Közélet, hírek

Átadták az M3 megújult Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomásait

2022.05.14. 16:36

A 2020 októberében megnyitott déli szakasz után ezúttal a felújításban utoljára maradt középső szakasz három állomása nyitja meg kapuit ismét az utazóközönség előtt. Az északi és déli szakaszra is jellemző teljes körű műszaki rekonstrukció mellett felfrissült a megállók építészeti kialakítása, a ferdepályás felvonóknak köszönhetően pedig az akadálymentesítés is megtörtént. 

Ma délutántól kezdődően az M3-as metró Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár a déli szakaszon, és a metrókocsik meg is állnak a megújult Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomásokon. A középső szakasz többi állomásának felújítása folytatódik, de ezen három megálló már ízelítőt ad abból, hogy mire számíthatunk a teljes belvárosi szegmens felújítását követően. 

Az M3-as metró középső szakaszának munkálatai a déli szakasz átadása után pár héttel, 2020. november 7-én kezdődtek, de az előkészítés és a felmérések több évre nyúlnak vissza. A hatalmas műszaki komplexitású beruházás első és második üteméről már korábban részletesen írtunk az Építészfórumon. Míg az északi szakasz esetében a felújítás kevésbé kreatív szemlélet szerint valósult meg, a déli szakaszon már ismét a 4-es metrónál megismert tervezői hozzáállással találkozhattunk. A középső szakasz az utóbbira jellemző, koherens megoldásokat és szemléletet viszi tovább, köszönhetően a hasonló összetételű, összeszokott tervezői csapatnak.

A felújítás mértéke hozzávetőlegesen azonos az északi és a déli szakaszéval, azonban ezúttal a tervezőknek egy további kihívással kellett szembenézniük. A korábbi tervek csak a vonal részleges akadálymentesítéséről szóltak (függőleges, új aknákba épített liftek segítségével), ezt a koncepciót azonban el kellett vetni, mert a beruházó a teljes körű akadálymentesítés mellett döntött. Mivel több állomás is a belvárosi úthálózat alatt fut, a lejtaknákba, a mozgólépcsők mellé telepített ferdepályás felvonók telepítésére volt szükség. Mindez önmagában nem tűnik annyira nehéz feladatnak, azonban a középső szakasz technológiai adottságai miatt a legtöbb lejtakna szerkezetei közvetlenül a burkolatok mögött találhatók, tehát új elemek elhelyezésére gyakorlatilag semmilyen eddig nem használt tér nem állt rendelkezésre. Így a tervezőknek a meglévő keretek közé kellett a korábbival megegyező számú mozgólépcsőt és a ferdeliftet is elhelyeznie. 

Bár a ferdepályás felvonók egyre inkább elterjedtek világszerte, hasonló megoldással ez idáig csak a stockholmi és a New York-i metró esetében találkozhattunk. Az említett szűk mozgástér azonban azt eredményezte, hogy az M3-as metró felújítása során nemzetközileg is egyedi építészeti és műszaki megoldások születtek. A helyszűke következtében született meg az az építészeti koncepció is, hogy a korábbi burkolófelületeket elbontva, az új állomásokon a bányászati technológia és a gépészet szerkezetei látszó módon jelenjenek meg. A szakavatott szemlélő és a mindennapi használó számára egyaránt igazi kincsesbánya tárul így fel, hiszen közvetlenül tapasztalhatók meg a különböző építési módok anyagai és szerkezetei. "Ezzel talán az építés misztériumához is közelebb hozzuk az utazóközönséget" nyilatkozta Germán Tibor építész, urbanista, a Paragram Stúdió tervezője. 

Természetesen a város legfrekventáltabb metróvonalának felújításánál az utazóközönség kényelmére is nagy gondot kellett fordítani. Az építészeti kialakítás minden megálló esetén különböző eszközökkel (színekkel, díszítésekkel, anyagokkal) ellenpontozza a fent említett ipari esztétikát. A tervezésnek azonban csak egy része a felületi dizájn kitalálása. Csapó Balázs vezető tervező, a Paragram Stúdió építésze kiemelte, hogy "bár a meglévő állomások a maguk nyers ipari esztétikájával sikeresnek tekinthetők, ugyanakkor ma nemcsak a látható, hanem a hallható, és az észrevehetetlen dolgokra is figyelni kell"Tehát az esztétikus megjelenés mellett az akusztikai, biztonságtechnikai, akadálymentesítési, és minden egyéb műszaki elvárásnak is meg kellett felelni, annak érdekében, hogy az utasok és a dolgozók a lehető legjobb környezetben érezhessék magukat. 

Az M4-es metróhoz hasonlóan a tervezők ezúttal is alapvetően standardizált elemkészlet segítségével hoztak létre saját személyiséggel rendelkező, mégis koherens világot alkotó állomásokat. Ennek lényegét így fogalmazta meg Csapó Balázs: "Tervezési alapelvünk egyik sarokpontja, hogy a tájékozódást segítő dizájnelemeket alkalmazunk. Ennek egyik aspektusa, hogy az állomások egyedi karakterrel rendelkeznek, ami felismerhetővé teszi őket." Ezek az elemek segítik a tájékozódást, megjelenésük oldja az állomások ridegségét, továbbá az utasok számára szabadon felfedezhető utalásokat és felfejthető rétegeket rejtenek. Van ahol Bartók Béla Cantata profana című kórusművének története elevenedik meg geometerikus illusztrációk formájában, míg máshol a Csillagok háborúja fénysebességugrás-jeleneteire asszociálhatunk. 

Az összes részletet azonban semmi esetre sem szeretnénk kiemelni, hiszen az M3-as metró felújított állomásait bemutató cikksorozatunk a következő hetekben folytatódik. A jövő héten megjelenő, a három most átadott állomást általánosan ismertető cikket követően Bán Dávid az egyes megállókat is részletesen bemutatja, kiemelve a legérdekesebb építészeti és műszaki vonatkozásokat. 

A mai naptól fogva tehát ismét birtokba vehetjük az M3 metróvonal három további megállóját. A városi nyüzsgés forgatagában azonban sokan épp csak konstatálni fogják, hogy változás történt. Akik részletesebben is szeretnének megismerkedni a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák felfrissült állomásaival, tartsanak ismét az Építészfórummal!

 

Közérdekű információ:

A legfontosabb változások az M3-as metró közlekedésben május 14-től, szombattól:

  • Hétköznap napközben két szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Kálvin tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A Kálvin tér és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as, a Nyugati pályaudvar és a Göncz Árpád városközpont között az M3A metrópótló autóbusszal is lehet utazni.

  • Hétköznap esténként és hétvégén a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. Kőbánya-Kispest és a Göncz Árpád városközpont között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni.

  • A Nagyvárad téren az állomás felújítása miatt nem áll meg a metró, a Nagyvárad tér környéke a Népliget felől pótlóbusszal, a belváros felől közvetlenül a 2M villamossal közelíthető meg, valamint a Semmelweis Klinikák állomástól gyalog vagy MOL Bubival.

További információk a BKV és a BKK weboldalain.