Programok

Betűrés a FUGA-ban

1/2

Betűrés a FUGA-ban, Wesselényi-Garay Andor, Bazsányi Sándor

Hirdetés
?>
Betűrés a FUGA-ban, Wesselényi-Garay Andor, Bazsányi Sándor
?>
1/2

Betűrés a FUGA-ban, Wesselényi-Garay Andor, Bazsányi Sándor

Betűrés a FUGA-ban
Programok

Betűrés a FUGA-ban

2012.06.25. 09:47

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Wesselényi-Garay Andor, Bazsányi Sándor

Helyszín:
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Esemény kezdete:
2012.06.27. 17:00
Esemény vége:
2012.06.27. 19:00

Építészet és irodalom, író és építész. Határátlépők vagy határsértők? – ahogy Bazsányi Sándor írja Wesselényi-Garay Andorral írt, ősszel megjelenő könyvükben, a Kettős vakolásban, melyben 12 megkerülhetetlen irodalmi művet elemeznek irodalmár és építész szemmel. A 6b.hu és JAK által szervezett beszélgetéssorozatban az alkotókon és műveiken keresztül vizsgáljuk azt a bizonyos határt, ami az irodalom és az építészet között húzódik. A beszélgetéssorozat első epizódja június 27-én este 7-től a FUGA-ban.

Építészet és irodalom, író és építész. Határátlépők vagy határsértők? – ahogy Bazsányi Sándor írja Wesselényi-Garay Andorral írt, ősszel megjelenő könyvükben, a Kettős vakolásban, melyben 12 megkerülhetetlen irodalmi művet elemeznek irodalmár és építész szemmel.

A 6b.hu és JAK által szervezett beszélgetéssorozatban az alkotókon és műveiken keresztül vizsgáljuk azt a bizonyos határt, ami az irodalom és az építészet között húzódik.

Mi sem természetesebb, hogy első alkalommal az említett könyv szerzőit, határátlépőit faggatjuk: mit hoznak, mit visznek, mi a céljuk az utazással, meddig maradnak. A két kérlelhetetlen vámos Benedek Anna és Árvai András.

A beszélgetéssorozat első epizódja június 27-én este 7-től a FUGA-ban. Terítéken a Kettős vakolás és a két szerző: Bazsányi Sándor és Wesselényi-Garay Andor.

 

Betűrés a FUGA-ban, Wesselényi-Garay Andor, Bazsányi Sándor
1/2
Betűrés a FUGA-ban, Wesselényi-Garay Andor, Bazsányi Sándor

 

 

Bazsányi Sándor – 1969-ben született Miskolcon. Az ELTE magyar-esztétika szakán végzett, majd ugyanott PhD fokozatot szerzett. Kritikus, esztéta. Kritikái, tanulmányai 1993 óta jelennek meg különböző irodalmi lapokban. Eddig öt önálló kötete jelent meg.

Wesselényi-Garay Andor - 1969-ben született Szegeden. A Műegyetem Építészmérnöki Karán végzett és szerzett PhD fokozatot. Építészteoretikus, kritikus. 1995-ben saját építészirodát alapított Osváth Gáborral majd 2001-től önállóan,  W-G-A PSYCHODESIGN néven. 2010-ben a 12. Velencei Biennále magyar pavilonjának (BorderLine architecture) kurátora.

Mindannyian történetek között élünk. Helyekhez kötődünk, utcákhoz, terekhez, házakhoz. Hogyan ragadható meg az idő: hol kezdődik az építészet és hol van benne az ember helye? Az eltűnt idő felidézéséhez elég egy jellegzetes íz, illat vagy épp egy macskakő. A múlt nosztalgikus jelene: a „boldog békeidő". Mintha a múltban lévő jelen örömteli lett volna, és jövőképpel teli. A jelen pedig, érzéseink szerint, mintha kiüresedett lenne, és bármiféle jövőkép nélküli.

Keressük meg az embereket és történeteiket a városban, a térben! Ne féljünk megkeresni az építészetet az időben és a térben: utcákon, házakban, az emberek közötti beszélgetésekben, a gondolatokban. Meg akarjuk mutatni, hogy a terek kialakulása, megformálódása nem kizárólag szűk szakmai kiváltság. Láttatni szeretnénk azt, hogy a megformált világ hátterében, azzal párhuzamosan a történetek, az emberi történések állandók, tetten érhetők.

A házak, épületek azok a sarokpontok a térben, amelyek megfogják az időt, az időben a történeteket. Ahogy viszonyítási pont lehet számunkra egy évszám, ugyanúgy az épületek, a házak a városban is ehhez hasonló pontokként vannak jelen: állóképek az időben. A történeteket pedig összeköti a költészet, az emlékezés vagy valami, ami filmként pereg a szemünk előtt. Összekötjük őket, behálóznak minket, mint a villamosjáratok és a buszjáratok vagy az utcák a teret.

Tér és idő viszonya valójában nem a formai utalásokkal, nem az ornamentika vagy formakincs történeti különbözőségén mérhető le, hanem a falak által körbezárt helyen, az ott rekedt időn és életmesén keresztül, ezt rögzíti az író, ezt a teret alkotja meg az építész.

A történetek ábrázolása, és a város leírása hasonló: tereket a bennük ragadt múlt, és az őket kitöltő történetek alapján ismerhetjük meg – de tetten érhető-e a gondolatban a tér, a határokat szabó fal, az épület?

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.