Közélet, hírek

Év végére elkészülhet az új gyalogos átjáró a Széll Kálmán téren

2021.06.07. 14:02

Év végére készülhet el a Széll Kálmán tér új szintbeli átjárója, amely jelentősen könnyebbé teheti a gyalogos, illetve a kerékpáros közlekedést a csomóponton. Fontos mérföldkőhöz ért a projekt és a két munkagödröt összenyitva átjárhatóvá vált a tér és a Krisztina körút közötti terület. Ellátogattunk a helyszínre, hogy az aktualitásokról, a kivitelezés kihívásairól és a folytatásról érdeklődjünk. 

Még 2020 augusztusában indult el a Széll Kálmán teret a Városmajorral összekötő gyalogos átjáró kivitelezése, amelyről korábban az Építészfórum is részletesen beszámolt. A projekt egy régi igénynek nyit lehetőséget, amely már a tér átépítésénél is megfogalmazódott, ám végül nem valósulhatott meg. Azóta viszont a Buda Palota (egykori Postapalota) felújításához kapcsolódóan a Magyar Nemzeti Bank segítségével újraéledhetett a terv, amely a jövőben szintbeli, akadálymentes átjárást biztosíthat a forgalmas csomóponton. A kivitelező Market Építő Zrt. csapatának híradása alapján a munka fontos mérföldkőhöz érkezett, ezért felkerestük a projekt résztvevőit, akiket a kivitelezés és tervezés kihívásairól, célkitűzésekről, részletekről és aktualitásokról kérdeztünk.

A tervezés és a kivitelezés célja ezúttal kettős" - fogalmazott Kenéz Gergely, a Széll Kálmán tér néhány évvel ezelőtti megújulása és a most készülő átjáró tervezésével megbízott Építész Stúdió építésze. A tervező szerint egyrészt a Buda Palota felújítása is meghatározó mozzanata lesz Buda és a Széll Kálmán tér életének, így fontos kialakítani az épület szempontjából is a közvetlen kapcsolatot a térrel. Ugyanakkor mivel a Sándy Gyula köz szintkülönbsége az egyik legforgalmasabb gyalogos kapcsolatot nehezítette meg a városlakók számára, így az előzetes víziók után most itt volt a lehetőség a Palota megújulásához fűződően egy nagyobb beavatkozásra a területen.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy az új átjárónak köszönhetően a tér irányából a rézsűre fektetett mozgólépcső és lépcső kettőse, illetve a szintbeli átjáró osztozik az áthaladó forgalmon. „Az áthaladók két főbb csoportot alkotnak: a tömegközlekedési kapcsolatot keresőket és a Városmajor irányába haladókat. Az Építész Stúdió koncepciója szerint a szintek szétválásával az áthaladók két csoportja is ketté osztódik. A Várfok utca irányába már főként az átszállók indulnak majd, míg a XII. kerület felé a szintbeli kapcsolat lesz a forgalmasabb."

Ahogy Kenéz Gergely említette az átjáró kialakításával nemcsak a gyalogos forgalom helyzete rendeződhet, hanem a Buda Palota épülete is egy új téri helyzetbe kerül. Az eddig földdel takart szint a felszínre kerül és elkészülhet az új Pénzmúzeum közvetlen bejárata is. Szalay Tihamér, az épület generáltervezője úgy fogalmazott, hogy a Buda Palota udvara és földszintje lényegében egykor ipari, gazdasági terület volt, raktárakkal, garázsokkal és műhelyekkel, eltekintve a Krisztina körúti reprezentatív bejárattól. A Sándy Gyula köz gyakorlatilag félbevágva a földszintet, fokozatosan emelkedik a Krisztina körúttól a Várfok utcáig, így használhatatlanná téve ezt a részét az épületnek. Az új funkció azonban egyértelműen igényelte, hogy bejárat nyíljon a Sándy Gyula köz felől és sok évtized után újra hasznosíthatóvá váljon az eddig elfedett, földszint ezáltal pedig egy jól használható terület jöhetett létre a Buda Palota épületében.

A közel egy éve elindult kivitelezés sok esetben egyedi megoldásokat igényelt. A Széll Kálmán tér és a Buda Palota adottságai újszerű kihívások elé állították mind a tervezési, mind az építési folyamatok tekintetében a szakembereket. Bertalan Csaba, a FŐMTERV generáltervezője elmondta, hogy elég sok olyan jellegű kihívással szembesültek, amely elsősorban geometriai, illetve közmű vonzatokat érint. Hangsúlyozta, hogy mivel a Buda Palota egykor távközlési központként működött, ezért rengeteg ehhez a funkcióhoz kapcsolódó kábel fut a területen, amelyek kiváltását el kellett végezni.

A Market a közelmúltban számolt be róla, hogy a hosszas előkészítő, szerkezetépítő és az említett közműkiváltási feladatok után a munka újabb jelentős állomáshoz érkezett és a hídpálya lemeze alatt összenyitották a két oldali munkagödröt. A részletekről Krenn Tamás projektvezető (Market) elmondta, hogy a hír többszörösen jelentős  eseménynek számít, mivel egyfelől magában foglalja, hogy el tudott készülni a teljes hídszerkezet, amelyet azóta bebetonoztak, az összetett közmű kiváltási munkák is megtörténtek és a milánói módszerrel készülő földmunka is elkészült a híd alatt. A Széll Kálmán tér felől és a Sándy Gyula köz irányából a bevágások összeértek, így már át lehet sétálni a híd szerkezet alatt.

Egyelőre a területen természetesen csak a munkagépek és a dolgozók haladhatnak át, de Krenn Tamás elmondta, hogy várhatóan 2021. végén a gyalogosok és a kerékpárosok, illetve az új múzeum látogatói is használatba vehetik az átjárót. Hozzáfűzte, hogy a komplett átjáró teljes készültségét az épület nyitásával hangolták össze, viszont reményeik szerint a Várfok utcai buszforgalom már korábban helyreállhat. Ezt egy előrehozott kivitelezési, átadási ütemben adnák vissza a BKK-nak szolgáltatási céllal.

Az Építészfórum kérdésére, hogy a két munkagödör összenyitását követően milyen lépésekkel folytatódik a munka, Krenn Tamás elmondta, hogy innentől elkezdhetnek a majdani látszó feladatokkal foglalkozni. Elindulhat azoknak a szerkezeteknek az építése, amik már megadják az átjáró geometriáját, kubusát és ezt később fel tudják öltöztetni a tervezett fém burkolatokkal, egyéb megjelenő felületekkel.