/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Helyek/Infrastruktúra

Folytatódik a Déli Körvasút fejlesztése

1/3

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

?>
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
?>
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
?>
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
1/3

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

Folytatódik a Déli Körvasút fejlesztése
Helyek/Infrastruktúra

Folytatódik a Déli Körvasút fejlesztése

2020.02.28. 13:12

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Vitézy Dávid

Megszületett a kompromisszum a főváros és a kormány között, folytatódhat a Déli Körvasút fejlesztése – jelentette be Vitézy Dávid a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa tegnapi ülését követően. A fejlesztés keretében három új vasúti megállóhely létesül Budapest déli részén, és három-, illetve négyvágányosra bővítik a Hamzsabégi út menti vasútvonalat. A korábban tervezett közútfejlesztést viszont törlik. 

A Déli Körvasút fejlesztésének célja, hogy „több elővárosi vonat tudjon bejönni az agglomerációból Budapestre, a vasút pedig az új megállók és új kapcsolatok révén nagyobb szerepet vállalhasson, versenyképessé válhasson Budapest közlekedésében. Ekkora vasútfejlesztés Budapest belső területén több, mint 100 éve nem történt és ez hosszú évtizedek óta az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatokkal az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja" – írta Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a közelmúltban létrehozott Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. 

Az így fejlesztett vonalon 10-15 percenként járnának a vonatok, összeköttetést teremtve a főváros déli területei, valamint agglomerációi között. A vonal mentén több, jelenleg is beépülő vagy a közeljövőben intenzíven fejleszteni szándékozott terület található, mint a Déli Városkapu vagy a BudaPart. A három új megálló: a Nádorkert, a Közvágóhíd (Danubius) és a Népliget ezeket a fejlesztéseket is szolgálja majd. A környékbeli városrészek jobb összeköttetését a vasútvonal alatt újonnan nyitott átjárások segítik majd a Bukarest utca, a Fadrusz utca és a Szerémi út vonalában.

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
2/3
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

A korszerű zajvédelmet komplex, a vasbeton támfalra ültetett fal szolgálja majd, biztonsági üveg zajfallal és integrált felsővezeték-tartókkal. A számítások szerint ez felére csökkenti a környező lakások jelenlegi zajterhelését. 

A beruházás keretében a vasúti töltés Hamzsabégi úti oldalának jelenlegi, füves-bokros lejtője megszűnik, ennek helyére a bővítés nyomán egyenes támfal kerül. Az építkezés miatt a töltés aljától számított hat méteres sávban eltávolítják a növényzetet az építkezés idejére; ezt utólag új telepítéssel és a park rendezésével pótolják majd. A Hamzsabégi park területén a jelenlegi 922 fából összesen 198 darabot kell kivágni; ezt a parkban és környékén összesen kétezer fa telepítésével pótolják. 

Vitézy beszámolója szerint a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén Gulyás Gergely miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester egyetértett abban, hogy a fejlesztést támogatják. Az FKT elfogadta Fürjes Balázs előterjesztését arra nézve, hogy a Hamzsabégi úton tervezett új főút építését a Főváros és a Kormány közösen törölje a szabályozási tervekből, az országos és fővárosi tervdokumentumokból. A vasúttal párhuzamosan vezetett közúti fejlesztés évtizedekkel ezelőtti ötlet, amely a Hamzsabégi park megszűnésével járt volna. 

A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ
3/3
A Déli körvasút egyik megállójának előzetes látványterve. Forrás: Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ

Vitézy kitért arra is, hogy igyekeznek javítani a környékbeli lakókkal folytatott kommunikáción. A XI. kerület részéről számos bírálat érte a beruházást korábban. A kerület vezetése január 11-én nyílt levélben szólította fel a kormányzatot a környékbeli lakók kártalanítására, a nyílászáró-cserék támogatására, valamint az önkormányzattal való folyamatos egyeztetésre. 

A beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bonyolítja le; a vasúti megállók tervezésére 2019 novemberében írtak ki uniós közbeszerzési pályázatot. A Déli összekötő vasúti híd felújítására és bővítésére, amely szintén a projekt részét képezi, októberben választották ki a Duna Aszfaltot, amely nettó 35,92 milliárd forintért végzi el a feladatot. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk