Nem olyan időket élünk, amikor műfajtiszta városrendezési megfontolások vezethetnék a Budapestet tervezők kezét. Az államadósság és a magán-devizaadósság az egekben jár, az üzleti célú beruházási kedv hat éve visszaesőben, az országban épülő lakások száma az 1980-as 90 ezerről 2009-ben 31 ezerre, majd 2013-ban 7300-ra zuhant - mindez irreálissá tesz bármiféle nagystílű városépítést. Örüljünk annak, hogy legalább a felújításokban jeleskedünk és le a kalappal a Vigadó, a Zeneakadémia és a Várbazár megújult szépsége előtt.
Komoly városfejlesztési források híján ez a számvetés, a mérlegkészítés és a jövő városszerkezetét tervező megfontolások ideje. Ekler Dezső nagyon korrektül ezekről beszél a vele készült, két részes, jól szerkesztett interjú során. Vannak azonban, akik a csodavárás lovát nyergelik és úgy látják, hogy számukra most jött el a kánaán: a koldusszegény Budapest évtizedek óta szenved a nagyot álmodó ritterek felelőtlenségétől. A négyes metró másfél évtizedre felemésztette a közlekedési beruházások forrásait, miközben 5-6 évre tönkretette épülő állomásainak tágabb környezetét. Nemzedékek végeztek a Közgázon úgy, hogy nem láthatták egyetemük Duna parti homlokzatát; a Baross és a Kálvin téren, valamint a Móricz Zsigmond körtéren generációk szokták meg a deszkapalánkos járda-sikátorokon folyó lökdösődést, a Nagycsarnok pedig – különösen, amikor a Szabadság-hidat is lezárták - éveken át árasztotta a vásárlók híján megbüdösödött hús összetéveszthetetlen illatát.
Most, hogy átadták a négyes metrót, két újabb megaprojekt sejlik fel, amely – kellően frappáns időzítés mellett – újabb 15-20 évre elszívja a város fejlesztési erőforrásait. Az egyik a Városliget beépítése múzeumépületekkel, vendéglővel, utakkal, mintegy 150 milliárdért; a másik a Várnegyed állami pénzekből történő, kegyeletteljes „felújítása” 1250 milliárd forintos költségvonzatúra becsült, 25 éves, szüntelen építkezés árán. Mindkét terv valódi városépítészeti hozzá nem értésről tanúskodik. A Városliget felbolydítása, tipikus szigetszerű megoldásként, nem veszi figyelembe a terület és környékének szociális- és városképi jellemzőit, gátlástalanul sűrítené annak közlekedési és térforgalmát. Akárcsak a Budai várnegyed átépítési terve, amely óriási parkolási és ellátórendszeri gondtömeget zúdítana az alapvetően csendes pihenő és turistaövezetre. A tervek alkotói tananyag-szintű városépítészeti ismereteket hagynak figyelmen kívül: a park, mint a környező élettér minőségi mag-funkcióját, illetve a Várpalota felújításának hitelességi szempontjait, továbbá hogy oda olyan funkciókat célszerű telepíteni, amelyek a műemlék-épületeket nyilvánosnak, látogathatónak őrzik meg.
Ekler Dezső tanulmánya azért szimpatikus és azért jól továbbgondolható, mert nem a fentiekhez hasonló talmi csillogásban utazik. Ekler valódi, mindenkit érintő városszerkezeti gondokat elemez, majd igazi alternatívákat vázol föl. Nem esik a fentebbi, indokolatlan pazarlások szerzőinek hibájába, akik egy képzelt Napkirály építészének bőrébe bújva, vadul álmodnak az alkotói örökkévalóságról. Mert ne feledjük: semmiféle megtérülési számítás, semmiféle vizsgálati eredmény nem áll rendelkezésre egyik tervezett megaprojekt célszerűségét illetően sem.
Ekler vizsgálódásának tárgya Budapest zónaszerkezete. A budapesti agglomeráció, a külső kerületek valamint az ezek és a tágabb értelemben vett Belváros közötti átmeneti övezet viszonya, kiépülésük társadalomtörténete, városépítészetük, jövőjük. Kiváló munka, helytálló konklúziókkal. Tartalmaz ugyanakkor néhány olyan megállapítást, amelyet vitatni érdemes. Éppen azért, mert a magyar építészet egyik méltán tekintélyes alakjától származva, hosszú időre befolyásolhatják az építészi gondolkodást.
Mi is a baj?
A legfontosabb talán az, hogy Ekler időben nagyon szűken méri Budapest fénykorát. Nála ez már az első világhárorú idején véget ér, pedig hát dehogy: Budapest fénykora a városegyesítéstől az ostromig tartott. Ennek igazságát a várost naponta járók zsigerből tudják, mert látják az akkor épült rengeteg lakó- és sok középületet: ez volt a modernizmus hazai térhódításának fényes korszaka. Jószerével az egyetlen időszak, amikor a magyar építészet igen szorosan járt a szakma élvonalának nyomában. Aki ezt dokumentálva szeretné látni, kérem tanulmányozza Ferkai András két alapművét, a Buda (illetve Pest) építészete a két világháború között c. „topográfiát”, Ferkai színvonalas bevezető tanulmányaival.
Amikor Ekler Dezső azt mondja, hogy „Az első világháborút követően senki nem épített lakást”, azt nem a két világháború közötti 20 évre, hanem tényleg szigorúan csak a háborút követő néhány évre szabad értenünk, amint az kiderül Gyáni Gábor adatgazdag tanulmányából1 éppen úgy, mint a Budapest Lexikon „lakásviszonyok” szócikkéből. A legfontosabb azonban ismét csak a várost ismerő tapasztalás: korántsem csupán az Ekler Dezső által is nevesített Lánymányoson és az Újlipótvárosban találunk 10-30 lakásos, modernista bérházakat. Tele van ezekkel Budapest, a Ferencvárostól, Zuglón keresztül az I., a II., a III. vagy a XII. kerületig. És akkor nem beszéltünk arról, hogy a két világháború között nem csupán a modernizmus jegyében építkeztek, lásd például a tabáni Bethlen-udvart a maga majdnem 100 lakásával vagy Medgyaszay lakóházait a Kiss J. altábornagy utcában.
Összességében 1920 és 1930 között a fővárosban 31 ezer lakás épült, 1931 és 1940 között pedig további 46 ezer. Mindezeknek ugyan a fele egyszobás, de 30-as években épültek közül 38 ezer már fürdőszobával készült. Ennek jelentőségét akkor látjuk igazán, ha tudjuk, hogy a Lillehammer melletti Maihaugen-skanzenben látható, az 1940-es évek norvég családiház-ideálját megtestesítő épület még nem tartalmazott fürdőszobát.
Külön kiemelném, hogy a vagonlakás intézménye nem állt fenn 1940-ig, hanem azt már 1924-re felszámolták a hatóságok; másfelől igaz, hogy a trianoni tragédiát követően a mai határokon belülre menekült 426 ezer (és nem 200 ezer), jórészt középosztálybeli magyar még hosszú éveken át alacsony komfortfokozatú barakktelepeken és kislakásos - pl. a Juranics (ma Stróbl Alajos), Madarász és Pongrácz úti - lakótelepeken lakott.
A fénykort időben jól betájolni azért fontos, mert az egybeesett a hazai modern piacgazdaság időszakával. Budapest tehát mindig fejlődött, amikor az országban többpártrendszerű politikai berendezkedés és a szabadelvű piacgazdaság létezett. Ez az elmúlt 150 év várostörténetének legnagyobb tanulsága. Aláhúzza ezt Ekler Dezső is, amikor így ír: „200 ezer bérlakás, egymillió ember lakhelye úgy tudott maszekban felépülni, hogy mindig volt egy háztulajdonos, aki piacilag érdekelt [...] és képes volt [...] hogy azt karbantartsa”.
Azt azonban ismét csak elnagyolt és igazságtalan ítéletnek gondolom, hogy „a XX. század lényegében tehetetlenül állt azzal a várossal szemben, amit Pestnek ismerünk és amely a XIX. században felépült.” Először is a XX. század egyáltalán nem volt olyan egységes, hogy bármivel is kompakt entitásként állhatott volna szemben. A század első felében, az eredeti (1950 előtti) közigazgatási határokon belül igenis felelősen, kiegyensúlyozottan és eredményesen fejlődött a város. Ipari központként meglepően hamar talpra állt a trianoni sokk után, sőt, gyárai - piacaikat és rentabilitásukat megtartva - eredményesen járultak hozzá akár az ipari épületvagyon, akár a lakásállomány és a városi közösségi lét fejlesztéséhez.
Utóbbira példát keresve gondoljunk csak a Danuvia, a Ganz vagy a MOM kultúrházára, az Elektromos Művek vagy a Tungsram strandjára, a gyári sportegyesületekre, a Csepelre, stadionnal, tornacsarnokkal, vívóteremmel, csónakházakkal. Ezek mind a húszas-harmincas és kora negyvenes években születtek, és igazi városszerkezeti jelentőségre tettek szert. A XX. század második felét illetően egyetértek Eklerrel: az ostromtól az 1990-es évek elejéig tartó időszak a fejlődést térben-pénzben-időben emberi és gazdasági motivációk tekintetében egyaránt szervetlen, életidegen zsákutcákba kényszerítve, valóban, jóformán csak ártani tudhatott Budapestnek.
Az interjút olvasva újra és újra megtapasztalhatjuk, hogy Ekler Dezső – a jelentős alkotókra jellemző módon – igencsak vitatható módon jut el igaz és helytálló megállapításokhoz. Ez a helyzet a fenti ítéletével is. Történeti tény ugyanis, hogy a város 1950 előtti határait jól kitöltve fejlődött, majd egy - első pillantásra logikus, a helyi községi és városi érdekköröket egyesítő, Nagy Budapestet megteremtő - gesztussal területét megháromszorozva, elkezdett szépen tönkremenni.
Ennek oka az volt, hogy a szocializmus alatt – amint arra Ekler is rámutat - a régió-képzés a parancsuralmi rendszer megerősítését, nem pedig a helyi kezdeményezések összehangolását jelentette. Ezért lehetett egy tollvonással lakótelepeket ültetni valamikor önálló községek nyakára, ezért sorvadhattak el a falu- és kisvárosi központok – túl azon, hogy az ezeket létrehozó és betöltő kis üzletek és kisiparos műhelyek, magán ügyvédi, tervező és szolgáltató vállalkozások erőszakkal felszámolásra kerültek.
Minderre rátett egy, sőt, két lapáttal a magyar ipar technológiai elavulása. Egyrészt ugyanis a szocialista nagyipar, behozhatatlan versenyhátrányba kerülvén a világpiacon, fejlődésében megtorpant, sőt, észrevétlenül elkezdett porladni. A hetvenes években már egyre kevesebb új üzemcsarnok épült, és a meglévők is egyre viseltesebben néztek ki. A nagy gyárak, maguk is szubvencióra szorulva, már nem igazán tudták gazdagítani városi környezetüket. Másrészt, főleg a nyolcvanas évek második felétől, világméretű túltermelés állt elő a nehéz- és gépipar itthon is honos, hagyományos ágazataiban. Ennek nyomán nem csak Magyarországon, de Németországban és az Egyesült Államokban is gyárak százai álltak le. A fentiek hatása drámai gyorsasággal érvényesült a rendszerváltás pillanatától kezdve, és tíz év alatt kialakította a főváros Hungária körúton kívüli, átmeneti zónáját jellemző barna- és rozsdaövezetet.
Ehhez hasonlót csak Chicagóban láttam, de ott, ha lehet, még drasztikusabb formában. Chicago a hatvanas évek elején 3,5 millió, most 2,7 millió lakosú ipari nagyváros, amelynek létalapját az ötvenes évek végéig a gyáripar, főleg a gabonafélék és a marhahús feldolgozása jelentette. Ott az átmeneti zóna mai látványa megrázó; a fényes arcú, kb. 4 mérföldes sugarú félkörben elhelyezkedő belvárost szinte félkörgyűrű-szerűen övező, legalább újabb 4 mérföld szélességű pusztulat-mező már nem hogy gyárépületeket, de lakóépületeket is csak félig romos állapotban tartalmaz. Ezt azután rendezett, sőt, rokonszenves, kertes külvárosi övezet követi, amely láthatóan a XIX. század végén és a XX. század elején jött létre. Chicago kiélezetten, éppen ezért tanulságosan mutatja a Budapest nevű, valaha ugyancsak ipari város térszerkezeti gondját: a kiürült átmeneti zóna újrahasznosításának feladatát.2
hogy „Budapest a XX. században nem volt képes városiasan fejlődni, ezért a városhatáron kívül kezdett tovább épülni”. A városhatáron kívüli fejlődést a városatyák (egyébként Chicago, valamint sok német nagyváros esetében is) előre betervezték, azáltal, hogy még a XIX. és a XX. század fordulóján megépítették az elővárosi vasutak sugaras rendszerét. Ezért nem igaz, hogy „Amerikában a szuburbán életformát a II. világháború utáni, tervszerű, intervenciós kormányprogram indította be”. Beindult az már a XX. század legelején, és nem csak Amerikában, hanem jóformán a „nyugati” világ minden nagyvárosa körül.
A várost ugyanis, annak tervezői, a polgári világban többnyire polgári intézménynek szánták, némi kiszolgáló, proletár külvárossal, amelyhez szervesen kapcsolódik az ipari övezet. Amit nem láthattak előre, az az ipari zóna elavulása, övezet-létének megrepedezése, majd megszűnése volt, ami ugyancsak világjelenség. Budapest mai („belül túl sűrű, kívül túl ritka”) képe ezen túlmenően azért alakult rendhagyóan, mert hajdani agglomerációs övezetének a közigazgatási határon belülre kerülése egyben megpecsételte annak sorsát: a Rákosi majd Kádár-rendszer politikai (és nem várostervezési, térszerkezeti) okokból, a vidékről ide költöző százezrek otthonául szolgáló lakótelepeket emelt a bekebelezett agglomerációs települések immáron Nagy-Budapesthez tartozó területén.
Ezt a kevéssé vonzó övezetet természetes mozdulattal átugrotta a nyolcvanas-kilencvenes és a kora kétezres évek fiatal, feltörekvő, családot alapítani akaró rétege, és inkább a város határán túl, az új agglomerációs övezet régi falvaiba települt. Helyes tehát Ekler Dezső látlelete, de a ló fordítva nyergelendő: nem várostervezési hibák történtek, hanem a politikum, ha úgy tetszik a sors adott fel egymegoldásos egyenleteket, amelyek megoldását persze lehetett túllihegni (ld. Zalotay több kilométeresre tervezett szalagházát...), lehetett humanizálni (ld. a Vizafogó lakótelepet), de elszabotálni nem lehetett. Mert a vállalkozás tilalma, az egyenirányított munkaerő-piac, az intézményesített tőkehiány, sőt pénztelenség premisszái a lakótelepi lakást a mennyek országává emelte. Akár a Duna-közeli kisvárosok letaposott központjai helyére emelték, akár a Dunától távoliakéra, mint Újpalota, Rákosfalva, ahová a Füredi úti lakótelep épült.
igaza van Ekler Dezsőnek, főleg a tanulságokban és a tennivalókban. Talán csak az általa „a rozsdaövezeten matatásnak” titulált tevékenységgel kapcsolatban lennék nála kevésbé szkeptikus. A feladat ennek a szörnyű állapotban lévő területnek a – nem is annyira revitalizálása, mint inkább meliorizálása. Méregtelenítés után új talajt, új funkciókat, új rendezési tervet, új betelepülési motivációt teremteni, de tanulva azokból a kifejezetten városrendezési és utca-szabályozási hibákból, amelyek némely friss, külvárosi, családi házas lakónegyedünket eleve tönretették.
Célom az volt, hogy segítsek közelebb kerülni az Ekler Dezső által leírt történések okaihoz, kontúrosabban láttatni a jót és a hibákat. Mert a hibák csak akkor javíthatók, ha eredettörténetük, súlyuk és hatásuk pontosan ismert.
Pákozdi Imre
1: Gyáni Gábor: Lakásépítés és szociális lakáspolitika Magyarországon, 1920 - 1944
2: Chicago és Budapest városszerkezetének eredendő hasonlóságára tanulságosan hívja fel a figyelmet Meggyesi Tamás „A modern város: fejlesztési tervek a két háború közötti Budapesten” c. előadásában. Az előadás szövege Meggyesi Tamás Számadás c. kötetében olvasható.