„Olyan ez, mint a gyerekkönyvek, nagy a felelősség abban, hogy hogyan és mit mutatunk meg a világból a legkisebbeknek." A Négy Negyed Építésziroda Kft. díjazott pályaműve a Kopp Mária Intézet által kiírt bölcsődepályázatra.
CÉLOK:
Arra keressük a választ, hogy milyen terek, anyagok és vizuális elemek szolgálják a legjobban a kisgyermekek fejlődését és lelki egyensúlyát, amellett, hogy átgondolt funkcionalitásukkal könnyebbé teszik a bölcsődei dolgozók mindennapjait is.
A feladat összetett, a mindennapos működésben alap, hogy az épület mintegy jó gépezetként teljesítse az alap funkcióit. A jól átlátható funkcionálisan rendezett terek tovább gondolásaként kell létrejöjjön az épített környezet, amiben már ott az a vizuális többlet, amit az építészeti minőség képvisel. A nevelési intézményekben túl kell mutatni a ház-ablak-tető alap fogalmain, bele kell vinni a téri játékot és új perspektívákat kell mutatni. Ez vékony jég, nem szabad a túldíszítettség vagy a bugyutaság csapdájába esni. Olyan ez, mint a gyerekkönyvek, nagy a felelősség abban, hogy hogyan és mit mutatunk meg a világból a legkisebbeknek.
Vizsgált pedagógiai módszertanok
Míg régebben a bölcsőde elsődleges funkciója a megőrzés és gondozás volt, ma már ez megváltozott és a bölcsődék is az intézményesített nevelés színterei lettek. Többféle nevelési programot tanulmányoztunk, igaz közülük több már az óvodás korosztályra volt jobban kidolgozva (pl. Waldorf és Montessori). Ezekből gyűjtöttük össze az épített környezetet befolyásoló elemeket:
-A gyerekek nevelésének a fő módjai a játék és az utánzás
-A gyerekek a saját szintjükön való önállóságra vannak bíztatva, hiszen így szerezhetnek önbizalmat.
-Többféle játéknak, tevékenységnek kell elérhetőnek lennie a környezetükben (pl. alkotó sarok, alacsony polcokon kirakók)
-Folyamatos napirend szerint zajlik egy nap, ami az otthoni életre hasonlít
-Pártolandók a természetes anyagok, az egyszerűbb játékeszközök, hiszen ezek adják meg a nyitott játék, a fantázia használatának a lehetőségét
-A gyermek szabadon tud fejlődni, ha biztosítva van számára a megfelelő légkör, a fizikai és pszichés környezet, a zavaró és erőszakos befolyások ki vannak zárva
-A gyerekeken keresztül közvetve a szülőket is be lehet vonni a tevékenységekbe, fontosak a családi délutánok, közös kézműveskedések.
Környezetesztétikai és vizuális nevelés
Fontosak a jól megvilágított otthonos terek, amik nem egysíkúak, de nem is túlingerlőek. A gyerekeknek kell legyen terük az alkotásra (pl. rajzoló sarok, kellően megvilágítva). Szükségesek az olyan „zugok", védett terek, ahova be tudnak bújni, a maguk világába el tudnak vonulni. A kicsik szemmagasságát és elérési magasságát kell figyelembe venni a nyílászárók és bútorok tervezésénél. Fontos a kapcsolat a természettel, a természetes anyagokkal. A felnőtt tevékenységekben a kicsik a maguk szintjén részt vehetnek (pl. konyhakert gondozása, uzsonna készítés a teakonyhában) A változatosság, az évszakokhoz alakíthatóság miatt szükségesek szabadon alakítható elemek. A gyerekek szenzoros érzékelése jól fejleszthető pl. Mezítlábas kerttel vagy „Tapifallal". Kedvező, ha létesül fűszernövény kert, amihez a gyerekek odamehetnek, megszagolhatják, tapinthatják a különböző fűszernövényeket (a citromfű vagy a menta pl. kis igényű és nagyon kedvelt növény)
Környezettudatos nevelés: Zöld bölcsődéket tanulmányoztunk. Mivel direkt, közös foglalkozásokat nem tartanak a gyerekeknek, másként kell a természeti értékeket beilleszteni a gyerekek mindennapjaiba. Jó példa erre a mezítlábas park, a terápiás sószoba, a közös kertészkedés és madáretetés. Bölcsődei állatok is tarthatók (pl. halak az előtérben)
Bölcsődei dolgozók jólléte, továbbképzése: A bölcsődei dolgozók, kisgyermeknevelők a bölcsőde lelkei. Fontos a kiégésük elkerülése, motivációjuk megőrzése. A kisgyermeknevelők szobáját és étkezőjét is magas építészeti minőségben kell megtervezni, hogy valóban szolgálhassa a rekreációt. Tereket kell adni a társas tevékenységekhez, belső továbbképzésekhez, csapatépítőkhöz.
Négyféle teret differenciálunk:
-Csoportszobák, gyermek-foglalkoztatók (gyerekek és nevelők használják elsősorban)
-Irodaterek (nevelők és irodai dolgozók használják elsősorban)
-Közlekedők, közösségi terek (gyerekek, szülők és nevelők használják elsősorban)
-Kiszolgáló terek (nevelők, konyhai személyzet, karbantartás használja)
Cél az áramló, nyitott terek létrehozása, amik fokozatosan vezetnek a legvédettebb pozícióban elhelyezkedő csoportszoba és játszókert felé. A differenciált terek az épület tömegének tagolásban is visszaköszönhetnek, lehetőséget adva pl. felülvilágítók elhelyezésére. A csoportszobában kedvező, ha helyet kap a teakonyha és a fürösztő is. Így az otthoni funkciókat is „imitálja" a csoportszoba. Javasoljuk, hogy az öltözőből is ki lehessen jutni az udvarra. Az udvar legyen különválasztható, akár térelemekkel, amennyiben több csoport van. Az udvarról nyíljon külön játéktároló és WC.
Jó, ha a fedett-nyitott terasz lezárható. Nagyobb bölcsődéknél javasoljuk a beltéri játszótér kialakítását is. Kedvezőek a kint és bent közötti átmeneti terek. Tehát pl. fedett nyitott terek vagy körülzárt udvarok.
Belsőépítészet, anyaghasználat, fény, eszközök és bútorozás: A belső terek kialakításakor a megvilágítás, természetes fényviszonyok, szín- és anyaghasználaton kívül környezetpszichológiai támpontokat is figyelembe vettünk. A gyerekek környezethasználata során kialakul a környezettel való bensőségesség és helykötődés. Egy sajátos hangulati világ megteremtésére törekedtünk, ahol a gyerekek jól érzik magukat és elegendő környezeti inger biztosított számukra a fejlődéshez. Mindezek mellett a gondozók munkavégzésének segítése, valamint a praktikus tárolás is fontos eleme volt a belső terek kialakításának. Az egyenletes, káprázásmentes megvilágítás nagyon fontos. A tájolásnál figyelembe kell venni, hogy lehetőleg egész nap kapjon elegendő természetes fényt a csoportszoba. Déli vagy nyugati tájolás esetén az árnyékolásról gondoskodni kell. Az előtetők amúgy is kedvezőek. A bútorozásnál a természetes anyagokat választottunk. A gyerekek elérési magasságát figyelembe vettük. Beraktunk matatótafalakat tapifalakat, függőleges rajzfelületeket.
Kert és közterület használat:Többféle minőségű és használatú szabadtér, kert létesül. Az épület előtt közösségi találkozó tér létesül, ahol nagyobb burkolt felületen a gyerekek játszhatnak/futkározhatnak, (játékos) utcabútorok kaphatnak helyet, illetve a biciklik is tárolhatók. A bejárattól az út biztonságos távolságban legyen, javasolt zöldsáv létesítése az út és járda között. Gondozási időn túl, haza fele menet is használható kert rész segíti a gyermek „átállását" az új napszakra, játszóhely lehet még a gyermek és szülője számára. A szobákhoz tartozó fedett terasz, az első minőségű kert rész, ahonnan a belső térből ki lehet jutni. (Amennyiben a terasz el van emelve a terepszinttől, rámpa is készüljön, mind biztonsági, mind akadálymentes szempontból, illetve a gyerekek szeretik a játékokat felvinni a teraszra). A teraszoknak zárható része is van, amely rossz idő esetén is használható. Javasolt a több csoport esetén, hogy egy-egy csoport kertrésze külön is, leválasztva is használható legyen. A gyerekek beilleszkedését segíti, a már ismert személyekkel való együttlét.
A játszókertben homokozó, vízpermetező – tapicskoló felület létesítése szükséges. Játékszerek ütéscsillapító felületen létesítendők. A játékterek közelében az árnyékolás elengedhetetlen, melyet növényzet vagy napvitorlák és épített elemek biztosítanak. Fedett kerti pavilon, helyet adhat szabadtéri összejöveteleknek. A gyermekek számára izgalmat nyújt az elbújás lehetősége, erre lehetőséget nyújthat természetes anyagokból épült „kerti ház".
A terepplasztikák is izgalmas élmény nyújtanak, amelyre való felmászás és lejutás ügyesíti őket, bújócskázni, fogócskázni lehet körülötte. Az anyagokkal való ismerkedésre, az egyensúlyérzék fejlesztésre, a tapintás élményére ad lehetőséget a mezítlábas udvar. A konyhakerti növény ágyás is része a kertnek, amely illatokkal való ismerkedésre ad lehetőséget. A gyerekek nyomon követhetik a növények növekedését. A környezettel való szorosabb kapcsolatot és a megvilágítást is segíti az épület által körül határolt belső udvar létesítése.
1. „A" VÁLTOZAT VERZIÓ – ÚJ ÉPÍTÉSŰ BÖLCSŐDE
Új építésű bölcsőde esetén 2 csoport elhelyezésével számoltunk, de szem előtt tartottuk az épület adaptálhatóságát akár 1 csoportos kialakításra is. (A nagy helyigényű kiszolgáló funkciók indokolják, a nagyobb befogadó képességű intézmény létesítését).
A kialakításnál fontos szempont volt: a terek átláthatósága, a közlekedők mennyiségének optimalizálása, többfunkciós terek létrehozása, a közös terek helyet adjanak a találkozásra, várakozásra és a játékra. A csoportok tudjanak együtt lenni, de legyen lehetőség az elkülönülésre is.
Az épület súlypontjában kapott helyet 3 magasabb épülettömb, ami közé „T" elrendezésben „folyik be" a közlekedő és kiszolgáló funkciók. A két csoporttömb a hátsó és oldal kert felé tájolt, míg a játszószoba az utcafronti irányban a mezítlábas kert irányába nyit, amelyet magas áttört felületű lamella fallal határol.
A közlekedő tere áramló térként van megformálva, egyrészről felfűzi a homlokzaton lévő helyiségeket, máshol magába a közlekedő téren belül alakul ki egy-egy kiszolgáló funkció vagy pihenő/várakozó zóna. Hol felbővül, hol összeszűkül ezzel alakítva ki például öltözők terét, vagy szülői várót.
Az épületen a fehér színű vakolat, és a kompaktlemez burkolat homogén struktúrával 4 féle színben jelenik meg. Emellett a fa (vagy szintén kompaktlemez) fenyő színben a lamellákon, illetve a nyílászárók anyagaként kerül a homlokzatokra. A nyílászárók hosszanti megformáltsága, ellensúlyozza az épület vertikális tömegét, a gyerekek által használt helyiségekben alul fix üvegezés készül.
A csoportszobák három irányba tájoltak, így a játszóudvar is körbeöleli a hátsó épületszárnyat. A két csoporthoz tartozó udvar belső kerítéssel elzárt, így külön-külön is használható, ezzel segítve a kisebb gyermekek gyorsabb beilleszkedését. A kertek átjárhatósága is biztosított. A játszóudvart zöldfelületek, füvesített terepplasztikák tagolják.
Az utcafronton az előkertben kapott helyet a mezítlábas udvar, amely az utcától épületmagasságú lamellázattal van elválasztva fizikailag elválasztva, amely átlátást viszont enged. Az udvarra az előtérből is ki lehet jutni, így gondozási idő után is használható.
Adaptálhatóság: A csoportszobák átrendezésével és az összes szoba hátsókert felé való tájolásával kisebb mélységű telekre is elhelyezhető. Ebben az elrendezésben az épület kialakítható 2 db vagy 4 db szobával is. Nagyobb létszám esetén csoportszobákkal bővíthető az épület mindkét variáció esetén, akár észak-dél, akár kelet-nyugati irányban is.
2. „A" VÁLTOZAT VERZIÓ – ÚJ ÉPÍTÉSŰ BÖLCSŐDE
Az épület alacsony hajlásszögű tetővel és lapostetővel fedett, az épülettömeg „T" alaprajzot formál. A nagyobb alapterületű közösségi helyiségek és közös játszószoba tömege kiemelkedik. A csoportszobákban a belmagasság kisebb.
Az épület meghatározó elemei a konzolos előtetők, amelyek alá, helyenként áttört felületű térelhatároló falak állnak be.
Az udvarra fedett teraszokon keresztül érkeznek a gyerekek, mely alkalmas kinti altatásra, játékra is. Emellett, az áttört árnyékolók mellett az épület nyári hővédelmét is biztosítja a felette húzódó előrenyúló előtető. Az udvar kialakításánál fontos szempont volt, hogy a gyerekek számára megjelenése és kialakítása „játékos", ugyanakkor a korosztály számára biztonsággal használható legyen.
Az épületbe belépve egy nagyobb belmagasságú aulába érkezünk. A két csoporttömb dél felé tájolt, míg a játszószoba az utcafronti irányba egy belső kert felé nyit, amelyet magas áttört felületű fal határol. A belső kert vizuálisan a belső terek eleme is, nagy üvegfelületekkel biztosított a rálátás.
A játszóudvar mellett nyílik a főbejárat, nagy üvegfelülettel. A kelet – nyugat tengelyű közlekedő egyik végén a közösségi események megrendezésére is alkalmas aulába, a másik végén a szülői váró terébe nyílik ki. A kisnevelői étkező a szakmai megbeszélések, dolgozói összejövetek színtere is lehet.
Az épület belső magjában elhelyezett folyosók és egyéb helyiségek megvilágítottsága játékosan elhelyezett kör alakú felülvilágítókkal biztosított.
Az épület karakteres elemeinek a tömegformálást, a tetőformát, az egyedi perforálással ellátott homlokzatburkolatot és a fedett nyitott terek árnyékolóit gondoljuk, a bejárati épülettömegnél nagy üvegfelületek és zöld homlokzat készül.
Bővítés esetén az új csoportszobák sorolva felfűzhetők közlekedőre. A belső átriumos udvarrész növelésével a terven feltüntetett kiszolgáló funkciók el tudnak látni egy a tervezettnél több csoportos bölcsőde kialakítást is.
3. „B" VÁLTOZAT MEGLÉVŐ INTÉZMÉNY MELLÉ TÖRTÉNŐ FUNKCIONÁLIS BŐVÍTÉS
Egy meglévő óvoda épület mellé való bővítést feltételeztünk. A meglévő épület térszervezését - egy átalános alaprajzi elrendezést feltételeztünk, középfolyosós kialakítással, amelynek a főbejárata az épület súlypontjában. A bővítmény ehhez kapcsolódik, az egyik rövidhomlokzatán. A bővítmény aulája a meglévő épület közlekedőjéhez kapcsolódik, és annak tengelyében folytatódik. A bölcsőde ugyan külön bejáratot is kapott, de az óvodához is közvetlen kapcsolata van beltérben (ez főleg a téli időszakban szerencsés).
A lapostetős meglévő épülethez szintén lapostetővel csatlakoztunk. A tömeget előtetőkkel és lamellasorokkal tagoltuk, így kiemelve a bejáratokat, illetve különválasztva tömegében a hátsó játszóudvar felőli terasz tömbjét. A belső közlekedők felülvilágítót kaptak. A meglévő és új épület csatlakozásánál egy „üvegfolyósó" létesül, amely egy részről átlátást biztosít a bejárattól az udvar irányába, illetve karakteres kijelöli „az új és régi" kapcsolódási helyét.
Az épület fő tömege fehér vakolt felületű, melyet a hosszanti formájú, változó szélességű „véletlenszerű" ritmusban kiosztott ablakok tagolnak. (a gyerekek által használt helyiségekben alul fix üvegezés készül.) Az élénk színű homlokzatburkolat (pl. kompaktlemez) és fa lamellázat az épület bejáratainál és csoportszobákhoz tartozó terasznál jelenik meg, kijelölve az épület környezethez való kapcsolódási pontjait. A nagy kiülésű előtetők alatti fedett teret differenciálja, annak függvényében, hogy az áttört felületű lamellázat, vagy a tömör burkolat jelenik meg.
Jelenleg 1 csoportos kialakítású az bölcsőde. Az épület bővíthető, a kelet-nyugati tengelyen a csoportszobák előtt új közlekedő-öltöző létesítésével. A közlekedők a bejárat analógiájára kifuthatnak a homlokzatra ezzel biztosítva a bevilágítást. Másik megoldásként az épület észak-déli tengelyen való meghosszabbításával csoportszobák három irányú tájolásával bővíthető négyszobássá az intézmény.
4. „C" VÁLTOZAT KOCKAHÁZ ÁTALAKÍTÁSA ÉS BŐVÍTÉSE
A kockaház bővítésénél az alapgondolat az volt, hogy az akadálymentes új helyiségek pl. a csoportszoba és sószoba az új épülettömbbe kerüljenek. A könnyebb anyagmozgatás miatt a melegítőkonyha is az új tömbben kapott helyet. Fontos volt, hogy a meglévő épület minimális átépítéssel legyen használható, hangsúlyt az új épületrészhez való kapcsolódása kapott és két épület rész építészeti megformálásnak összhangja.
A kiemelt padlóvonalú kockaházba, válaszfalak átalakításával kerültek az irodák és a nevelői étkező és öltöző. A kialakításnál fontos szempont volt: a terek átláthatósága, a közlekedők mennyiségének optimalizálása, többfunkciós terek létrehozása, a közös terek helyett adjanak a találkozásra, várakozásra és játékra.
A kockaház karakteres tömegét gazdaságossági okokból megtartottuk, mögé került a magastetős, de letisztultabb formálású új épülettömb. A főbejárat is az új tömbbe került, melyhez vezető út a hangsúlyos megjelenésű. Az új épületrész tetője továbbfut előtetőként, majd egy pillérre támaszt le. Formai játék a csoportszobák fölé került felülvilágító is. Az előtér nagy belmagassága lehetővé teszi, hogy galériatérként egy többfunkciós tér is létrejöjjön, ahonnan vizuális kapcsolat is nyílik a csoportszobára.
A kockaház hagyományos vakolt felülete mellett új anyagként jelenik meg a tervezett épületrészen a nagytáblás faburkolatot, ami a bejáratoknál a kockaházra is átfolyik, erősítve ezzel a két épület összetartozását. Az új épülettömb tetőfedése is nagyvonalúbb, korcolt fémlemez, amely az előtető letámasztásánál a homlokzatra is átfordul.
A hátsókert felé, a csoportszobából közvetlen kapcsolattal épül a játszókert. Az oldalkertben pedig kis veteményes konyhakert készül, közvetlen kapcsolattal a teakonyha fellé, kiemelt ágyásos kialakítással.
Négy Negyed Építésziroda
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A pályamű a január közepén zárult Magyarország bölcsődeépítési programhoz kapcsolódó, tervezési programok, funkciósémák, és vázlat-, illetve koncepciótervek témában kiírt ötletpályázatra készült.
A pályamű a január közepén zárult Magyarország bölcsődeépítési programhoz kapcsolódó, tervezési programok, funkciósémák, és vázlat-, illetve koncepciótervek témában kiírt ötletpályázatra készült.A pályázat kiírója a Kopp Mária Intézet, lebonyolítója a Lechner Tudásközpont volt. Célja, hogy a tervek magas építészeti minőségük és átgondoltságuk okán követendő építészeti mintát és kiindulási alapot szolgáljanak a bölcsődék tervezéséhez a konkrét megrendeléseket kiíró szervezetek és intézmények számára. A pályázat azzal a lehetőséggel is kecsegtet, hogy a beérkező pályamunkák értékelése elvezethet a meglévő szabályozás újragondolásához.
A pályázatra beérkező tervek tehát nem helyettesítik a közeljövőben kiírásra kerülő pályázatokat, amelyeket konkrét tervezési feladatokra írnak majd ki, hanem csak előkészítik, támpontokat adnak hozzá. A pályázatról részletesen itt írtunk.
Szerk: Somogyi Krisztina