Egy mezőgazdasági telephelynek csupa olyan funkciót kell kiszolgálnia és egyesítenie, melyek merőben eltérő térformákat, léptékeket, szerkezeteket igényelnek. Talán a szerteágazó használói elvárások és az általános igénytelenség együttesen okozta azt, hogy Magyarországon a „telephely” szó hallatán a szántók szélére kivetett, hámlófalú szükségépületek katyvasza és a sártengerben úszó bekötőutak tűnnek fel szemünk előtt.
Az az új kisharsányi telephely, melyet Kovács Csaba és az Artfront Kft. munkatársai terveztek, tökéletes ellentéte ennek a képnek. Az építészek „egyetlen” határozott mozdulattal téglány alakú területet jelöltek ki a szőlőhegy szelíd lankáján az együttes számára, mondván: ebbe kell belefoglalni mindent, ami kell, ezt a tiszta formát kell úgy tagolni, hogy valamennyi funkció számára megfelelő legyen. Ezzel az egyszerű gesztussal határozták meg az épületcsoport szervezőelvét, struktúrájának alapját – abban a reményben, hogy így esetleg itt megelőzhető lesz az üzemi blokkokra jellemző végtelen terjengés, az újabb és újabb toldalékok megjelenése. A területet betonfallal övezték, melyet belül nyersen hagytak – a gépek tárolása, javítása, a raktározás többet nem igényel –, kívül pedig terméskővel burkoltak, hogy mind anyagában, mind színvilágában finoman igazodjon környezete sajátosságaihoz.
A körzet két fő épülete egy-egy fedett szín, melyeket egymással párhuzamosan, a hosszanti falakhoz illesztve helyeztek el. Ezek oldalaihoz kisebb melléképületek – irodaegység, nyitott tároló, gépmosóház, stb. – csatlakoznak. A két együttest nem egymással szemben, hanem ellentétes irányba kissé eltolva, a délkeleti, illetve a északnyugati sarokba simulva telepítették. Ez a rendelkezésre álló hely leghatékonyabb kihasználása, hiszen a fennmaradó sarkokban tágas terek keletkeznek, melyek megkönnyítik a nagyméretű gépek közlekedését.
Magukat az épületeket elementáris szerkezeti megoldások alkotják: betonlábazatokra ültetett acélpillérek által támasztott félnyeregtetők, deszkafalak, a körítőfal fölé emelkedő részeken falamellás árnyékolókkal elrekesztett nyílások.
Bár a részletek eszköztelensége, a csomópontok finom egyszerűsége, a szerkezetek szinte naív őszintesége hosszú szemlélődésre késztet, az épületegyüttes jelentősége mégsem ezekben a momentumokban áll. A léptékek, az arányok, a telepítés sokkal fontosabb: a hosszan elnyúló horizontális tömegek a felszín gyengéd hullámzását követve szinte maguk is a táj részévé válnak. Az épületek alapjául szolgáló platform pontosan illeszkedik a lejtős terep plasztikájához, hol megemelkedik kissé, hol lépcsőzetesen leereszkedik. Ezáltal az önmagukban kissé egyhangú épületek együttese az eltérő tetőmagasságok révén különös mozgalmasságot nyer. A körítőfal déli oldala lényegében a hegyoldal sziluettjének építészeti tükörképe: többször megtörve, magasságát változtatva reagál a terepformák változásaira. A formálásnak ez a természetelvűsége, a konkrét, helyben „talált” formákat felhasználó tervezési mód azonban különös kontrasztban áll azzal az elvont gondolattal, melyből az építészek az épületcsoport telepítése során kiindultak (azaz a téglalapnak mint az elrendezés alapjának koncepciójával). Az építészek számára tehát a funkcionális igények szigorú rendje és a természet festőisége nem zárhatja ki egymást. Ottjártunkat épp e két attitűd találkozása, ez az izgalmas feszültség teszi emlékezetessé.
Haba Péter
Kisharsányi Mezőgazdasági Telephely
Kisharsány, Hársos dűlő
Építtető: Csányi Pincészet Rt.
Baumstark Mihály vezérigazgató
Puskás István műszaki igazgató
Építész tervező: Art Front Építész, Belsőépítész Műterem Kft.
Kovács Csaba építész vezetőtervező
Natta Anikó építész
Statikus tervező: Terraplan '97 Mérnökiroda Kft.
Puskás Balázs statikus vezetőtervező
Épületgépész tervező: TB SZIJ Tervező Kft.
Temesvári László épületgépész vezetőtervező
Külső közmű tervező: Progterv Bt.
Kovács Péter külső közmű vezetőtervező
Elektromos tervező: Hungaroproject Mérnökiroda Kft.
Rajkai Ferenc épületvillamossági tervező
Út és térburk. tervező: Roadtech Kft.
Lévay Zoltán közlekedés vezetőtervező
Kadleczovits Éva közlekedéstervező