Az utóbbi évtizedek dzsentrifikáció-kutatásainak irányai
A dzsentrifikáció kutatásmódszertana egyre finomodik. Az ezredforduló elején készült, London hat kerületére kiterjedő felmérés már hangsúlyozza a betelepülők célkerülethez való viszonyának sokrétűségét.
A dzsentrifikáció kutatásmódszertana egyre finomodik. Az ezredforduló elején készült, London hat kerületére kiterjedő felmérés már hangsúlyozza a betelepülők célkerülethez való viszonyának sokrétűségét. Vizsgálták az újonnan érkezők társadalmi hovatartozását és életstílusát, mérték a helyi mikrokörnyezet változását a betelepülők arányának függvényében, és figyelmet fordítottak a hétköznapi élet egyéb területeire. Ez utóbbiak közül meghatározó jelentőségű az oktatás volt, mint a kerülethez való viszonyt alapvetően befolyásoló tényező. A gyerekeik minél jobb taníttatását szem előtt tartó középosztálybeli háztartások kiemelt figyelmet fordítanak a helyi iskolák színvonalára – amit gyakran aggasztónak tartanak egyrészt a nagyszámú helyi és kisebbségi gyerek jelenléte, másrészt az intézmények szűkösebb forrásai miatt. Ez az aggodalom a köztereken és a szomszédsági viszonyokban is feszültséget generál, és a társadalmi osztályok és etnikai csoportok együttélésének megítélésére is negatívan hat. A helyi beiskolázás negatív megítélése a társadalmi hovatartozástól és lokális viszonyoktól függően a betelepülő családokat különböző stratégiája kialakítására sarkallja a kerületi iskola fejlesztéséért való kampányolástól egészen az intézmény elkerüléséig és a távolabbi kerületi- és magánintézmények felé fordulásig.
A betelepülő új középrétegek meghatározása továbbra is nyitott kérdés marad a kutatásokban, mert azon munkák, melyek erre részletekbe menő választ kívántak adni nagyon szerteágazó eredményekhez vezettek. A dzsentrifikáció terminus használatának veszélye lehet, hogy túlzott mértékben összemossa azokat a társadalmi folyamatokat, melyek eltérő természetűek.
Egyes párizsi kerületek esetében például rámutattak a beköltöző középosztály társadalmi heterogenitására. Az összetétel jellege nagyban függött attól, hogy az adott kerület jobb módú, polgárosodottabb, vagy szegényebb, esetleg másik, átalakulóban lévő kerülettel határos-e. Az átalakuló területek dinamikáján keresztül megfigyelhető a középosztály kategóriájába besorolt rétegek viszonyának alakulása úgy az alsóbb osztályok és bevándorlók, mint a felsőbb rétegek felé. Ezek a viszonyulások nem homogének, és széttartóak is lehetnek.
Bár érezhető a konvergencia a dzsentrifikációt indukáló, betelepülő középosztály pontos szociológiájának meghatározására – továbbá a társadalmi folyamatok leírásának irányában –, a kutatások tárgyának meghatározásában még mindig nagyok az eltérések.
Ezek egyike annak a fogalomnak a tisztázása, hogy mi is tekinthető a város központjának. Ez az angol-amerikai dzsentrifikáció egy alapvető eleme, és az erősen kétpólusú, a sűrű belvárost a külvárosokkal, elővárosokkal szembeállító szemlélet sarkköve. Egyrészt nehéznek tűnik a belső kerületek újraértékelésének szemléletét egy az egyben átültetni az európai városokra melyek központját a közép- és felső rétegek folyamatosan lakták, és megtalálták benne a sajátos „kiváltságos" kulturális közegüket. Másrészt több külvárosban ill. peremkerületben is megfigyelhető a középosztály jelentős térhódítása, melyek központisága igen viszonylagos. Valószínűleg egy sokkal tágabb szociális átalakulást kell vizsgálni, és eltekinteni attól az általános nézettől pl. Franciaországban, hogy a város széle a szegénynegyedek zónája.
A másik különbség a közösségi politika szerepvállalásának módja. Míg az angolszász irodalom a folyamatokat inkább ingatlanpiaci-beruházói megközelítéssel kezelte, addig a francia kutatások nagyobb hangsúlyt fektettek a helyi politika szervező erejére.
Az 1960-70-es éveket a városokat bulldózerrel „renováló" politika jellemezte. A fejlesztések, modernizáció pénzügyi és jogi kereteit az állam jobbára önhatalmúlag, saját érdekeinek megfelelően szabta át. A ’70-es évek elejétől ezzel párhuzamosan kifejlődik ennek a „renoválunk-deportálunk" politikának a kritikája, mely az épített örökség védelmére hívja fel a figyelmet. Teszi ezt kulturális indíttatással, és a városi politizálás új irányára, a privát szektort ösztönző, a régit becsülő, partnerségre fókuszáló szemlélet felé fordul. Azóta a rehabilitáció és renováció politikája által megérintett kerületek népességének összetétele progresszíven változik, néha az eredeti, a kerület lakosságát megtartani célzó, csak az életkörülményeket javító önkormányzati szándék ellenében. Emelkednek a lakásárak, változik a társadalmi környezet és a bérlők összetétele. Az átalakulás, dzsentrifikáció ezen szakaszában inkább az alsóbb és középső rétegek együttéléséről, együtt lakásáról van szó, mintsem radikális elkülönüléséről.
A „elhervadt" kerületekbe első hullámban a „hétköznapok kalandorai" költöztek a ’70-es évektől. Munkájukkal áttételesen vagy közvetlenül az állami szektorhoz kapcsolódtak, és adott iskolázottsági szinten álltak. Megjelenésük inkább az angolszász spontán dzsentrifikációt idézi, míg a második hullámban, az 1990-es évek folyamán már inkább a magánszférából, szolgáltatási szektorból kerültek ki a „hódítók". Őket sokszor az explicit önkormányzati akciókon túli faktorok csábítják beköltözésre, melyek a lakókörnyezet rehabilitációján, feljavításán túlmutatóan a jövőbeli fejlődés útjait is sejtetik.
Az előbbiekből úgy tűnhet, hogy ellentét feszül a francia kutatások közösségi politikára való fókuszálása és az angolszász modell kereslet-kínálat vezérelte megközelítése között. Ez az ellentét a látszatnál sokkal enyhébb. Az 1960-as években, Franciaország radikális állami beavatkozásainak idején az ingatlanpiaci beruházók anyagi érdeke is dobogós helyen állt – és senki sem kérdőjelezi meg az utóbbi évtizedekben ezen piac dinamikájának növekvő fontosságát. Ezzel párhuzamosan amerikai kutatók az Egyesült Államok városaiban elemezték a közszféra szerepét a megjelenő növekedési szövetségekben (growth coalition). És a dolgok fejlődnek: az észak-amerikai és nagy-britanniai városokban a dzsentrifikáció ma már úgy jelenik meg, mint a városi politika határozott célja, főleg a new urbanisme megerősödésével, mely a közösségi érzést, a városi „falvakat" és a társadalmi keveredést hirdeti. Több kutató is áthelyezte a hangsúlyt a városi politika dzsentrifikációra ható direkt és indirekt hatásainak vizsgálatára. Gyakorlati beavatkozások elemzése helyett a dzsentrifikálók élethelyzeteit, praktikáit boncolgatják.
Természetesen – ha a kerület gazdasági felértékelése a cél – a növekedési szövetségnél sokkal szélesebb az önkormányzati politikák „dzsentrifikációs" palettája. Előfordulhat kifejezetten nyílt, az alsóbb és bevándorló rétegeket kiebrudaló politika is a „visszavágó dzsentrifikáció" keretében, amikor például egy addig baloldali kerület élére jobboldali vezetés kerül, és hatalmát megszilárdítandó próbálja visszafordíthatatlanná tenni a bevándorlási, „feljebb pozicionálási" folyamatot. Létezik olyan önkormányzati stratégia is, amely a lakókörnyezet feljavításával a szociális változatosságot kívánja megvalósítani a nagyon leromlott kerületekben, vagy ahonnan hiányzik az ingatlanpiac húzóereje. Más kerületek – melyek korábban a szociális bérlakás piacra összpontosítottak – dönthetnek úgy, hogy színesebbé teszik lakáskínálatukat nyitva a középső rétegek felé, többnyire nem is azért, hogy betelepülőket vonzzanak, hanem hogy a helybeli, képzettséget szerzett, társadalmi ranglétrán emelkedőket helyben tartsák. A vizsgálatok szempontrendszeréből gyakran kimarad az a lényeges szempont, hogy a középosztály bővülését sokszor a felemelkedő alsóbb rétegek beolvadása jelenti.
Végül három tendenciát érdemes kiemelni:
- Egyrészt a városi politikának figyelnie kell arra, hogy részt vegyen az általa elindított átalakulási folyamatban, melyet két ellentétes elv jellemez: javítani az alsóbb rétegek életszínvonalát – ez a szociálpolitikai megközelítés; vagy magasabb státusú osztályok számára vonzóvá tenni a kerületet – ez pedig a gazdasági felértékelés elve. A társadalmi kevertség, a multikultúra politikája elmosódva e kettő között helyezkedik el.
- Másrészt ezen irányvonalak kialakítása a helyi szereplők széleskörű bevonásával zajlik. Utóbbiakat nem lehet egyszerűsítve csak a saját érdeküket védelmező csoportokként meghatározni; egy dinamikus, szövetségeket kötő és szembenálló, projekteket kialakító közegről van szó. A dzsentrifikáció fő motorja a közszféra és a középrétegek viszonya.
- Végül a politikai akaratnak meghatározó koordináló szerep jut a spontán folyamatokban is. A dzsentrifikáció mikéntjére nagyban hat a fényüket vesztett kerületekhez való viszonyulás. A retorika számtalanszor támaszkodik a „városi hanyatlás" elutasítására, melyet egy meghatározott, a városi atmoszférát kedvelő, jellegzetes fogyasztási szokásokkal bíró réteg hangoztat. Attól fogva a meghatározás magában foglalja a lehetséges kimeneteket. Kortól és helytől függően ez a felújítás szükségessége, rehabilitáció, megújulás, regeneráció, felfrissítés vagy akár reneszánsz is lehet.
A dzsentrifikáció a közösségi politika és a piac dinamikájának egyik meghatározó eleme, és mint ilyen, sokszor érv és igazolás egy ideális urbánus társadalom kialakításának elősegítéséhez.
Így teljesedik be Robert K. Merton „forradalmi" erejű amerikai szociológus 1949-es jóslata:
„egy helyzet kollektív meghatározása (próféciák és előrelátások) részei az adott helyzetnek és befolyással bírnak annak későbbi fejlődésére (…) a kreatív-alkotó jóslat a helyzet téves meghatározásával kezdődik mely egy újfajta magatartásformát idéz elő, ami az eredetileg hibás koncepciót valóssá teszi."1
Seprűs Zoltán
1Merton R. K. 1997. Éléments de théorie et de méthode sociologique. Paris: Armand Colin. (1. Kiadás 1949)
Felhasznált irodalom:
- Alonso, W. 1964. Location and land use: Towards a general theory of land rent. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Atkinson, R. 2000. Measuring gentrification and displacement in greater
- London. Urban Studies, 37, 149–165.
- Atkinson R. 2004. The evidence of the impact of the gentrification: New lessons for the urban renessance? In: European Journal of Housing, 4. kötet, N° 1, p. 107-131.
- Authier J.-Y. (szerk.) 2001. Du domicile à la ville. Vivre en quartier ancien. Paris: Anthropos
- Bidou C. (szerk.) 2003. Retours en ville. Paris: Descartes et Compagnie
- DonzelotJ. 2004. La ville à trois vitesses: relégation, périurbanisation, gentrification. In: Esprit N°303, p. 19-34.
- Kazepov Y. (szerk) 2005. Gentrification of Old Neighborhoods and Social Integration in Europe. In: Cities of Europe, p. 210-233
- Ley, D. 1996. The new middle class and the remaking of central city: Oxford geographical and environmental studies. Oxford, New York: Oxford University Press.
- Oberti M. 2007. L’école et la ville. Ségrégation ou mixité? Paris: Presses de Sciences Po.
- Préteceille E. 2006. La ségrégation sociale a-t-elle augmenté? In: Sociétés Contemporaines N°62, p 69-93.
- Préteceille E., Filajkow Y. 2006. Gentrification – Introduction. In: Sociétés Contemporaines N°63, p 5-15.
- Smith, N. 1996. The new urban frontier: Gentrification and the revanchist city. London, New York: Routledge.