építészet : környezet : innováció

Egy dizájnváros élete

Miközben az építészek – és persze a sportrajongók – Pekingre, addig a dizájnerek Torinóra figyelnek. A Világ Dizájnfővárosa cím birtokosa programok szinte végtelen bőségét kínálja. Körkép.

Bár az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb dizájneseménye már túl van félidején, mégis a következő néhány hónapban a programok szinte áttekinthetetlen sokasága vár még a látogatókra. Az észak-olaszországi Piemonte tartomány székhelye a világ dizájnfővárosaként minden lehetőséget kihasznált a siker érdekében – hozzá kell tenni, hogy a formatervezés terén szinte verhetetlennek számító államban annyi szakmai szervezet, múzeum, galéria és szakember áll rendelkezésre, mint a világnak csak kevés pontján. A 2008-ra szóló címet a város azon a pályázaton nyerte el, melyet első alkalommal írt ki az Icsid (International Council of Societies of Industrial Design; Ipari Formatervező Szövetségek Nemzetközi Tanácsa) és az IDA (International Design Alliance; Nemzetközi Design Szövetség).

 

Torinó a dizájn fővárosa
Torinó a dizájn fővárosa

 

A dizájnfőváros ötletével a két szervezetnek az a célja, hogy olyan központoknak, városoknak adjon bemutatkozási lehetőséget, melyek a design világában erőteljes innovációs törekvéseket mutatnak, s a formatervezés fejlesztését nemcsak ipari tevékenységként értelmezik, hanem annak társadalmi-kulturális vonatkozásaira is súlyt fektetnek. Torinó azért ideális helyszín, mert bár a város és agglomerációja fontos fejleményeket mutathat fel a formatervezés terén, a „nagyágyú”, Milánó közelsége és dominanciája miatt eddig kevés igazi kiugrási lehetőséghez jutott. A dizájnfővárosi cím lökést adhat az újabb lépésekhez.

Amikor 2006-ban kihirdették, hogy Torinó a cím birtokosa, azonnal intenzív városfejlesztés indult: egy korábbi ipari zónát például az eseménysorozat egyik központi helyszíneként szolgáló kulturális komplexummá alakítottak, de a 2004-es téli olimpia létesítményei is hamar új funkciót kaptak.

A szervezők négy tematikus fázisra osztották a rendelkezésükre álló két évet: az első a Dizájn a közért (Public Design), a második a Gazdaság és dizájn (Economy and design), a harmadik az Oktatás és dizájn (Education and design) és a negyedik A dizájn társadalmi irányelvei (Design policies) címet viseli. A tengernyi kisebb-nagyobb kiállítás, konferencia, fórum, workshop, stúdióbejárás, túra, vásár, előadás mellett a szervezők az idei programok fókuszpontjaként nyolc kiemelt projektbe vágtak bele.

 

Pure Gilt of Italian Design
Pure Gilt of Italian Design
Pure Gilt of Italian Design

 

A rangos dizájndíj, a Compasso d’Oro történetét bemutató nagyszabású kiállítás azokat a tárgyakat, terveket, kutatási eredményeket tárja a látogató elé, melyeket az alapítás óta eltelt több mint negyven év során jutalmaztak. Az ADI (Associazione per il Disegno Industriale) által gondozott dizájngyűjtemény a maga nemében a legjelentősebbek közé tartozik a világon, gyakorlatilag a háború utáni olasz formatervezés egészét átfogja – az ország kormánya a kollekciót a nemzeti kulturális örökség részének tekinti. A Pure Gilt of Italian Design című tárlat természetesen a legfrissebb díjazottakat is felvonultatja (megtekinthető augusztus 31-ig).

Az irodai berendezések és kellékek gyártásával foglalkozó Olivetti cég sajátos szimbólum a dizájn világában: annak a gondolkodásnak a jelképe, mely az ipart nemcsak hideg, racionális, profitorientált tevékenységek szférájának tekinti, de olyan közegnek is, amely pozitív társadalmi folyamatok elindítója lehet. Az 1962-ben alapított Olivetti Alapítvány tudományos kutatási programok egész sorát indította el, számos, a dizájn és az építészet területét érintő szakmai projektet támogatott. A Società Promotrice delle Belle Arti-ban rendezett kiállítás azt a gazdag világot, azt a rengeteg termékfejlesztési eredményt, interdiszciplináris együttműködést mutatta be, melynek létrejöttéhez az Olivetti Alapítvány segítségére volt szükség. Nem mellékesen az Olivetti története is feltárult a látogató előtt. (A kiállítás július 27-ig volt látogatható.)

 

Olivetti

 

Bár a Torino Geodesign nevű projekt már lezárult, az eredményeket érdemes áttekinteni. Munkacsoportokat szerveztek: negyven, nem szakmabeliekből álló helyi közösség ugyanennyi, a világ különböző pontjairól érkező dizájnerrel és olasz gyártócégekkel állt össze, hogy triókat alkotva közösen készítsenek el egy termékdizájnt. Az alkotásokat megversenyeztették – a legjobbakat látványos show keretében mutatták be a közönségnek. Az alapelv az volt, hogy a nemzetközi luxusipar erősen önkorlátozó és elsősorban marketingszempontokat érvényesítő szemléletén túllépve a valódi, mindennapi igényeket állítsák a középpontba, s olyan kreatív, kísérletező munkafolyamatokat indítsanak el, melynek során nemcsak jó funkcionális megoldások születnek, de eddig rejtőzködő, vagy elhanyagolt problémák is felszínre kerülnek. A dizájner mint katalizátor jelent meg a használók igényei, a beruházók céljai és a társadalmi-környezeti szempontok sűrű hálójában.

Egy valamikori börtön a helyszíne a Flexibilty – Design in a Fast-Changing Society című kollektív installációnak. A kurátorok koncepciója abból a felismerésből fakad, hogy az egyre dinamikusabban fejlődő nagyvárosoknak elsősorban flexibilitásra van szükségük ahhoz, hogy igazán kellemes, élhető helyekké válhassanak. A projekt azt mutatja meg, hogy egy olyan merev, falakkal és rácsokkal teli struktúrát, mint egy börtön, hogyan lehet „rugalmassá”, mozgalmassá tenni a dizájn, az építészet, a különböző művészeti ágak eszközeivel. A tereket betöltő különleges alkotások kísérletek eredményei: a tervezők azon gondolkodtak, milyen módszerbeli változatásra van szükség ahhoz, hogy a flexibilitás növekvő igényét kielégítsék. A projektben olyan közismert, sőt talán sztárnak is tekinthető tervezők vesznek részt, mint Bertjan Pot, Masamichi Udagawa, Bigi Moeslinger, Emiliana Design Studio, Kram és Weisshaar, Giulio Iacchetti, Ross Lovegrove, Matali Crasset, Fernando Brizio, Patrizia Urquiola. (Megtekinthető október 10-ig.)

 

Flexibility
Flexibility

 

Kétségtelen, hogy az International Design Casa című projekt az év legérdekesebb eseménye: a világ számos országa, dizájnközpontja mutatkozik be kiállítások, konferenciák, egyéb bemutatók révén – a multikulturális rendezvény helyszínei a város különböző galériái, kiállítóhelyei lesznek. Ennek keretében novemberben egy kétnapos design konferenciára kerül sor „Shaping the Global Design Agenda” címen. A torinói szervezők kérésére, a régió országainak közös mustráját a Magyar Formatervezési Tanács (MFT) képviseletében Várhelyi Judit koordinálja. Az Artintown galériában egy kifejezetten erre az alkalomra készült monumentális grafikai installáció a régió hat országának 5-5 meghatározó, mára ikonikus szerepet is betöltő design-tárgyát mutatja be. Az installációt Szabó Levente tervezi. A november 6. és 13. között megtekinthető válogatás létrehozásában az MFT mellett olyan intézmények vesznek részt, mint az Észt Formatervezők Egyesülete, a lett Design Információs Központ, a Litván Design Fórum, a lengyel Ipari Formatervezők Egyesülete és a sziléziai design központ, valamint a Szlovák Design Központ.

A Dream című kiállítás a híres torinói autógyártás és -tervezés történetét tekinti át, melynek helyszíne a Padiglione Giovanni Agnelli di Torino Esposizioni, s november 23-ig tekinthető meg.

A nyári egyetemen workshopok sorozatából, különböző témakörökhöz igazodó közös munkák elkészítéséből állt – a résztvevők között ott volt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem négy hallgatója, Ungár Fanni, Fiáth Henrietta, Nagypál Dorottya, Holczinger Júlia is.

Haba Péter

 

vélemény írásához jelentkezzen be »