Egyéb cikkek

Kossuth tér térépítészeti tervpályázat

2007.08.23. 11:34

Kiemelt megvételben részesült 7-es sorszámú pályamű:
Gelesz és Lenzsér Kft.Vezető tervezők:
G. Lenzsér Ágnes okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Locsmándi Gábor okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/

Kiemelt megvételben részesült 7-es sorszámú pályamű:
Gelesz és Lenzsér Kft.
Vezető tervezők:
G. Lenzsér Ágnes okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Locsmándi Gábor okl.építészmérnök /építészet, városrendezés/
Nádai Brigitta okl.kertépítész mérnök /zöldfelület-tervezés/
Visnyei Ilona okl.mérnök /úttervezés/
Hobl Géza okl. mérnök /közműtervezés/
Kovács Lászlóné Homonnay Zsuzsa /elektromos tervezés/
Tervezők:
Bujdosó Attila, Gelesz András, Gyulai Attila, Payr Anna, Safranka Péter, Steiner Balázs Miklós, Vértessy László
 


Részletes bírálat:
A térrendezési javaslat megtartja a tér eredeti hármas tagolódását. A keleti tér-rész szervezésénél szerencsésen ötvözi a „köztér” és a „park” jelleget az észak-déli gyalogos tengelyekkel. Ez a tér-rész a Kossuth és a Rákóczi szobor között eszmei tartalommal telítődik, létrehozva a ”demokrácia terét”.

A sétány az északi és déli villamos megállók és a Metro lejárat között alkot lineáris kompozíciót, melyet hosszanti vízfelületekkel és a déli szakaszon új fasorokkal gazdagít. A tengely a főbejárat előtt, nagyelemes burkolatú, reprezentatív előtérré bővül. A tengely nemcsak az említett, eredeti helyükön megtartott szobrokat, hanem az 56-os emlékhelyeket és az Országzászlót is felfűzi. Ez utóbbi elhelyezése nem jó megoldás.

Ebbe a sétányba integrálja, a térszint lejtős lesüllyesztésével – a pályázók közül egyedül – a látogató-centrumot, melynek az egész környékre vonatkozó funkciót szán. A felvetés azonban ötlet szinten marad, mivel a kijárat messze kerül a biztonsági zónától, így a látogatók átvizsgálása változatlanul csak az Országház épületében történhet.

Jó a burkolt felületek és a park felületek aránya. Jó a „zöld villamos” ötletének felvetése. A keleti térrészt a tervezett „metro kerttel” jól kapcsolja a gyalogos áramlás fő irányaihoz (Metró, Vértanúk tere ). Az északi és déli parkban dunai kivezetést, sétányt tervez. Ugyanekkor a déli gyalogos híd túl közel kerül az épülethez, így egy fontos nézőpontból zavaróan vágja szét a homlokzatot.

Ugyancsak zavaró térrendezési elemek a keleti oldal gyalogos rámpái és a déli oldalon a garázs lehajtó. Túl sok sebet ejt a tér felszínén.

Vízfelületek inkább kitöltő elemként illeszkednek a kompozícióba. A Kossuth szobor mögötti tó elhibázott javaslat. Szintén vitatható elem az Alkotmány utca felöli hármas szökőkút rendszer, mely a tér meglévő asszimetriáját és a tengelyváltást inkább felerősíti, mintsem tompítaná.

Szerencsés elgondolás az épület főbejárati szárnyának északi és déli oldalán kialakított kert. Ezekbe a kertekbe rejti a felvezetési útvonalat és a biztonsági zóna határolását. A sávos növénytelepítésnek ellentmond az íves vonalvezetésű delegációs útvonal.

Nagyon részletes értékelést ad a növényzet jelenlegi állapotáról. A pótlásra tett javaslataira inkább a sokféleség a jellemző, nem szerencsés. Növény kiültetést nem dokumentál.

Foglalkozik a tér megvilágításával, de a világítótestek megválasztása nem meggyőző. Ez a tervezett utcabútorokra is vonatkozik, visszautal a korábbi pályázatra, nem ad önálló javaslatot.

A pályázó nem vette kellően figyelembe a kiírás „biztonsági” követelményeit. Nem adott javaslatot a külső biztonsági zóna gépjárművek behajtását megakadályozó határvonalára, hacsak a tervezett ( de az előzőekben már formai szempontból kritizált ) gyalogos rámpákat nem tekintjük ilyen rendszer részének. Ugyanígy nem tervezte meg a belső biztonsági zóna határának állandó lezárását, ennek módját és a hozzátartozó jelzőrendszert.

A pályázat közlekedési szempontból alaposan kidolgozott. Itt is megemlítjük az átgondolt gyalogos kapcsolatokat, kerékpár utat és a dunai kivezetéseket. Az Alkotmány utca felőli garázs lehajtó megfelelő, de az Akadémia utca felöli ki-behajtás eltúlzott, forgalomtechnikai megoldása vitatható.

A közmű kiváltásokkal kellő mértékben foglalkozik, mindenre kiterjedően megoldja a közművesítés kérdéseit.

A pályaművet a Bírálóbizottság részeredményei alapján 1.5 millió Ft összegű kiemelt megvételben részesítette.