Nézőpontok/Történet

Az eszement ötletelés iskolapéldája – A Közlekedési Múzeum ügymenetének története

1/3

forrás: ligetbudapest.org - építész: Pfaff Ferenc, látványterv: Pelaga Bt.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Hirdetés
?>
forrás: ligetbudapest.org - építész: Pfaff Ferenc, látványterv: Pelaga Bt.
?>
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
?>
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
1/3

forrás: ligetbudapest.org - építész: Pfaff Ferenc, látványterv: Pelaga Bt.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

Az eszement ötletelés iskolapéldája – A Közlekedési Múzeum ügymenetének története
Nézőpontok/Történet

Az eszement ötletelés iskolapéldája – A Közlekedési Múzeum ügymenetének története

2025.07.03. 16:08

Cikkinfó

Szerzők:
Bathó Tivadar

Földrajzi hely:
Városliget, Kőbánya, Debrecen

Cég, szervezet:
Közlekedési Múzeum

Bathó Tivadar építész tömör, lényegre törő idővonalán összeszedte az új Közlekedési Múzeum eddigi bő egy évtizedes tekervényes ügymenetét. De vajon mi lesz a történet vége?

 

ÜGYMENET

1. IDŐSZAK (2014-2017) 
Helyszín: VÁROSLIGET

2014:
Baán László kezdeményezésére lebontják az Közlekedési Múzeum meglévő épületét,
majd kissé arrébb, az új Közlekedési Múzeum számára az eredeti, kupolás épületet építik meg, de azt egy (1) pincei kiállítószinttel bővítve.

2015. márc.:
1. sz. módosítás: a pincei kiállítószint galériás megoldású lesz

2015. okt.:
Közbeszerzés útján a Mérték Építészeti Stúdió tervezi az épületet. (549 millió forint)

2015:
Pályázatot írtak ki a múzeum igazgatói posztjára, ami eredménytelenül zárult.

2016. jan.:
2. sz. módosítás: egy helyett három (3) pincei kiállítószint lesz.
A pincei szinten lévő kiállítóterek a "korszerű kiállítástechnológia szempontjából a legjobb megoldás"
mert természetes fényt alig kapnak (Vitézy Dávid, múzeumigazgató)

2016. márc:
Kiegészítés a 2. sz. módosításhoz 
20x10 m-es akna leemelhető zöldtetővel, 
az aknában szállítóberendezés a nagy, súlyos közlekedési eszközök leengedésére a -2 és -3 pincei szintekre.

2016. okt.:
A kiviteli tervek költsége megnövekszik (750 millió).

2017. febr.:
befejeződött a múzeumépület bontása (198 millió), a városligeti új épület elkészültét 2018-ra ígérik.

forrás: ligetbudapest.org - építész: Pfaff Ferenc, látványterv: Pelaga Bt.
1/3
forrás: ligetbudapest.org - építész: Pfaff Ferenc, látványterv: Pelaga Bt.

2. IDŐSZAK (2017-2023) 

Helyszín: KŐBÁNYA

2017:
Kormánydöntés új helyszínről (jobb későn, mint soha). 

Az új Közlekedési Múzeum inkább KŐBÁNYÁN legyen, 
mert „a Városliget nem alkalmas a teljes spektrumú járműállomány bemutatására, 
egyébként is "térszint alatt építkezni a legdrágább"
(fantasztikus felismerés, gratula!).

2018:
Vitézy múzeumigazgató a késői döntésről: "sokáig tartott meggyőzni a szakmai vezetőket, politikai döntéshozókat".

2019: 
Tervpályázat, nyertes terv: Diller Scofidio + Renfro.

2019: 

Vasúti megálló terveztetése (BFK) az új Közlekedési Múzeumhoz.

2020:
A tervezési szerződés megkötése a Diller Scofidio + Renfroval (7,87 milliárd forint)

2022:
A Közlekedési Múzeum megrendeli a kiviteli tervek készítését, a múzeum épületegyüttesének minden eleme építési engedélyt szerez.

2023: 
A tervezési folyamat hiába zárult le sikeresen,
Lázár János miniszter a kőbányai helyszín helyett debreceni helyszínt és „autóközpontú" múzeumot akar.

2023. júl.: Schneller Domonkost nevezik ki a múzeum igazgatójának.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
2/3
Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.

3. IDŐSZAK (2024-től)

Helyszín: DEBRECEN

2024. júl.:
Építészeti ötletpályázat a „Magyar Közlekedési Múzeum - Debrecen" tervezésére.

2024. okt.:
Az ötletpályázat nyertese az Archiko Kft. (Debrecen), díjazásra + megvételre: 75 millió forint.

2025. máj.:
Keszthely, Lázárinfo
Lázár János, miniszter:
"Sajnos, nem látom a debreceniekben sem az elszántságot a Közlekedési Múzeum ügyében, és másokban sem, 
ha az a döntés, a társadalom úgy dönt, a közösség úgy dönt, hogy inkább Budapesten legyen, mert az a centrum, vagy a fókusz, én azt is tudomásul veszem."

Az idézet a videó 2:06:07 és 2:06:23 közötti részén hangzik el.

2025. jún.:
az Építési és Közlekedési Minisztérium új építészeti tervpályázatot írt ki a Magyar Közlekedési Múzeum új, debreceni épületére (díjazásra + megvételre szánt összeg: 165 millió forint).

Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook
3/3
Az Archiko Kft. I. díjas pályaműve. Forrás: Lánszki Regő/Facebook

(folyt. köv., de vajon mi?)

Bathó Tivadar

 

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.