III. díjban részesült az 5. számú pályamű,
szerzője: Gardenworks Kft.
felelős tervezők: Kuhn András, Tarcsányi Judit
társtervezők: Friedmann Márton, Bőcs Beatrix, Sinkó Annamária, Méhes Andrea
Részletes bírálat:
A pályamű javaslatai egy igen részletes probléma-és konfliktuselemzésen alapulnak.
A tervezési területet nem önmagában kezeli, hanem megfelelő kapcsolatot teremt a hídfőtől délre lévő területhez, a Budai Promenádhoz kapcsolódó „sétányívvel”. Ezzel elkerüli egy további gyalogos aluljáró építését és felértékeli a híd alatti alulhasznosított területet.
A Szentlélek téri autóbusz-végállomás reális racionalizálása révén a Vasarely Múzeum előtti terület egy újabb térelemként kapcsolódik az Esernyősek tere – Fő tér – Szentlélek tér láncolatba. (A pályamű lehetővé teszi azonban a „belső terek” átépítését fenti elem nélkül is, egy későbbi ütemként is szerves részévé válhat a rendszernek.) Az átszervezett BKV végállomástól függetlenül turistabuszok számára megfelelő le-és felszállási, valamint parkolási lehetőséget biztosít a javaslat.
Fontos koncepcionális elem a parkoló férőhelyszám bővítése. Legelőnyösebb javaslata a sportpályák födémre helyezése oly módon, hogy terepszinten 260 db parkoló kialakításra kerülhessen. Nem szerencsés azonban a kastély területére tervezett mélygarázs.
A kerékpárúthálózat elhibázott, sajnos továbbra is a Fő téren és a Szentlélek téren keresztül halad, vegyesen a gyalogos forgalommal.
A szűken vett tervezési területre a pályamű logikusan osztja meg a funkciókat az egyes területek között. A Fő tér összefüggő, nagy nyílt urbánus tér marad, megőrizve történelmi hangulatát. A vendéglátó teraszok, padok, ülőkockák elsősorban a kellemes itt tartózkodást szolgálják. Érdekessége a javaslatnak a gázfogadó mellé rendelt „kandeláber erdő”, ami sajátos hangulatot kölcsönöz a térnek.
A Szentlélek tér az értékes növényzet megtartásával alakul át, kiemelésre kerül a Szentháromságszobor, iskolai és egyéb kerületi rendezvényekre tágas hely áll rendelkezésre. Igen jó az arány a burkolt és a zöldfelületek között, jól vezetettek a gyalogos mozgások.
A két tér közötti átmenetet a Zichy kastély bejáratához rendelt eltérő burkolat teremti meg.
A terekhez kapcsolódó szűk utcák jól berendezettek, a légtéraránynak megfelelő növényzet alkalmazásával. A gépkocsiforgalom visszaszorításával érvényesülnek az esernyős szobrok, azonban további ötletet a pályamű ide nem hoz.
A Hajógyári szigettel a pályamű megfelelő kapcsolatot teremt, a Hajógyár utcában is kiemelésre kerül a kastélykerthez vezető bejárat.
A rendezvények, események berendezési javaslatai közül az Óbudai nyár és az Advent számára tett javaslatok nem megfelelőek, mivel vagy a nézőtér zárja el a gyalogosok útját, vagy pavilon torlaszolja el a Polgármesteri Hivatal bejáratát. Az óbudai Búcsú és a Borfalu számára a javaslat jobban átgondolt.
A pályamű a terület belső szerkezeti rendszerét megfelelő funkcionális tagolással és differenciált környezetalakítással oldja meg. Az egyes területrészeket jól kapcsolja össze, a tervezési területen kívüli kapcsolatok átgondoltak.
A gyalogos mozgások jól szervezettek, a kerékpárforgalom bevezetése elhibázott. Előnye a tervnek, hogy ütemezetten kapcsolható a rendszerhez a racionálisan átalakított BKV végállomás mellett nyert új tér.
Részletmegoldásai (pl. kőmedencék) valamint a rendezvények elrendezésére tett javaslatai vitathatóak.
A pályamű értékei és hiányosságai összegzéseként III. díjat javasolt.