Design/Formatervezés

Új design mentalitás születik

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

Új design mentalitás születik
Design/Formatervezés

Új design mentalitás születik

2006.09.12. 10:20

Cikkinfó

Szerzők:
Bojár Iván András

Építészek, alkotók:
Fónagy Dóra

Budapesten a Bartók Béla úton nyitotta meg új bemutatótermét a KLUDI Magyarország. Az új showroom koncepcióját alkotó összetett stratégiai elképzelések kidolgozóival, Fónagy Dóra építésszel és Dávidházy Panni trendelemző, tanácsadóval Bojár Iván András beszélgetett.

Budapesten a Bartók Béla úton nyitotta meg új bemutatótermét a KLUDI Magyarország. Ám mielőtt bárki azt gondolná, hogy egy bármily elegáns, ugyanakkor mégiscsak csupán fürdőszobai eszközöket árusító üzletről beszélünk, érdemes megismerkedni az új showroom koncepcióját alkotó összetett cégfilozófiai, design stratégiai elképzelésekkel. Az alábbiakban e koncepció kidolgozóival, Fónagy Dóra építésszel és Dávidházy Panni trendelemző, tanácsadóval Bojár Iván András beszélgetett.

Bojár Iván András: Amikor a laikus egy komplex design programmal találkozik, óhatatlanul felmerül benne a kérdés, kereskedelmi szempontból, vagy akár átfogó filozófiai értelemben is mi az, amit egy cég valójában elad az adott termék funkcionális értékein túl? Mik azok a tartalmi többletek, amelyeket egy tárgy alapértékeihez hozzáadhat, s amellyel a vevőnek valami mást is nyújtani tud?
Fónagy Dóra: A design életérzésből születik, amely megihleti a tervezőt hogy érdekes és vonzó módon tervezzen meg egy funkcionális tárgyat, kiemelve azt a konkurencia gazdag kínálatából. Érdekessé, megkülönböztethetővé kell tennie, s e szándék mögött már alapos átgondolás húzódik meg. Olyan szellemi munka, amely nem a tárgy használati értékeire, hanem egy életérzés igény kielégítésére koncentrál. Így teremt okot a designer arra, hogy a vásárló a magáénak akarja azt a bizonyos tárgyat. Ez pedig már kommunikáció. A tárgyon keresztül a designer kapcsolatba lép azzal, aki majd a tárgyat haza viszi, s a mindennapjai részévé teszi. Ez a kommunikáció pedig más természetű része a marketingnek, mint a klasszikus eladás ösztönzési technikák. Itt egy magasabb cél, a vevő életének jobbá tétele jelenik meg. S, ha a kommunikáció sikeres, akkor ezt a vásárló is észre veszi. Emiatt a tárgyak eladása nem csupán kereskedelem, de egyfajta szolgáltatás is.

 






B.I.A.:Milyen területeken mutat új utat a KLUDI ebben a szolgáltatásban?

F.D.: Egy prémium szegmenshez tartozó design termékcsoport, amilyen a KLUDIé magától értetődő módon egészül ki egy showroom/design szerviz stratégiával. A hagyományos, jól értékesített csapok és fürdőszobai rendszerek mellé, a KLUDI úgy érezte elérkezett az idő, hogy a maga design vonalát is kidolgozza. A KLUDI Magyarország feladata most tehát, hogy az itthoni piacra is bevezesse ezt az új szegmenst. A bevezetés legfontosabb lépése pedig, a szolgáltatási rendszer fölépítése.


B.I.A.:Manapság már, szinte bármilyen termékről legyen szó, az egymással versengő tárgyak technikai, vagy funkcionális tartalma az egyes szegmensekben már alig-alig térnek el egymástól. Ezért megnövekedett a vonzó egyedi karakter, mint megkülönböztető tulajdonság jelentősége. Ezt pedig legjobban a tárgyak alkotói, a designerek képesek szolgálni. Azaz a legtökéletesebb tárgyakon is az emberi érintés egyediségét keresik a felhasználók.
Dávidházy Panni: Ez az egyik létező irány. Illetve a másik, amely komplex életérzésben, életstílusban gondolkozik. Ezt a komplexitást pedig már csak szolgáltatási rendszerben lehet a vásárlónak átadni. A KLUDI új szolgáltatásának központi elemét mostanáig a design showroom építése jelentette, amely immáron teret biztosít két létező igény kielégítésére. Mindenekelőtt arra, hogy itt az eladó már nem pusztán csapokat ad el, technikai és választék ismerettel,
hanem ismernie kell az ehhez tartozó különféle területeket is. A vevőnek éreznie
kell, hogy a személyére fókuszáltan foglalkoznak az igényeivel, s az igényesebb tárgy árában természetesen ez a megkülönböztetett és igen hasznos figyelem is benne van. A másik kielégített igény a helyes döntéshez vezető úton, hogy itt a szolgáltatási rendszeren belül a showroom környezetében egy olyan közös munka, kreatív párbeszéd indulhat el, amelynek a kiindulópontja, mondjuk úgy: ihletője, a vásárló, maga. Csak az így megszülető és közösen kidolgozott ötletek vezetnek el az optimális választáshoz, a személyre formált megoldáshoz. Ez a szolgáltatás is a termék része.
F.D.: Nos, mindennek a fölismerése persze, nem ment egyik napról a másikra. Ez egy evolúciós folyamat. Házon belül is. Akkor például amikor a showroomban, tehát hangsúlyozottan nem egy fürdőszobai felszereléseket árusító üzletben, a KLUDI-nál design szolgáltatás, és hangsúlyozottan nem eladás zajlik, akkor egy olyan korszerű design mentalitást érvényesítünk, ami ennek az evolúciós trendnek az élvonalában van. A házon belüli bevezetés során például, amikor erről a design mentalitásról tartottam előadást, természetesen én is azzal kezdtem a hagyományos értékesítési rendszerekhez szokott munkatársak meggyőzését: Tisztelt uraim! Nem kell megijedni, pénzről fogok beszélni! De ahhoz, hogy a komplex folyamat végén valóban elégedett vásárlók és sikeres kereskedők, azaz design szolgáltatók álljanak, ahhoz olyan kreatív munkafolyamatokra, életérzés igényt, vagyis a várható trendeket elemző munkára, workshopokra van szükség, amelyekbe bevontuk  az egyetemi hallgatókat, de a showroom munkatársait is.

 




 

B.I.A.:Mi a trend?
D.P.: A velünk élő igény arra, hogy kreatív módokon kifejezzük magunkat, illetve válasz arra is, hogy mindezt miként akarjuk, tudjuk, valamiféle újdonság felmutatásával megtenni a jövőben. Ez vonatkozhat a környezetünk újragondolására, vagy akár arra is, hogy miként kívánunk, sőt akár, hogy miként nem kívánunk fogyasztani ezek után. Én magam a Li Edelkoort Trend Union információja ismertetésével kapcsolódtam be a KLUDI Magyarország projektjébe az említett workshop alatt. A trendinformáció szolgáltatás minden design stratégiával foglalkozó cég, legyen az a divat iparon, vagy akár az autó iparon belül, számára elengedhetetlen kutatási munka ma már. A lényege: információ + inspiráció. Érdekes új iránya viszont ennek a szolgáltatásnak, hogy ügyfeleinknek mar nem csak az információ jelent értéket, hanem a mögötte lévő gondolatokra is igényt tartanak. Nem csak a tervezést, de az eladást is már ezen a szinten tervezik. És ez a szemlélet továbbgyűrűzik a cég belső kommunikációjába, újrastruktúrálási folyamatába is. Lényegében ez történik most a KLUDI Magyarország korszerű design mentalitás szerint átalakuló szolgáltatási rendszerének kiépítése során is.

Az interjú megjelent az OCTOGON 2006/4. számában.

Fotók: KLUDI

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.