Hatvan éve hoztak arról döntést, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, ahol ma már akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. Budapest történelmi parkját autómentesíteni fogják, a szükséges közlekedési fejlesztések tervezése elindult.
Kezdődik a Városliget autómentesítéséhez szükséges közlekedési fejlesztések tervezése, aminek előzményeiről korábban mi is beszámoltunk. A Kisföldalatti végállomásánál az M3-as autópályáról érkező 1500 autónak P+R-parkoló, Rákosrendező déli vége fölött új híd épül majd villamossal, kerékpárutakkal, járdákkal. Ennek keretében kiírták a közbeszerzést a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál, ami 1500 autósnak ad majd lehetőséget tömegközlekedésre váltani az M3-as autópálya felől, illetve aláírták a szerződést a Rákosrendező fölötti, Szegedi úti új híd tervezésére, amin a 3-as villamosgyűrű, kerékpárosok, gyalogosok és a két kerület közötti autóforgalom is áthajthat a mai, fél órán túl is zárva tartható szintbeli vasúti átjáró helyett külön szintben Rákosrendező vágányai fölött. A nyertes tervező a Speciálterv lett. A Budapest Fejlesztési Központ a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a kormány döntése alapján, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett végzi az autómentesítést szolgáló a térségben szükséges közlekedési fejlesztések előkészítését.
Hatvan éve hoztak arról döntést, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A Városliget megújításával ezen változtatni kell, Budapest első számú közparkjának autómentesítése kormányzati cél lett, amit a Fővárosi Önkormányzat is támogat. Az FKT javaslatát elfogadva 2020 nyarán a kormány arról döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át. „A cél világos: a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. Autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is. A felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt" – mondta Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Ahogy Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatójának közösségi oldalán pontokba szedve olvasható, az 1415/2020. (VII.16.) kormányhatározatban rögzített közlekedéspolitikai célok és intézkedések az alábbiak:
1. Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is (a forgalmi korlátozás a trolibuszokat nem érinti).
2. Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.
3. Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.
4. Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. Az új parkolók tervezésére kiírt tender május 3-án jelent meg. A Liget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak egyaránt csökkentik majd az átmenő- és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területére építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházakból jó lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos a tovább utazásra, természetesen ehhez szükséges a gyalogos- és kerékpáros kapcsolatrendszer átfogó fejlesztése is, mind az átszállások elősegítésére, mind a Városliget elérésének javítására. A parkolóházakat és megközelítésüket mindenképp a Kisföldalatti esetleges meghosszabbítását és új Hungária körúti állomását is figyelembe véve kell megtervezni. A tervezett épületek elhelyezkedésükből adódóan városkapu funkciót töltenek be, az építészeti arculat megfogalmazására a tervezés során külön gondot kell fordítani.
5. Új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal köti majd össze a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat. A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót a BFK azt szem előtt tartva tervezteti meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. Az új híd áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához a Hungária körút tehermentesítése révén. Ezt a tervezési munkát végzi majd a most aláírt szerződés keretében a Speciálterv. A szerződés értéke nettó 1 728 000 000 millió forint, amit teljes egészében a kormány finanszíroz a fővárossal megkötött megállapodás szerint.
Az M3-as autópályán a térségbe érkező autók számának csökkentésére és első lépésben a forgalomnövekedés megállítására azonban ezek az intézkedések önmagukban nem elégségesek, ezért az északkeleti régió vasútvonalainak (veresegyházi, hatvani vonal, gödöllői hév) fejlesztésével, az agglomerációs megállókban és állomásokban létesülő P+R-parkolókkal együtt kell ezeket az intézkedéseket megvalósítani. A felsorolt fejlesztéseken a BFK jelenleg is dolgozik.
„A felüljárón átvezetett villamos az egyik leghatékonyabb fővárosi villamosfejlesztés, a most csonka 3-as villamosgyűrű tovább vezetése révén fontos kapcsolatok jönnek létre a hálózaton. Az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódni fog a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz" – mondta Vitézy Dávid. Arról, hogy a villamos onnan pontosan merre, milyen viszonylatként közlekedik majd, a most induló tervezési folyamat során a BFK a BKK-val közösen hoz majd döntést. A cél az, hogy az új villamosvonal a lehető legjobb közlekedési és hálózati kapcsolatokat biztosítsa. A beruházás részeként a 82-es trolibusz meghosszabbítását is tervezi a BFK a Kassai térig, a BKK javaslatára és velük együttműködésben.
A tervezési folyamat elindulásával párhuzamosan a BFK a tervező bevonásával kérdőíves igényfelmérést kezdeményez majd a most közzétett új honlapon, hogy a környék lakói és az itt közlekedők elmondhassák a véleményüket azokról a közlekedési fejlesztésekről, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egy hat évtizeddel ezelőtti döntést korrigálva a Városliget megszabaduljon az autóforgalomtól.
Szerk.: Nemes D. Nikolett