Közélet, hírek

Átadták a Nemzeti Atlétikai Központot

2023.06.19. 13:00

Június 17-én szombaton családi nap keretében, futóversenyekkel és szórakoztató programokkal hivatalosan is átadták a Nemzeti Atlétikai Központ és Szabadidőparkot Budapesten.

A Csepel-sziget északi részén, a Duna bal partján álló Nemzeti Atlétikai Központ az augusztus 19-27. között Budapesten megrendezésre kerülő Atlétikai Világbajnokság fő helyszíne lesz, az eseményre több mint 200 ország 2000-nél is több atlétáját várják a szervezők. Az új létesítmény június 17-i nyitónapján az érdeklődők ízelítőt kaphattak a verseny hangulatából, és megismerkedhettek a főváros legújabb attrakciójával is.

Az átadón szervezett bejárás keretében még a közönség elől egyébként elzárt, a versenyzők készülődésének szentelt helyiségekbe is beléphettek a résztvevők. „A sportok királynője megkapta a koronáját" – fogalmazott az átadón Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár, a vb kormánybiztosa.

A korábban leginkább VITUKI (Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézet) telepként ismert, egykori ipari terület rehabilitációja, a sport- és rekreációs közpark kialakítása 2020 decemberében kezdődött, a VITUKI-toronyház bontásával. A park középpontjában épült fel a látványos acélszerkezetű stadion az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Ferencz Marcel vezette NAPUR Architect tervpályázatgyőztes tervei alapján, a ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. konzorcium kivitelezésben. Az épület alapüzemmódban, tehát a hétköznapokon 15 ezer férőhelyes, versenyüzemmódban további 25 ezer fő befogadására alkalmas az ideiglenes felső lelátónak köszönhetően. A stadion kivitelezésével párhuzamosan készült a 168 méter hosszú Robinson híd (Osztószigeti gyalogoshíd), amely Dél-Pestet és a Csepel-szigetet köti össze a Ráckevei-Duna-ág torkolata felett, így biztosítja, hogy a vb idején közvetlenül el lehessen jutni a szigeten található edzőpályáktól a versenyek helyszínére. A híd tervezője a Speciálterv Építőmérnöki Kft. 

Az egykori ipari terület rehabilitációjának részeként a stadion mellett számos további fejlesztés történt, megvalósult a teljes pesti rakpart északi és déli területeinek gyalogos, kerékpáros és vízi összeköttetése egészen a Csepel-szigetig. A fejlesztési területen a Rákóczi hídtól a Kvassay-zsilipig, valamint az új kábelhídon át egészen Észak-Csepelig új árvízi védmű, partmenti gyalogos sétányok, kerékpáros utak, valamint hajóállomások készültek, egy szakaszon átépítették a H7-es (csepeli) HÉV pályáját.