A két vezető bútorgyártó cég, a Herman Miller és a Knoll 2021-ben MillerKnoll néven egyesült. A design legmagasabb nívóját képviselő termékpalettájuk után most bemutatják a vállalat Design with Impact keretrendszerét, amellyel a cégek felkészíthetik irodáikat jelenünk és jövőnk kihívásaira.
Az elmúlt évek teljesen felforgatták a munkahelyekről kialakított képünket. A távmunka és a hibrid munkavégzés alapvetővé vált, a munkavállalók pedig mára elvárják, hogy rugalmasan dolgozhassanak amikor és ahol csak szeretnének. Mindazonáltal a hosszú távú távmunka következményei rámutatnak arra, hogy a személyes jelenlét és a kapcsolatteremtés pótolhatatlan érték.
Egy 2023-as kutatás arra kereste a választ, mi az, ami miatt szívesen visszatérnének a dolgozók az irodába, a megkérdezettek pedig mintegy 74%-a a bajtársiasságot, a közösséget és a személyes kapcsolatokat jelölte meg elsődleges vonzerőként. *
Ez is bizonyítja, hogy a vállalatok komoly dilemma előtt állnak: hogyan elégíthetik ki az alkalmazottak egyéni munkaállomásra vonatkozó igényeit, miközben az innovációhoz, a vállalati kultúrához és az üzleti sikerhez nélkülözhetetlen személyes kapcsolataikat is ápolják?
Mindez arra inspirálta a MillerKnollt, hogy saját kutatásba fogjon. A bútorgyártó legfőképpen arra volt kíváncsi, milyen lehetőségek állnak azoknak a cégeknek a rendelkezésére, amelyek a modern élet kihívásaira szeretnék felkészíteni irodai környezetüket.
A vállalat három kulcsfontosságú területet azonosított az eredmények alapján, amelyek abban segítik a vállalatokat, hogy tudatosabban reagáljanak az állandóan változó igényekre, és hozzájáruljanak dolgozóik hosszú távú mentális és fizikai egészségéhez.
Az ezeket összefoglaló Design with Impact keretrendszer az alábbi hasznos stratégiákat tartalmazza.
A holisztikus jóllét támogatása
Az elmúlt évek eseményei ráirányították a figyelmet a munkavállalók mentális egészségének romlására, ami arra ösztönözheti a munkáltatókat, hogy magukra vállalják a munkahelyi jóllét megteremtésének szerepét. A valóban hatékony stratégiák a teljesítmény elismerésén túl konkrét beavatkozást követelnek meg a cégektől, amely az alkalmazottak fizikai, mentális és érzelmi egészségére is fókuszál.
„Egy vállalkozás csak akkor tud növekedni, ha munkavállalói is virágoznak."
A Design with Impact ergonomikus bútorok elhelyezését, valamint sokszínű munkahelyi környezet, illetve kijelölt pihenési és regenerálódási pontok létrehozását javasolja. A MillerKnoll kiemeli, hogy a megfelelő irodai miliő olyan társas élmények lehetőségeit is magában hordozza, amelyek az össze- és hovatartozás érzetét eredményezik.
A megoldások magukban foglalhatják a dolgozók tervezési döntésekbe való bevonását vagy olyan helyszínek kialakítását is, amelyek csökkentik az egyének elszigeteltségét. A kutatás azt bizonyítja, hogy a munkavállalók elkötelezettebbé és produktívabbá válhatnak, ha úgy érzik, gondoskodnak róluk.
A tartalmas kapcsolatok lehetővé tétele
Bár a távmunka hozzájárulhat a produktivitás megnövekedéséhez, semmi nem helyettesíti a „kávéfőző melletti beszélgetéseket", amelyek serkentik a kreativitást, erősítik a társas kapcsolatokat, és megágyaznak egy egészséges céges kultúrának.
A jövőorientált cégek mostanra felismerték, hogy az irodai munkavégzés elsődleges célja az élő és virtuális kapcsolatok elősegítése. A gondos designmegoldások olyan tereket eredményeznek, amelyek hozzájárulnak az „erős kötelékek" kialakulásához a csapattagok között, valamint a „gyenge kötelékekhez" a tágabb szervezeten belül – a váratlan találkozások és beszélgetések színterei pedig friss ötleteket generálhatnak.
„A jelen munkahelyének készen kell állnia arra, hogy gyümölcsöző személyes kapcsolatokat hozzon létre a kollégák között – személyesen és távolról egyaránt."
A MillerKnoll kezdőötletként olyan, kapcsolatteremtést előmozdító designstratégiákat jelöl meg, amelyek serkentik a spontán interakciókat és az innovációkat. További célkitűzésként azt javasolják a vállalatoknak, hogy vonják be a munkatársakat az irodatervezés folyamatába, amely többek között a cég iránti lojalitást is erősítheti.
A rugalmasság támogatása
A változás állandó, és azok a vállalatok, amelyek kihasználják az agilitást, versenyelőnyhöz jutnak. Az adaptív munkakörnyezet olyan képességekkel vértezi fel az alkalmazottakat, amelyekkel nemcsak könnyebben kezelhetik a változást, hanem amelyekkel kontrollt is szerezhetnek a környezetük felett.
A bútorok és terek könnyű átrendezhetősége lehetővé teszi a csapatok számára, hogy épp olyan egyszerűen módosítsák tereiket, ahogyan az igények is percről percre és óráról órára változnak. A téroptimalizálás céljából történő nagyobb volumenű átalakításokat pedig a vállalatok akár egyik éjszakáról a másikra vagy hétvégén is kivitelezhetik.
„Nem állhatsz ellen a változásnak, de megtanulhatsz navigálni benne. Sőt, arra is ösztönözheted a kollégáidat, hogy örömmel fogadják azt."
A MillerKnoll szériái lehetővé teszik az egyének, csapatok és vállalatok számára, hogy az elvárásaikhoz igazíthassák a tereket. A világmárka könnyen alakítható, rugalmas, moduláris eszközei és bútorai nemcsak a munkakörnyezetet teszik felszabadítóbbá, hanem az alkalmazottakat is autonómiával ruházzák fel.
Az elmúlt évek kihívásainak hatására a dolgozói rugalmasság kiemelt szemponttá vált. A valóban hatékony munkakörnyezet túlmutat azon, hogy egyszerű bázispont legyen: aktívan hozzá kell járulnia a mentális-fizikai egészséghez, a kapcsolatteremtéshez, és készen kell állnia az állandó változásra. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy ha a cégek ezekbe a területekbe invesztálnak, kifejezhetik elkötelezettségüket a munkavállalók eredményessége és jólléte iránt az irodák új, átalakult világában.
További információkért forduljon bizalommal Petró Zoltánhoz, a MillerKnoll régiós képviselőjéhez (zoltan_petro@millerknoll.com; +36 70 606 2552), vagy látogasson el a vállalat weboldalára.
* Forrás: Future Forum Pulse, 2023. február