Közélet, hírek

Design Terminál (Magyar Design Központ) Műemléki Tervtanács, KÖH, 2005. május 24.

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Design Terminál (Magyar Design Központ) Műemléki Tervtanács, KÖH, 2005. május 24.
Közélet, hírek

Design Terminál (Magyar Design Központ) Műemléki Tervtanács, KÖH, 2005. május 24.

2005.05.25. 14:09

Beszámoló.

Az Arnóth Ádám építész elnökletével működő Műemléki Tervtanács (MTT) közvetlenül az engedélyezési tervek elkészülte előtt (határidő az eng. tervre május 31.) tárgyalta meg a Design Terminál (DT) terveit. Amint Leposa László, az illetékes területi műemléki referens rövid expozéjában elmondta, a pályázat eredményhirdetése, azaz a megbízás elnyerése óta a tervezők két egyeztetést tartottak a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) szakembereivel, melyek közül az egyik a helyszínen folyt le, az Erzsébet téri volt MÁVAUT autóbuszállomás épületében (építész Nyíri István, 1949).

A tervezők munkájuk során folyamatosan egyeztetnek a DT majdani működtetőivel, és így az eredeti program időközben néhány részletében változott. Voltaképpen ezek építészeti konzekvenciáinak megtárgyalás miatt tűzte napirendre a tervet a MTT. Az együttes a nagyobb A és a kisebb B épületből áll, előbbi esik közelebb a Deák térhez, a kettőt pedig az eredetileg rózsaszínű hullámpalával fedett perontető köti össze.

A tervtanácson jelen voltak a Teampannon tervezői: Golda János és Madzin Attila generáltervezők és Mészáros Erzsébet építésztervező, valamint a statikus, gépész és kerttervező társak is. Golda János a tervüket ismertetve elmondta, hogy külső részleteit tekintve az épületegyüttest eredeti formájában újítják fel, még a homlokzati kőburkolaton is csak a legszükségesebb javításokat végzik el. Egyetlen bizonytalan részlet az 1949-ben megvalósult perontető hullámpala lefedése, amely az eredeti tervekben repülőgépszárnyformájú betontető lett volna. Felmerült ugyanis, hogy nem a megépült, hanem az eredeti terv szerinti anyagot alkalmaznák, vékony beton-héjalást. E kérdéshez többen hozzászóltak a jelenlévők küzül, és a konklúzió az volt, hogy a héjalás váltása lehetséges, viszont a fedés mindenképpen legyen tömör és homogén, semmiképpen ne tegyenek bele kisebb vagy nagyobb üvegfelületeket.

A belső téri kialakítással kapcsolatban szó esett arról, hogy az A épületben a pince most alig változik, mert korábban, a Gödör építése idején már megtörtént a nagyobb terek felújítása. Jelenleg kazán és szellőző gépház van ott, ami a Gödör gépészeti ellátására készült, és kapacitása elegendő a DT két épületének kiszolgálására is. A közepes minőségben végrehajtott átépítéshez most annyiban csatlakoznak, hogy itt létesítenek közönségmosdót a DT-hez. Szó esett arról, hogy a tervezés egyik nehéz pontja volt mindkét épületnél az akadálymentesség, amit csak jelentős szerkezeti beavatkozásokkal tudtak megoldani. Az A épületben végül maradéktalanul sikerült, a B épületben csak a földszint és a pince között lehetett biztosítani az akadálymentességet.

Az A épületben a földszinten kiállító tér lesz, az I. emeleten előadóterem és könyvtár, a II. emeleten a 10 fővel működő intézmény irodái. A B épületet vendéglátásra rendezik be. A pincébe kerülnek a kiszolgáló és gépészeti helyiségek, a földszinten és a galérián étterem és kávézó lesz, a II. és III. emeleten pedig többfunkciós különtermek

A két épület között gondosan megőrzik a fákat, körül veszik tervezett padokkal, a térség gránitburkolatát pedig úgy tervezik meg, hogy a parkhoz gyalogos-kapcsolat alakuljon ki. Az épület mögötti szervízút megszűnik.

A belső részleteket tekintve fölmerült, hogy a kiállító térben a tardosi kő padlóburkolatot világosabb színűre cserélnék, amihez némi vita után a MTT hozzájárult. A lépcsőn és galérián visszaállítják az eredeti terveknek megfelelő korlátokat, amiket eltartott edzett üveglapokkal egészítenek ki. A MTT támogatta, hogy a homlokzati üvegfalakat eredeti formában, de teljesen új szerkezetből állítsák helyre. A galérián és a II. emeleten néhány belsőépítészeti részlet, ajtók stb., az új funkciónak megfelelően változni fog.

Összefoglalóan megállapítható, hogy a rekonstrukció tervezői körültekintő, gondos munkát végeznek, és valóban műemlékként kezelik az épületegyüttest. Külsejében, a lehetőségek szerint, teljesen helyreállítják, belvilágában pedig csak olyan változtatásokat hajtanak végre, melyek az új működéshez, a rendeltetés megváltozásához elengedhetetlenek.

vm

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.