Épülettervek/Hallgatói terv

Előítéletek Múzeuma, Újvidék

1/6

helyszínrajz, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

alaprajzi séma, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

Dimitrijevic Tijana diplomamunka

homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

?>
helyszínrajz, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
?>
alaprajzi séma, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
?>
Dimitrijevic Tijana diplomamunka
?>
homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
?>
homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
?>
1/6

helyszínrajz, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

alaprajzi séma, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

Dimitrijevic Tijana diplomamunka

homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

Előítéletek Múzeuma, Újvidék
Épülettervek/Hallgatói terv

Előítéletek Múzeuma, Újvidék

2009.08.14. 12:10
MÉD

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Dimitrijevic Tijana

Földrajzi hely:
Újvidék, Szerbia

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Szerbiában szükség van határozott, nyilvános és hivatalos állásfoglalásra a múlt tagadása helyett. A múzeum funkciója kettős: befelé múzeum, kifelé pozítiv jel Újvidék/Szerbia képében. Dimitrijevic Tijana diplomaterve.

téma
Előítéletekkel a mindennapokban sok formában talalkozunk. Diplomamunkámnál abból indulok ki, hogy előítéletek vannak, az előítéletek veszélyesek és előítéleteinkért felelősek vagyunk.

helyszín – Szerbia
A múzeum helyszíne Újvidék, Szerbia. Szerbia változasban lévő ország és a normálizáció felé haladva folyamatosan tagadja a múltbeli eseményeket. Szükség van határozott, nyilvános és hivatalos állásfoglalásra a tagadás helyett. Ennek az állásfoglalásnak a része az Előítéletek Múzeuma Újvidéken. A múzeum funkciója kettős: befelé múzeum, kifelé pozítiv jel Újvidék/Szerbia képében.

helyszín – Újvidék
A múzeumot Újvidék óvárosi magjába helyeztem el egy állandosult, sűrű közegbe. Az épület egy gyalogos zóna közepén elterülő tömböt zár le. A tömböt négy határozott arcú utca övezi. A környékre jellemző elemek: szűk átjárók, átlátások, alternatív használatú belső udvarok.

 

 

helyszínrajz, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
1/6
helyszínrajz, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

alaprajzi séma, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
2/6
alaprajzi séma, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

Dimitrijevic Tijana diplomamunka
3/6
Dimitrijevic Tijana diplomamunka

 

beépítés
A tömb egyetlen tömör tömegként viselkedik, melyet belső udvarok szúrnak át. A homlokzatok összefüggő szalagként futnak végig rajta. Ezt a szalagot viszi tovább az én házam, majd kinyitja a telek belsejét a Galéria utca felé, és így egy új közteret hoz létre.

működés
A tömbtől eltartva két falat húzok végig, ezek között található a múzeum útvonala. A két fal és a tömb között az új köztér; illetve a múzeum fogadó terei vannak; ezek átjárást és átlátást engednek. Fontos elem még az egész házat átszúró belső udvar, a múzeum fogadó és érkező tereivel.

szerkezetek
A múzeum tartószerkezetei monolit vasbeton födémek és falak. A múzeumi útvonal két fala kívülről helyszíni fehér beton kérget kap. A belső terekben a tartószerkezeteket látjuk. A padlóburkolat a belső terekben estrich dekorbeton, a köztereken pedig múrva. A Sör utca felőli homlokzat acél függönyfal, az új köztér felé pedig üvegpallókból és acél nyílászárókból álló vegyes szerkezet. A belső udvar fokozatosan nyílik meg előttünk; a térfalak, melyek közt itt mozgunk, üvegpalló falak. A belső udvar felett üvegtető lezárás van.

 

homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
4/6
homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka
5/6
homlokzat, Dimitrijevic Tijana diplomamunka

 

 

látogatói útvonal
A múzeum terei egy általános történetet mondanak el. A belső udvarbol belépünk a két fal közé, és egy lift felvisz minket a legfelső szintre. Ez a múzeum 1. szintje – a hétköznapi előítéletek szintje: előítéletek tagadása; az előítletek nem veszélyesek. Egy rámpás térben vagyunk, fejünk felett fény, azt hiszük, minden rendben. A teret függőleges aknák szúrják át, melyeken le tudunk nézni a mélyebb szintekre. A szint végében egy exit jelzést látunk – ott van a menekülő lépcső. Egy belső lift levisz a múzeum 2. szintjére – ez az előítéletekre való építés szintje: előítéleteink kihasználása, média, propaganda. Labirintusszerű, homogén felületű, expresszív tér; átlátások és áthallások. Itt is függöleges aknák szúrják át a teret, fel és le tudunk nézni rajtuk. Belső lift visz tovább; a földszinti közteret átszúrja, de ott nem áll meg, végül leér a pincesztintre. Itt van a múzeumi útvonal utolsó szintje – a következmények szintje: tények, adatok, számok (pl. áldozatok száma). Merőleges lehatárolású, egyszerű tér. A múzeumot átszúró aknák itt már csak mint lyukak a födémben jelennek meg. Fel tudunk nézni rajtuk, látjuk honnan indultunk. Az útvonal végén kilépünk a belső udvarra. Látjuk a földszinti induló teret, a két falat, és fejünk felett a szabdba tudunk kinézni. Ez a múzeum érkező tere. Innen egy lift felvisz a kávézóba, és újra kiérünk a mindennapi terekbe.

célok
A múzeum célja, hogy az előítéletek három szintjét bemutassa; és hogy megmutassa, ezek egymásra épülnek. A múzeumot átszúró aknák átlátást engdenek a szintek között, és bármilyen szinten is vagyunk, mindig látjuk az exit jelzést és a menekülő lépcsőt. Ez azt hivatott jelezni, hogy van választásunk, tehát felelősségünk is.

Dimitrijevic Tijana

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.