építészet : környezet : innováció

Waliczky Tamás a következő Velencei Képzőművészeti Biennálé kiállítója

Kiemelkedő szakmai részvétellel, összesen 16 pályázat közül Waliczky Tamás "Kamerák. Képzelt kamerák és más optikai eszközök" című kiállítása nyerte a következő Biennálé pályázatát. A tárlat témája a tekintet és megfigyelés kulturális meghatározottsága. Az alkotó fantáziakamerái konceptuálisan és technológiájukkal is a látás manipulálhatóságára hívják fel a figyelmet.

A Velencei Biennále magyar pavilonjába tervezett "Kamerák – Képzelt kamerák és más optikai eszközök" kiállítás a vizuális érzékelés tágas lehetőségeiről és annak megjelenítéséről szól. A cím elsősorban arra a 23 darab fantáziakamerára utal, melyeket Waliczky 2016 óta tervez. Digitális technikával tervezett, de analóg elven működő optikai szerkezetek különböző vizuális nyelven szimulálják, és képezik le a világot. Fantáziakamerái a látás és az ábrázolás kulturális és technikai meghatározottságára, manipulálhatóságára hívják fel a figyelmet. Témaválasztása különösen aktuális napjainkban, amikor a képkészítés és kamerák soha nem látott mértékben váltak a mindennapjaink részévé, észrevétlenül behálózva az életünket.

Precíziós pontosságú, fekete-fehér digitális grafikái és animációi egyszerre nyújtanak esztétikai élményt, és gondolkodtatnak el a technikai fejlődés elfeledett és a művészi gondolkodás által feleleveníthető alternatíváiról. Waliczky "kamera metaforái", lightboxok és animációkon keresztül jelennek meg a pavilonban. Az egyik fantáziakamera megépített, digitális változatán a nézők is kipróbálhatják majd az egyik szerkezet működését az átriumban.


Walickzy Tamás: Ortografikus kamera - digitális kép, 2017 - fotó: Ludwig Múzeum


Waliczky Tamás (1959) a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője. Kilenc éves korában kezdett el animációkat készíteni. Később festőként, illusztrátorként, fotográfusként dolgozott. Számítógépekkel 1983 óta dolgozik, a digitális művészet egyik úttörő és meghatározó magyarországi alkotója. 1992-ben meghívott művész volt a ZKM Vizuális Média Intézetében, majd később az intézet kutatócsapatának lett a tagja. Tanított és dolgozott Magyarországon, Németországban, Japánban és Franciaországban. 2010 óta a School of Creative Media, City University of Hong Kong egyetemi tanára. 2013-tól a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem címzetes egyetemi tanára.

Alkotásai számos nemzetközi díjat nyertek, köztük a linzi Prix Ars Electronica
fesztivál Golden Nica díját. Világszerte számos kiállításon szerepelt, mint például a lyoni Biennálé, a tokiói ICC Galéria, a Multimediale Karlsruhéban vagy a Sevillai Biennále. Művei olyan jelentős közgyűjteményekben találhatók meg, mint a párizsi Pompidou Központ, a New York-i Museum of Modern Art, vagy a budapesti Ludwig Múzeum.

A kiállítás kurátora Szegedy-Maszák Zsuzsanna művészettörténész, a BTM-Budapest Galéria kiállítási osztályának vezetője. A művészt a Molnár Ani Galéria és az OSAGE Galéria képviseli.

Az 58. Velencei nemzetközi Képzőművészeti Biennálét 2019. május 11. és november 24. között rendezik meg. A kiállítás főkurátora Ralph Rugoff, aki július 16-án bejelentette, hogy "May You Live in Interesting Times" címmel rendezi meg a központi kiállítást, de külön központi témát nem hirdet meg. "Ebben a korszakban, melyben a fake news és más 'alternatív tények' digitális terjedése aláássa a bizalmat és az arra épülő politikai beszédet, lehet megéri megállni és megvitatni a vonatkozási pontjainkat." – írja Rugoff. A magyar pavilon egy ilyen megállásra kívánja a nézőt ösztönözni. 

forrás: sajtóközlemény

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »