„1960-ban az Aral tó területe 68.000 négyzetkilométer volt, a víz szintje a tengerszint fölött 53,4 méteren állt. Azóta a tó felülete kevesebb, mint 27.000 négyzetkilométerre zsugorodott és a víz szintje alig harminc méter, vagyis több, mint húsz méterrel csökkent. A tó, ami valamikor a legnagyobb egybefüggő szárazföldi vízfelület volt, most három részből áll: délnyugaton az Aibugir tenger, délen a Nagy Aral tó és északon a Kis Aral tó van. Az Aral és a Mujnak tó körüli városok, amelyek 1960-ban közvetlenül a tó partján álltak, ma több, mint 150 kilométerre vannak a víztől. A kietlen, iszapos föld a város határától a tó jelenlegi partjáig tart. Az Aral tó az ember által okozott környezeti katasztrófa szimbóluma, és a 21. század kezdetén világossá vált, hogy egy új korszak küszöbéhez érkeztünk itt a Földön, az „anthropocene1”-hez, amelyet a súlyos és sokszor visszafordíthatatlan környezeti hatások jellemeznek. S nem csak a környezetet, hanem az élet – saját életünk alapjait alakítjuk át saját akaratunk szerint, hogy azok olyanok legyenek, amilyennek mi szeretnénk őket.” - áll a fesztivált felvezető egyik sajtóanyagban.
A 2009. szeptember 3-8. között Linzben megrendezésre kerülő Ars Electronica fesztivál témája az Emberi Természet. A MIT és „A dolgok, amelyek gondolkoznak” programjának vezetője, Hiroshi Ishii vezényli a Campus09-t, ahol a bostoni iskola mutatkozik be olyan projektekkel, amelyek célja, hogy a digitális fenomént az ember fizikai és szenzoros percepciójával kapcsolja össze. Ugyanezt teszi a japán Hiroshi Ishiguro professzor, az idei Ars Electronica fesztivál kiemelt művésze is Geminoid-jával. A geminus latinul ikrek – a geminoid olyan robot, amely egy adott élő személy klónja (iker-androidja), és az élő személlyel innovatív hálózati és szenzortechnológiával van összekötve. A robot nem csak hasonlít az emberre, hanem úgy is viselkedik, mint az ember. Hiroshi Ishiguro professzor, az oszakai egyetem ATR Intelligens Robotika és Kommunikáció Laborjának vezetője szolgált a HI-1-es robot modelljéül, ami a világ első genoidja. 2006 óta a HI-1-et, illetve más genoidokat is használtak már különböző kutatási célokra.
Két szimpózium is lesz, az egyik az Emberi Természettel, a másik a Felhő Intelligenciával foglalkozik. Ez utóbbinak egy amerikai, David Sasaki és egy kínai blogger, Isaak Mao a moderátora. A linzi Főtéren az Ars Electronica és a Ö1 rádió a japán számítógépes játékok manga kultúráját mutatja be, és a Bruckner házban átadják - több kategóriában is - a fesztivál fődíját, a Golden Nica-t. A fesztiválprogram igen bőséges,
A díjnyertesek munkáit a nagyszabású Cyberarts kiállítás keretében, több száz négyzetméteren az OK Center-ben - a helyi kortárs művészeti múzeumban - láthatja a közönség. Az interaktív művészet mellett néhány (talán két) éve megjelent a kissé homályos hibrid művészet kategória, amely a mű és a látogató/néző közötti kölcsönhatáson túl a korábban össze nem egyeztethető fenomének keresztezéséből származó különlegességeket, illetve az ezekkel történő kísérletezéseket mutatja be. Például a hibrid művészet kategória fődíját, a Golden Nica-t idén a „Natural History of the Enigma” című transzgenetikus projekt nyerte el. Eduardo Kac több tudományos partnerrel együttműködve, a molekuláris biológia alkalmazásával létrehozott egy hibrid petúniát, az eduniát. A növénynek világos rózsaszín szirmokon vörös erezete van, s ennek az erezetnek minden egyes sejtjébe olyan, a művész saját véréből nyert DNS van beépítve, amely kizárólag itt az erezetben termel fehérjét. Az eredmény egy új növény, amely úgy néz ki, mintha szirmaiban vér csörgedezne.
A bio- és géntechnológia, a molekuláris építészet korábban elképzelhetetlen és még a mai napig is kevesek számára érthető, felfogható szabadságot ad az embernek, hogy szabadon kísérletezzen. A potenciális veszélyekből és jogos félelmekből azonban egyre kritikusabb hangvételű munkák is táplálkoznak, még a technofil szcénán belül is. Például Michael Burton angol képzőművész „Future Farm” című munkája a reménytelen társadalmi helyzetbe került emberek által felkínálható test, és az egyre növekvő (és egyre éhesebb) biotech nagyipar kereslete közötti viszonyra irányítja a figyelmet. A kísérletekben vagy termékek előállításban felhasználható, emberi testen tenyésztett szövetek és egyéb „alkatrészek” - pl. haj – potenciális bevételt jelentenek azoknak, akik munkaerejük áruba bocsátásával nem képesek fennmaradni. A szervkereskedelem, vagy a (nem ritkán fél-illegális) gyógyszerkísérletekben ma is pénzért részt vevők bizonyítják, hogy Michael Burton víziói nem tekinthetők utópisztikusnak.
„1985-ben az Egyesült Államokban megszületett egy törvény, ami kimondja, hogy a genetikailag módosított növények, magvak illetve növényi szövetek a szerzői jogi törvény hatálya alá kerülnek, vagyis ezek védett szellemi termékek. Ezek a genetikailag módosított mezőgazdasági termékek – beépített elévüléssel – piaci termékek, s hozzájuk hasonlóan, az élet maga is piaci termékké válik a természet privatizációja során. A nagyvállalatok által finanszírozott biológiai mérnökség elrettentő valósággá vált a generációm számára...” – írja „Genpets Series 01” című munkájával kapcsolatban a kanadai Adam Brandejs.
Ugyanebben a kategóriában különdíjat kapott egy első pillanatra kicsit romantikusnak tűnő média hack projekt, a New York Times Special Edition. Steve Lambert (US) vezetésével 2008. november 12-én, egy héttel Barack Obama megválasztása után készült el egy olyan egyszeri lapszám, amely tartalmazta az összes olyan jó hírt, amelyet hallani szerettek volna az emberek az Egyesült Államokban: például azt, hogy hirtelen véget ért az iraki háború, bevezették az általános ingyenes felsőoktatási és egészségügyi rendszert, stb. A projektet kilenc hónap alatt valósították meg vagy harminc író/újságíró közreműködésével, a nyomtatott példányokat több száz önkéntes juttatta el a közönséghez. A tartalom a mai napig elérhető a http://nytimes-se.com címen, érdemes beleolvasni és elgondolkozni.
Egy ilyen nagyszabású seregszemlére ezrével érkeznek a pályázatok, díjat viszont csak néhány, kiemelkedő projekt kap. Így a tavalyi velencei építészeti biennálé magyar pavilonjában kiállított Corpora projekt valamennyi alkotója, érdekeltje és támogatója számára külön öröm, hogy az időközben továbbfejlesztett Corpora Insi(ght)e a hibrid művészet kategóriában Linzben kiemelt dicséretet - Honorary Mention – kapott.
Az összes munka rövid, egysoros bemutatása is képtelen vállalkozásnak tűnik, a kiragadott példákat pedig kár lenne a fesztivál teljességével összekötni. A hibrid ügyek igen nagy fellendülést érnek most meg, lehet, hogy pár éven belül a digitális „fenomén” teljes abszorpcióját éljük meg? Miközben az élő és élettelen közötti átmenetekben a digitalizáció elemi szintekre épül be, és lenyűgöző eredményeket csodálunk meg, szemkápráztató élményekben van részünk, de valami még sincs rendben. Elmélyülő társadalmi problémák a világon mindenütt, polarizálódó glóbusz, szociális hulladék-tömegek, elszegényedő középosztály és óriási vagyonok koncentrációja. A közösségek megőrzésének és támogatásának fontossága már pár évvel ezelőtt megjelent az Ars Electronica profiljában, s ennek egy új kategóriát találtak ki. A Digitális Közösségek kategóriában olyan kezdeményezéseket díjaznak, amelyek az internet és a digitális média felhasználásával próbálnak helyi társadalmi problémák megoldásában segítséget nyújtani. A fesztivál szervezői igen fontos szerepet szánnak az új generáció támogatásának is. U19, vagyis a 19 év alatti alkotók számára külön kategóriát indítottak el, és nyerteseiknek külön kiállítást szerveztek a fesztivál ideje alatt.
Az Ars Electronicát idén harmincadik alkalommal rendezik meg. Az évforduló egybeesik az Európa Kulturális Fővárosa eseménysorozattal, amelyre a város és nemzetközi szinten legismertebb, az évtizedek alatt sikeresen intézményesült fesztiválja azzal is készült, hogy 2009. január 2-án megnyitották az Ars Electronica Center (AEC) új épületét a Duna partján.
Az épület a Treusch architecture tervezte, a megbízást pályázaton nyerték el. Az épület cca. 6500 m2 és 30 millió euróba került, s rekord idő alatt, 2007. március 1. és 2008. december 31. között valósult meg. Az épületbővítés sok attrakciója közül talán az egyik legfontosabb, hogy az Ars Electronica-val egyidőben megrendezett és több tízezer nézőt vonzó Linzer Klangwolke, a Duna parti koncert és multimédia show számára hatalmas tribünként is szolgál. Ugyanis mindezidáig a Brucknerhaus lépcsőiről nézték a VIP-ek az eseményt, ami egyrészt nem volt elég nagy, másrészt nem is volt igazán klassz a kilátás. A másik nagy attrakció, hogy egy ezer négyzetméteres kiállítóterem a Duna vízszintje alá került. S a harmadik, a nem-digitális politikus számára talán a legfontosabb, hogy kívülről és este beindul a világraszóló csilivili, amit egy szerkezettől független üvegburokba rejtett, több, mint ötezer négyzetméteres interaktív LED fal szolgáltatja, negyvenezer diódával.
Az AEC régóta a Jövő Múzeumaként működik, amely archiválja és bemutatja az évente megrendezésre kerülő fesztivál legsikeresebb alkotásait. Az AEC az oktatásban is fontos szerepet játszik, egyrészt saját oktatási/kutatási programjai, másrészt a Duna túloldalán lévő linzi művészeti egyetemmel és más oktatási intézményekkel való együttműködés révén. Az Ars Electronica az elmúlt harminc évben a világ egyik legismertebb digitális művészettel és kultúrával foglalkozó 'mega'-rendezvényévé vált. Az öt nap alatt számos kiállítás, konferencia, workshop, performance, szimpózium, előadás, bemutató, talkshow, koncert között válogathat a népes nemzetközi közönség. Az egyébként csendes, már-már romantikus Duna parti kisváros ideális helyszín egy ekkora rendezvény lebonyolítására: a digitális világ látványosságai, izgalmas eseményei után a füves-fás vízpart mellett, valamint a kisvárosi barokk utcákon és tereken az egyik helyszínről a másikra tartó séta valóságos felüdülés.
Az Ars Electronica idei eseményeiről bővebben a http://www.aec.at/humannature oldalon lehet tájékozódni.