
Az eszement ötletelés iskolapéldája – A Közlekedési Múzeum ügymenetének története
Bathó Tivadar építész tömör, lényegre törő idővonalán összeszedte az új Közlekedési Múzeum eddigi bő egy évtizedes tekervényes ügymenetét. De vajon mi lesz a történet vége?
ÜGYMENET
1. IDŐSZAK (2014-2017)
Helyszín: VÁROSLIGET
2014:
Baán László kezdeményezésére lebontják az Közlekedési Múzeum meglévő épületét,
majd kissé arrébb, az új Közlekedési Múzeum számára az eredeti, kupolás épületet építik meg, de azt egy (1) pincei kiállítószinttel bővítve.
2015. márc.:
1. sz. módosítás: a pincei kiállítószint galériás megoldású lesz
2015. okt.:
Közbeszerzés útján a Mérték Építészeti Stúdió tervezi az épületet. (549 millió forint)
2015:
Pályázatot írtak ki a múzeum igazgatói posztjára, ami eredménytelenül zárult.
2016. jan.:
2. sz. módosítás: egy helyett három (3) pincei kiállítószint lesz.
A pincei szinten lévő kiállítóterek a "korszerű kiállítástechnológia szempontjából a legjobb megoldás",
mert természetes fényt alig kapnak (Vitézy Dávid, múzeumigazgató)
2016. márc:
Kiegészítés a 2. sz. módosításhoz
20x10 m-es akna leemelhető zöldtetővel,
az aknában szállítóberendezés a nagy, súlyos közlekedési eszközök leengedésére a -2 és -3 pincei szintekre.
2016. okt.:
A kiviteli tervek költsége megnövekszik (750 millió).
2017. febr.:
befejeződött a múzeumépület bontása (198 millió), a városligeti új épület elkészültét 2018-ra ígérik.
2. IDŐSZAK (2017-2023)
Helyszín: KŐBÁNYA
2017:
Kormánydöntés új helyszínről (jobb későn, mint soha).
Az új Közlekedési Múzeum inkább KŐBÁNYÁN legyen,
mert „a Városliget nem alkalmas a teljes spektrumú járműállomány bemutatására,
egyébként is "térszint alatt építkezni a legdrágább" (fantasztikus felismerés, gratula!).
2018:
Vitézy múzeumigazgató a késői döntésről: "sokáig tartott meggyőzni a szakmai vezetőket, politikai döntéshozókat".
2019:
Tervpályázat, nyertes terv: Diller Scofidio + Renfro.
2019:
Vasúti megálló terveztetése (BFK) az új Közlekedési Múzeumhoz.
2020:
A tervezési szerződés megkötése a Diller Scofidio + Renfroval (7,87 milliárd forint)
2022:
A Közlekedési Múzeum megrendeli a kiviteli tervek készítését, a múzeum épületegyüttesének minden eleme építési engedélyt szerez.
2023:
A tervezési folyamat hiába zárult le sikeresen,
Lázár János miniszter a kőbányai helyszín helyett debreceni helyszínt és „autóközpontú" múzeumot akar.
2023. júl.: Schneller Domonkost nevezik ki a múzeum igazgatójának.

Az új Közlekedési Múzeum épületegyüttese, Diller Scofidio + Renfro, együttműködésben az M-Teampannon Kft-vel, 2019.
3. IDŐSZAK (2024-től)
Helyszín: DEBRECEN
2024. júl.:
Építészeti ötletpályázat a „Magyar Közlekedési Múzeum - Debrecen" tervezésére.
2024. okt.:
Az ötletpályázat nyertese az Archiko Kft. (Debrecen), díjazásra + megvételre: 75 millió forint.
2025. máj.:
Keszthely, Lázárinfo
Lázár János, miniszter:
"Sajnos, nem látom a debreceniekben sem az elszántságot a Közlekedési Múzeum ügyében, és másokban sem,
ha az a döntés, a társadalom úgy dönt, a közösség úgy dönt, hogy inkább Budapesten legyen, mert az a centrum, vagy a fókusz, én azt is tudomásul veszem."
Az idézet a videó 2:06:07 és 2:06:23 közötti részén hangzik el.
2025. jún.:
az Építési és Közlekedési Minisztérium új építészeti tervpályázatot írt ki a Magyar Közlekedési Múzeum új, debreceni épületére (díjazásra + megvételre szánt összeg: 165 millió forint).
(folyt. köv., de vajon mi?)
Bathó Tivadar
Szerk.: Borenich Levente