nem lehet formázni, csak lehet keresni a térsége milyenségét. Ezt próbáltuk, mindent leegyszerûsítve és sûrítve, szándékunk szerint sallangok nélkül.

A nézõtér lezárását a belsõ tér optimális arányainak kialakítása érdekében megemeltük. Ez a külsõ tömeg, a fõtömeg és a zsinórpadlás tömegének viszonylatában a tömegarányok kiegyensúlyozottabb viszonyát tudta eredményezni.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

7/13

8/13

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Az új épületrész
Az új épületrész alapvetõen az épületegyüttesnek egy "ipari" része, melynek elsõsorban mûködnie kell. Ezen túlmenõen természetesen a mûvészi alkotómunka élettere. Különös figyelmet fordítottunk arra, hogy térbelileg az egymáshoz kapcsolódó tevékenységek egymást segítõ együttesbe tudjanak szervezõdni.

Pinceszint

A mûszaki kiszolgálás (mûhelyek, raktárak, öltözõk, épületgépészet) együttese. Külön mag itt a mûvészbejáróhoz kapcsolódó mûvészklub.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9/13

A pinceszint alaprajza
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Mélyföldszint

A mûvészbejáró szintje a hozzákapcsolódó kétszintes porta térrel. Közvetlenül ehhez a térhez kapcsolódik az épület-felügyelet helyiségcsoportja, illetve a pinceszinten lévõ mûvészklub együttese. (Késõi órákban az épületen belüli mozgás lokalizálható a porta környezetére.) Ez a szintje a rakodóudvarnak is (utcaszint).

A kiíró fedett rakodóudvart kért, farról történõ rakodási lehetõséggel. Ezt az elvárást szándékosan nem akartuk lekicsinyelni. A rakodás léptéke a 18 méter hosszú kamion. A megoldás léptékének is ilyennek kellett lennie, mely véleményünk szerint épületformáló lépték, amit minden további nélkül fel is vállaltuk. A konzolosan kialakított épületvég megengedi, hogy a kamion akadálytalanul mozogjon, visszatolathasson a rakodó ajtóig.

Földszint

A klasszikus nézõtéri-fõbejárati szint, illetve színpadi oldalon a színpadi zóna kötelezõ, meghatározó helyiségei és a kétszemélyes öltözõk szintje.

 

 
 
 

 
 
 
 
 

Földszinti alaprajz
10/13
Földszinti alaprajz

I. emeleti alaprajz
11/13
I. emeleti alaprajz

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

1. Emelet
A kétszemélyes és négyszemélyes öltözõk szintje.
2. Emelet
A négyszemélyes és csoportöltözõk szintje.
3. Emelet
A mûvészeti alkotómunka színtere és szereplõi. (próbatermek és mûvészeti vezetés)
4. Emelet
A kiszolgáló adminisztráció szintje.
5. Emelet
A színházvezetés "parancsnoki" szintje.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

12/13

13/13

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.