Közélet, hírek

Rudolf Schönwald grafikai kiállításához - (Gyár)Kép Csarnok

1/9

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

balról Deme Péter, Mezős Tamás, Hadik András, jobb szélen az osztrák nagykövet, Ferdinand Mayrhofer-Grünbühel

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

Rudolf Schönwald

?>
?>
?>
részlet az Örökség Galériájának kiállításából
?>
részlet az Örökség Galériájának kiállításából
?>
részlet az Örökség Galériájának kiállításából
?>
balról Deme Péter, Mezős Tamás, Hadik András, jobb szélen az osztrák nagykövet, Ferdinand Mayrhofer-Grünbühel
?>
részlet az Örökség Galériájának kiállításából
?>
részlet az Örökség Galériájának kiállításából
?>
Rudolf Schönwald
1/9

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

balról Deme Péter, Mezős Tamás, Hadik András, jobb szélen az osztrák nagykövet, Ferdinand Mayrhofer-Grünbühel

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából

Rudolf Schönwald

Rudolf Schönwald grafikai kiállításához - (Gyár)Kép Csarnok
Közélet, hírek

Rudolf Schönwald grafikai kiállításához - (Gyár)Kép Csarnok

2008.03.03. 12:51

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Mezős Tamás dr.

Letölthető dokumentumok:

A Bécsben élő osztrák grafikus elhagyatott, lebontás előtt álló ipai építményeket rajzol, amelyek talán a lepusztuló ipartelepek utolsó "tanúi". A kiállítás 2008. április 6-ig látogatható a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal - Örökség Galériájában.

A Bécsben élő osztrák grafikus elhagyatott, lebontás előtt álló ipai építményeket rajzol, amelyek talán a lepusztuló ipartelepek utolsó "tanúi". A kiállítás 2008. április 6-ig látogatható a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal - Örökség Galériájában.

A rajzok 1985 és 2004 között készültek.

A kiállítást tervezte: Dévényi Tamás építész.

 

1/9

2/9

 

Rudolf Schönwald festő, grafikus munkásságához
(részlet a megnyitóbeszédből)


1976-93-ig az Aacheni Műszaki Főiskolán tanított építészeknek és művészetpedagógusoknak rajzot. Az ipari épületekre, a gyártelepekre, ezek érdekes tömegére, szépségére egy barátja hívta fel figyelmét, majd ő a diákjainak is megmutatta az Aachen közelében levő iparvidéket és az ott rejlő „lehetőségeket". Mint a képszerkesztés professzora a bányák, cementművek stb. egy-egy részletének megrajzolása megörökítése valóban tág lehetőséget nyújtott ennek a témakörnek a gyakorlatban való megmutatásra.
Saját bevallása szerint egy-két nagyon jól rajzoló diákja miatt is kezdett el az ipartelepek rajzolásával foglalkozni és sok, később eltépett rajz készült az itt látható közel 100 grafika előtt.

 

részlet az Örökség Galériájának kiállításából
3/9
részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából
4/9
részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából
5/9
részlet az Örökség Galériájának kiállításából

 


Egyre szenvedélyesebben mélyedt el a bontásra ítélt, összedőlt gyárak megörökítésében, és minden alkalmat megragadott, hogy megszerezze azokat az engedélyeket, amellyel egy-egy gyár megörökíthető volt. Így került sokszor a véletlen segítségével a volt kelet-németországi nagy gyárvárosok területére (pl. Eisenhüttenstadt) s éppen ennek a gyárnak az igazgatója révén jutott a dunaújvárosi vasmű igazgatójához, aki végül is engedélyezte, hogy ott is rajzoljon. (Korábban ugyanis nem tudott a Vasműbe bejutni.)
A budapesti Gázgyár épületeinek megörökítése után tervezi még Tatabányán is egy-két rajz elkészítését. Ehhez az előkészület, a hely kiválasztása stb. már megtörtént.

 

balról Deme Péter, Mezős Tamás, Hadik András, jobb szélen az osztrák nagykövet, Ferdinand Mayrhofer-Grünbühel
6/9
balról Deme Péter, Mezős Tamás, Hadik András, jobb szélen az osztrák nagykövet, Ferdinand Mayrhofer-Grünbühel

Rudolf Schönwald
9/9
Rudolf Schönwald

 

A gyártelepek grafikák formájában történő megörökítése, még ha személyes érzelmek meg is jelennek a fekete-fehér rajzokon, egy eltűnőben levő korszak figyelemre méltó dokumentumai.

A művész sokoldalúságát a tárlókban látható kézzel színezett linóleum metszetek és a Pincegalériában kiállított fametszetek is bizonyítják. Számos színpadképet, kosztümtervet készített. Nagyon foglalkoztatta az Übü király című abszurd dráma, amelyet Alfred Jarry (1873-1907) 1896-ban írt. Ehhez, valamint a Mahagonny város tündöklése és bukása és más Brecht darabokhoz készített díszlettervet, de közreműködője volt más, néhány szokatlan színházi előadásnak is.
Képregény rajzolóként is évekig működött, rajzaihoz felesége írta a szövegeket.

Munkásságát számos díjjal ismerte el a szakma, művei egyéni és csoportos kiállításokon voltak megtekinthetők és néhány kiemelkedő alkotása olyan híres gyűjteményben találhatók meg mint pl. Salzburgban a Rupertinumban, vagy a bécsi Albertinában, stb.

A kiállításhoz az Osztrák Kulturális Fórum támogatásával készült egy katalógus, amelyben Erick Hackl tanulmányának magyar fordítása mellett néhány jellemző rajz is látható.

Jelen kiállítással az ipari épületek mostoha sorsára is fel kívánjuk hívni a figyelmet, mert számos nem üzemelő épület talán még hasznosítható lenne.

A Bécsben élő osztrák grafikus elhagyatott, lebontás előtt álló ipai építményeket rajzol, amelyek talán a lepusztuló ipartelepek utolsó "tanúi".

Mezős Tamás

 

részlet az Örökség Galériájának kiállításából
7/9
részlet az Örökség Galériájának kiállításából

részlet az Örökség Galériájának kiállításából
8/9
részlet az Örökség Galériájának kiállításából

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.