Közélet, hírek

Kijárat

1/23

kamodu

Dr. Becker Gábor, Cságoly Ferenc DLA, Pálfy Sándor DLA

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
kamodu
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
Dr. Becker Gábor, Cságoly Ferenc DLA, Pálfy Sándor DLA
?>
?>
?>
1/23

kamodu

Dr. Becker Gábor, Cságoly Ferenc DLA, Pálfy Sándor DLA

Kijárat
Közélet, hírek

Kijárat

2006.11.14. 10:53

Szabadfoglalkozás kódolt üzenetekkel - alkotóheti kiállítás a Műegyetemen.  

Lévai-Kanyó Judit értékelő beszédében a ’92-es sevillai Expo finn pavilonját tervező egyetemi hallgatók egyikének diplomatervét idézte meg, ami egy egyszemélyes tér, egy erdei kunyhó volt. Ennek intimitását és személyességét, az önmagunkra találás fontosságát vélte kiolvasni a Középülettervezési tanszék hallgatóinak alkotóheti munkáiból is.

Valóban, az egyhetes ötletelgetés végtermékeiben eléggé nyilvánvaló igény manifesztálódik az intimitásra, a közösségi terekre, az otthonosságra (alighanem tanulságos lenne pszichológusokat felkérni egy következő alkotóhét levezénylésére: lássuk, milyen a mindenkori építészhallgató lelkivilága, hogyan hatnak rá iskolája terei).

Igény a valóság díszletei mögé való betekintésre, sőt, a díszletek átrendezésére, átértelmezésére, határok áthágására, titkok feltárására és létrehozására, a tér demokratikus és anarchikus használatára (ebben a műteremvezetőnek felkért művészek serény felbújtónak bizonyultak).

Az anarchia (és itt még véletlenül sem a rend hiányára, hanem annak egy kevésbé fojtogató, nem elnyomó formájára gondoljunk) termékeny közege a kreativitásnak, tehát helyben vagyunk. Ha alkotóhét, akkor kreativitás, ha kreativitás, akkor anarchia. Ez egyébként valahogy mindig vidámságot szül.

E kiállítás is példázza, hogy az építészet nem tudathasadásos dolog, amelyben művészet és műszakiság ellentétes princípiumai feszülnek egymásnak. A két, eredendően kreatív műfaj, a mérnöki és a művészi munka közös nevezői ugyanis: a problémamegoldás szolgálatába állított logika illetve intuíció. Jóval több hasonlóság van itt, mint ellentét. Nade anarchia és műszaki tudományok? Idézzük Feyerabendet: „A tudomány lényegileg anarchikus vállalkozás" stb., vagy Feyerabenden keresztül Brechtet: „Ordnung ist heutzutage/meistens dort,/wo nichts ist./Es ist eine/Mangelerscheinung." A rend manapság valaminek a hiánya.

Az alkotóhetek szívós rákfenéje, az anyagszerűtlen gányolás (skiccpauszból bármit) se nem logikus, se nem látnoki eredményeket produkál. Építészetről lévén szó, ez nem marginális probléma ugyan, de nem is teszi tönkre a dolgot. Tulajdonképpen az aula is alkalmatlan kiállítási célra, de a tanulságokat ez sem tudja elfedni.

Összeszedettség benyomását keltő városmakettek (budapesti olimpia, kormányzati negyed) láthatók az emeleten, a várostervezési alkotóhét termékei. Nagy lépték, koherencia, komolyság. Nem úgy, mint a földszinten, ahol kuckó, bujócska, mese, játék, mint az oviban – ezek szerint mégsem nyúlnak mellé a tanszékvezető urak, amikor legyerekezik az egyetemi polgárokat? Dehát gyerekek vagyunk mindannyian, amikor rajzolunk, alighanem.

Török Tamás


 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.