Mindennapi útvonalak, ismerős homlokzatok, felfedezésre váró történetek. Harmadszorra szervezte meg a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) a középiskolásoknak szóló 14+ Budapest: Városi Séták Gimnazistáknak programját. Újabb 5 sétaútvonal segít megismerni városunkat, több száz diák számára biztosítva az épített környezet felfedezésének lehetőségét. A projektről Klaniczay János, a KÉK Városi Séták kurátora írt rövid beszámolót.
A három egy mágikus szám, és idén harmadszorra volt lehetősége gimnáziumoknak csatlakozni a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) városi sétás programjához. A 14+ Budapest projekt 2019-ben indult három gimnázium részvételével, majd a pandémia után 2022 őszén szerveztük meg a második évadot újabb öt intézmény diákjaival közösen. A 2024 tavasszal megvalósult harmadik évad felépítésében nem tért el a korábbi verzióktól, a résztvevő gimnáziumok által kidolgozott séták azonban újabb lehetőséget adnak Budapest megismerésére mindannyiunknak, a fiatalabb generáció nézőpontjából.
Ismétlés a tudás anyja. A kezdeményezést azért indítottuk el öt évvel ezelőtt, mert a gimnáziumi tananyag nem biztosít elég lehetőséget saját városaink, az épített környezet és az építészeti örökség megismerésére. A hiányzó tananyag pótlása végett a KÉK által létrehozott programban gimnazista osztályok és szakkörök vehetnek részt egy építészeti fókuszú városismereti kurzussorozaton. A program célja egy saját városi séta kidolgozása az iskola környékén.
A 14+ Budapest programra pályázati úton lehet jelentkezni, a részvétel az iskolák számára díjmentes, a KÉK pályázati forrásokból biztosítja a szakmai és anyagi hátteret. A program egy nyitóelőadással kezdődik a KÉK Projekt Galériában, amely során több száz diáknak tartunk gondolatébresztő előadást városokról és építészetről. Ezt követően a diákokat elvisszük egy-egy tematikus városi sétára, amit az iskola kijelölt mentora tart. Egy második előadás során (újra a KÉK-ben) kutatásmódszertanról beszélgetünk, bemutatva a mindenki számára elérhető online adatbázisokat, képkeresőket és egyéb forrásokat. Ezt követően kezdődik a diákok munkája, amikor kiscsoportos workshopok során kidolgozzák a saját sétájukat, majd élesben ki is próbálják a sétavezetés művészetét.
A 2024-es tavaszi évadra 5 gimnázium jelentkezését fogadtuk el. Érdekes módon idén két ismétlőnk is volt. Az Eötvös József Gimnázium egyik osztálya még 2019-ben vett részt a programon, a Trefort Ágoston Gimnázium csoportjával pedig 2022-ben találkoztunk. Mivel teljesen új osztályokról volt szó, ezért egyáltalán nem volt gond az ismételt részvétel. A budatétényi Kempelen Farkas Gimnáziumból szintén egy teljes osztály vett részt a programon, a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban pedig egy földrajz óra keretén belül volt lehetőség csatlakozni. A Radnóti Miklós Gimnázium rendhagyó módon csak egy kisebb csoporttal vett részt a foglalkozásokon, ami cserébe új lehetőségeket nyitott meg a program végkimenetelét illetően.
A KÉK Városi Séták mentorai által szervezett sétákon bemutattuk az építészeti tematikájú séták módszertanát. Az Eötvös csapata a 2019-es évad során kidolgozott Építészek az Eötvösből c. sétán vett részt. A Trefort diákjai Csikágó történetét ismerhették meg. A Kempelen résztvevő osztálya a Belvárosba kalandozott. A Kölcseysek a Városligeti fasor szecessziós építészetét ismerhették meg. A Radnóti hallgatói pedig megújuló köztereket fedezhettek fel Józsefvárosban.
A saját séta kidolgozása egyrészt arra lehetőség, hogy a gimnazisták gyakorlatban próbálhatják ki a városi felfedezés egyik legnépszerűbb műfaját. Új készségeket sajátíthatnak el a kutatási feladatok elvégzésével, és a későbbi tanulmányaik során is hasznos kompetenciákat fejleszthetnek, mint az előadásmód, retorika vagy éppen a szövegírás. Másrészt viszont nagyon fontos szerepe van az épített környezet megismerésének a helyhez való kötődés kialakulásában. A séták során a diákok olyan történeteket fedeznek fel az iskolájuk környezetében, amiken keresztül könnyeben és hosszútávon is tudnak kapcsolódni a környékhez. Az építészeti oktatásban is hasznos városi séta egy ideális, könnyed módszer ennek a kapcsolatnak az erősítésére, a gimnazista korosztály számára pedig hiánypótló lehetőség ez a fajta élmény-alapú épített környezeti oktatási forma.
Az Eötvös József Gimnázium diákjai másodszor vehettek részt a programon (a 2019-es csapat sétájával indult az egész projekt!), ezúttal pedig a belvárosi rejtett útvonalakat fedezték fel a diákok. A rövidebb útvonalak nem csupán a diákok iskolába jutását gyorsítják meg, de a környék egy új oldalát ismerhetik általa.
A Trefort Ágoston Gimnázium csapata a környék kávéházi kultúráját dolgozta fel egy tematikus sétán keresztül. A nagy klasszikusok mellett (Pilvax, Centrál, Astoria), megnéztük a mai alternatív (Három Holló, Csendes) és újhullámos kávézókat is (Arch & Beans). A séta pedig egy különleges kávékóstolóval zárult a gimnázium tetején.
A Kempelen Farkas Gimnázium budatétényi környezetében szervezte meg saját sétáját. A teljes osztály részvételével készült séta a helyi látványosságokon túl a gimnazisták személyes történeteit is beleszövi az útvonalba, miközben városépítészeti kérdések is előkerültek a séta során.
A Kölcsey Ferenc Gimnázium résztvevő diákjai egy átlagos reggeli útvonal mentén térképeztek fel izgalmas építészeti példákat. A séta során egy járókelő belehallgatott a Philip Nicholson-villa történetébe, majd bemutatkozott, mint a ház egyik lelkes lakója, további részleteket mesélt az épület történetéről és még a lépcsőházba is bevitt minket.
A Radnóti Miklós Gimnáziumból egy kis létszámú, ám annál lelkesebb csapat csatlakozott programunkhoz, akik a zuglói zsidó emlékeket fűzték fel egy séta útvonalára. Az útvonalon útba ejtettük a Lajta Béla tervezte Malonyai-villát (ma Román Kulturális Intézet), ahova a gimnazisták a bejutást is megszervezték. A sétát már a program keretein belül három 7. évfolyamos osztály számára is megtartották, ősszel pedig további séták szervezését tervezik.
Idén is egy közös találkozóval zártuk a programot, ahol a gimnáziumok egymásnak is bemutatták saját sétájukat. A projekt keretein belül minden sétáról egyedi térképes leporelló készült, amihez a szövegeket a diákok írták. A térképekből 250 példányt a gimnázium kapott meg szabad felhasználásra. A diákok ígérete szerint az évzáró és évnyitó ünnepségeken fogják kiosztani a térképeket iskolatársaik és tanáraik számára. A radnótis csapat által a hetedikes évfolyamnak szervezett séták a többi résztvevő gimnáziumi osztályt is nagyban inspirálták, a séták így remélhetőleg ősszel az alsóbb évfolyamok számára is meg lesznek ismételve.
A saját környezetünk megismerésével sokkal jobban tudunk ahhoz kapcsolódni, érzelmi kötődést is kialakítani. A gimnáziumi évek során naponta lejárt útvonalak más szemmel történő felfedezése szemléletformáló hatású a diákok számára. A későbbiekben így a város egyéb részeit is nagyobb figyelemmel fogják tudni megismerni. A környezeti nevelés urbánus aspektusa még nem elterjedt a közoktatásban. A 14+ Budapest kezdeményezésnek köszönhetően idén nagyjából 200 diák ismerkedhetett meg saját iskolájának környezetében található építészeti örökséggel, a sétákat kidolgozó 95 aktív gimnazista munkájának, és a diákokat koordináló tanárok lelkesedésének köszönhetően. A diákok a munkáért cserébe (a térképeken és a megszerzett tapasztalatokon túl) a tanárok belátása szerint kaphattak kisötöst, illetve igény esetén IKSZ-es órák igazolását.
A program története nem ér véget az eddigi 13 db tematikus útvonallal, ősszel újabb pályázat keretében jelentkezhetnek a középiskolai csoportok, osztályok, szakkörök. Augusztus végén érdemes figyelni a KÉK Városi Séták facebook oldalát! Addig is ajánljuk a mindennapi útvonalak felfedezését mindenkinek.
Klaniczay János
A séták elérhetők a KÉK Tudástár felületén:
2024-es séták: https://tudastar.kek.org.hu/publikacio/index.php?s=14-budapest-varosi-setak-gimnazistaknak-2024
2022-es séták: https://tudastar.kek.org.hu/publikacio/index.php?s=14-budapest-varosi-setak-gimnazistaknak-2022
2019-es séták: https://tudastar.kek.org.hu/publikacio/index.php?s=14-budapest-varosi-setak-gimnazistaknak-2019
Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.
Résztvevő gimnáziumok:
Eötvös József Gimnázium
ELTE Trefort Ágoston Gyakorló gimnázium
Kempelen Farkas Gimnázium
Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium
ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola
A KÉK Városi Séták csapata:
Klaniczay János, projektvezető
Kátai Ádám
Berzsák Barna
Kovács Tamás György
Szij Barbara
Wippelhauser-Hennel Zsófia
Szerk.: Hulesch Máté