Helyek/Infrastruktúra

Füvesített pályával épülhet a budai fonódó II. üteme

2020.07.31. 10:57

A Műegyetem rakparton is villamos fut majd: 2020. július 30-án jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, ami a budai fonódó második ütemének megvalósítása érdekében a Budapest Fejlesztési Központra bízza a tervezést. A beruházást a 2021-2027-es uniós költségvetés ciklus közlekedésfejlesztési forrásaiból finanszíroznák. 

Az 1460/2020. (VII. 30.) számú kormányhatározat értelmében a 2,8 kilométer hosszú, a közúti forgalomtól elválasztva vezetett, kétvágányú villamosvonal legalább 1200 méter hosszban füves pályával épül majd. A határozat felhívja a figyelmet a meglévő fasorok minél teljesebb megóvására. A Szent Gellért tér – Műegyetem rakpart – Pázmány Péter sétány – Dombóvári út vonalon futó villamospálya tervezését és az építkezést össze kell hangolni a Déli vasúti körgyűrű már zajló munkálataival, illetve a Dombóvári út mellett elkészülő új vasúti megállóhely, a Nádorkert megálló beruházásával. 

A munkák tervezését: a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítését, valamint a  tervek összehangolását a  BKK és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bevonásával a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. végzi majd.

"A tervezett vonalhosszabbítás a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány mentén tárja fel az egyetemi negyedet és az Infoparkot, majd a Dombóvári útra befordulva belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gáti közparknak és a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is. Itt átszállási lehetőség jön létre a meglévő 1-es villamos és a közeljövőben kiépülő Nádorkert vasúti megállóhely felé is. Az új vonalszakaszról a Szent Gellért téren kapcsolat nyílna északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak felé is közvetlen összeköttetés. A térség így nem csak vasúti, hanem a villamosok révén mind a négy (egyszer a jövőben 5) metróvonalhoz közvetlen villamoskapcsolatot kaphat. A pontos vonalhálózatról a BKK dönt majd, az előzetes tervek szerint mindkét irányba, a rakparton át Óbudára és a Szabadság hídon át a Deák Ferenc térre is indulna új viszonylat a Műegyetem rakparti ágról" - írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

A budai fonódó villamos II. ütemének műszaki tartalma:
- 6 új akadálymentes megállóhely
- 2,8 km új, füvesített, kétvágányú villamospálya
- a Műegyetem előtti felső rakparti szakasz rendezése, a Műegyetem rakparton és a Pázmány Péter sétányon korszerű forgalmi rend és városkép kialakítása
- a Déli összekötő vasúti híd alatti járda és kerékpárút kibővítése
- a folytonos rakparti sétány és kerékpárút megtartása
- új átszállási kapcsolat a Déli Körvasútra

A budai fonódó második ütemét nem csak a műegyetem campusának kiszolgálása teszi jelentőssé: a Kopaszi-gát látogatóinak, illetve az épülő BudaPart városnegyed több tízezer használójának is ez jelenthet majd közvetlen tömegközlekedési kapcsolatot a Belváros felé.
 

Nyitókép: A BudaPart CITY irodaház látványterve, a háttérben a Foster + Partners és a Finta Stúdió tervezte MOL-székházzal, az előtérben a Dombóvári úton húzódó új villamosvonallal. Látványterv: BudaPart