MillerKnoll: legendák közös utakon
A MillerKnoll két, több étvizedes múltra visszatekintő, ikonikus termékpalettával rendelkező cég, a Herman Miller és a Knoll egyesüléséből született meg 2021-ben. A vállalat elkötelezetten képviseli az esztétikumot, funkciót és értékállóságot szem előtt tartó hagyományokat, miközben bútorai és kiegészítői a mindennapokat kívánják könnyebbé tenni – és még a jövőre is gondolnak.
Ahhoz, hogy a jövőbe tekinthessünk, fontos tisztelni a múltat, és ebben a MillerKnoll kétségkívül az élen jár. A vállalat öröksége valóban elismerésre méltó, hiszen a Herman Miller és a Knoll is közismert arról, hogy hangsúlyos szerepet vállaltak a modern design formálásában. Történetük a Cranbrook Academy of Art-ban, Michiganben kezdődött, ugyanis itt találkoztak először a modern design később meghatározó alakjai: Eero Saarinen, Charles és Ray Eames, Harry Bertoia, és Florence Knoll, csak hogy néhányat említsünk.
A Cranbrook lehetőséget adott a tervezők számára a játékra, a kísérletezésre és arra sarkallta őket, hogy a megszokottól eltérően gondolkodjanak. Ez a hozzáállás a tanulmányaik befejezését követően is meghatározta munkásságukat, és egyedi módokon, de aközben vezérelte őket, mialatt megváltoztatták a design világát.
Florence Knoll például a legnagyobb női tervezők közé emelkedett a korában, és a 1930-as évek végén férjével, Hans Knollal együtt megalapították a Knollt. Együtt dolgozták ki azt az újító tervezői praxist, ami a bútorokat a tér kontextusában vizsgálja, és olyan designereket karoltak fel, mint a Barcelona szék alkotója, Mies Van der Rohe, Eero Saarinen, akinek a Tulip kollekciót köszönhetjük, a Diamond székért felelős Harry Bertoia, és Breuer Marcell, a Vaszilij szék megálmodója.
Mindeközben a Herman Miller már 1905 óta működött Michiganben, de csak a 1930-as években változtattak a márka profilján, és a robusztus, hagyományos otthoni bútorok helyett a könnyű, letisztult designt választották. A döntés mögött a márkaalapító, D.J. Dupree állt, akinek elképzeléseit Alexander Girard és George Nelson váltotta valóra, majd Charles és Ray Eames problémamegoldó szemléletmódja tágította az 1940-es és 50-es években.
A tervezők által alkotott ikonikus darabok – így például Saarinen Tulip asztala, Harry Bertoia Diamond széke, vagy épp Florence Knoll Knoll padja – majdnem 100 évvel később is megállják a helyüket, és szállodák előcsarnokait, irodáit és egyetemeit díszítik világszerte. Munkásságuk ráadásul korunk top desingereit is inspirálja: a Studio 7.5 Herman Miller számára kifejlesztett Zeph székét például a cég termékpalettájának meghatározó ötletei inspirálták.
A két megkerülhetetlen világmárka 2021-ben egy céggé olvadt össze MillerKnoll néven, amiben a közismert mid-century bútorokon túl kortárs lakberendezési és irodai darabok, valamint szintén piacvezető bútorgyártó vállalatok is helyt kaptak – amelyek mind egyéni stílusukkal járulnak hozzá a vállalat sikereihez. A Knoll és a Herman Miller mellett a skandináv formavilág inspirálta, időtlen esztétikumot képviselő Muutót, a művészet, építészet és divat határaival játszó HAY-t, a maga egyszerűségében szép, örökzöld portfóliójáról ismert NaughtOne-t, valamint a Colebrook Bosson Saunderst találjuk, aminek innovatív kínálata az emberek és technológia kapcsolatát igyekszik zökkenőmentessé tenni.
„A MillerKnoll egy ernyőszervezet, így mindegyik márkánk sajátos identitással rendelkezik, viszont megegyezik a DNS-ük, ami a jó design iránti elkötelezettségben nyilvánul meg. A vállalat számára fontos, hogy megőrizze brandjeinek karakterét, hogy a lehető legjobb és legkülönfélébb tervezési megoldásokkal szolgálhasson széles ügyfélkörének, és folytathassa gyönyörű, különleges termékeinek létrehozását. Ez az, ami megkülönböztet minket versenytársainktól" – mondja Patrick Metzger, a MillerKnoll közép-európai értékesítési igazgatója.
A márkák tehát mind egyedi ízlésvilágot képviselnek, de közös bennük, hogy vallják, a design segítségével jobb hellyé tehetik a világot. A magas minőségű kivitelezés és időtlen esztétikum mellett minden kollekció kialakítását alapos kutatás előzi meg, hogy a termékek minél hosszabb távon elkísérhessék a vásárlót.
A tudatosság a fenntarthatóság kapcsán is – a piacon egyedülállóan – nagy szerephez jut. A MillerKnoll 100%-ban megújuló szél- és vízenergiához folyamodik legnagyobb létesítményeiben, emellett pedig kollekcióiba is elkezdett újrahasznosított matériákat bevonni. 2021-ben például a Bill Stumpf és Don Chadwick által tervezett Aeron szék alapanyagát módosították reciklált óceáni műanyagra, és mostanra a márkák öt termékvonalában is ebből az anyagból dolgoztak, aminek köszönhetően több ezer kilogramm további műanyaghulladéktól kímélik meg az óceánokat.
Az eldobható műanyag háttérbe szorítása egyébként is a cég 2030-ig teljesítendő fenntarthatósági célkitűzései között szerepel. A MillerKnoll ráadásul 50%-kal kívánja csökkenteni a termékeik előállítása nyomán keletkező karbonlábnyomot, törekszik arra, hogy zöldebb termékcsomagolást vezessen be, valamint hogy ökotudatosabb kemikáliákat használjon a gyártás során. Az alapanyagok emellett felelős forrásokból származnak, valamint a vállalat igyekszik radikálisan csökkenteni a gyártásból hátramaradó hulladékot, és könnyen szétszerelhető, ezáltal egyszerűbben újrahasznosítható szériák előállítását tűzte ki célul.
Az egyesüléssel a MillerKnoll a világ egyik legnagyobb designcégévé lépett elő, amely közismert tervezők bevonásával munkálkodik azon, hogy ne csak a jelent, hanem a jövőt is formálja. A Herman Miller egyik székét, a Saylt például Yves Behar jegyzi, akit a TIME magazin korábban a világ top 25 látnoka közé választott, míg a HAY idei dobását, a Boa asztalt az iF- és Red Dot-díjas Stefan Diez alkotta meg.
A sor persze itt nem ér véget, hiszen olyan sztárdesignerekkel és -stúdiókkal találkozhatunk még a vállalat portfóliójában, mint Sam Hecht és az Industrial Facility Kim Colinnal az élen. Ez is azt bizonyítja, hogy miközben büszkén vállalja cégei több évtizedre visszanyúló, értékteremtő hagyományát, a MillerKnoll a tehetség, innováció és technológia mellett is teszi le a voksát.
Borda Réka
További információért keresse Petró Zoltánt a MillerKnoll regionális képviselőjét (zoltan_petro@millerknoll.com; +36 70 606 2552), vagy látogasson el a cég weboldalára.