Közélet, hírek

Megvan az új Közlekedési Múzeum helyszíne

1/13

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - kép: mmkm.hu

Északi Járműjavító - kép: mmkm.hu

?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - kép: mmkm.hu
?>
Északi Járműjavító - kép: mmkm.hu
1/13

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

Északi Járműjavító - kép: mmkm.hu

Északi Járműjavító - kép: mmkm.hu

Megvan az új Közlekedési Múzeum helyszíne
Közélet, hírek

Megvan az új Közlekedési Múzeum helyszíne

2017.12.15. 11:23

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
1

A döntés szerint Budapesten, Kőbányán, az 1-es és 28-as villamosvonalak találkozásánál épülhet meg az új Közlekedési Múzeum, az egykori Északi Járműjavítójának dízelmozdony-javító csarnokát felhasználva, annak átépítésével és bővítésével. 

Az előzetes tervek szerint mintegy 30 000 négyzetméteres múzeumi épületkomplexummal a korábbi városligeti helyszínnél lényegesen nagyobb területen, a nagy járműveink kiállítására is alkalmas, tágas csarnokokban valósulhat meg a Közlekedési Múzeum. Az összesen 7 hektáros területen helyet kaphat a rossz állapotú telephelyeinket felváltó új restaurációs és raktározási központ, dokumentumtár, szabadtéri kiállítás, továbbá akár a nosztalgiajáratok végállomása is.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
2/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

„A döntéssel megnyugtatóan rendeződött a Közlekedési Múzeum elhelyezésének ügye és beért a 2016 óta zajló előkészítő munkánk. Az akkor kitűzött céloknak megfelelően a Kormány szerdai döntésével sikerült az intézmény 120 éves múltjához, rangjához méltó új, újabb évszázadra szóló víziót és jövőképet adni a Közlekedési Múzeumnak." – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
3/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

A mostani döntés előzménye, hogy a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa és a Közlekedési Múzeum közös javaslata nyomán 2017. május 17-én a Kormány döntött a projekt jövőjéről, az addigi koncepció felülvizsgálatáról. A döntés óriási lehetőséget nyitott meg az intézmény számára azáltal, hogy a Közlekedési Múzeum fő kiállítóhelye nem a Városligetben, hanem új helyszínen, a korábbi tervekben szereplőnél nagyobb területen, a közlekedési gyűjtemény (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok stb.) teljes spektrumú bemutatását lehetővé tevő környezetben valósulhat meg.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
7/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

A 2009-ben bezárt, azóta üresen álló Északi Járműjavító a hazai vasúti jármű- és mozdonygyártás, majd később mozdonyjavítás egykori fellegváraként autentikus múzeumi helyszín. Az 1962-ben átadott, részben műemléki védettségű Dízelcsarnok a világháború utáni vasúti ipari építészet egyik kiemelt jelentőségű épülete, mely most múzeumként születik újjá. Az 1870-től itt működő Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyárának legrégebbi csarnokában a Magyar Állami Operaház fejlesztése valósul meg, mellyel aktívan együttműködik majd a múzeum, ezáltal új kulturális negyeddé formálva az elhanyagolt ipari zónát.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
10/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

A Dízelcsarnok az Északi Járműjavító legnagyobb és egyben legkedvezőbb elhelyezkedésű épülete, hisz nem csak a Kőbányai úthoz esik közel, de a Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos felől is könnyen megközelíthető lesz a projekt részeként tervezett új köztéren és új bejáraton át. A múzeum tervezése a kormánydöntés nyomán jövő év elejétől megkezdődik, az új ütemterv és költségvetés a tervek birtokában 2018 során készülhet el.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
9/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

Az új helyszínen az intézmény újra nemzetközi szinten is jegyzett, a világ vezető közlekedési múzeumai között számon tartott kiállítóhelyként, tudásközpontként és családi szabadidős célpontként születhet újjá. A tervezett új állandó kiállítás korszerű eszközökkel mutatja majd be a magyar közlekedéstörténet legfontosabb tárgyi emlékeit, a térképektől a gőzmozdonyokig, a kontinens első metrójától az Ikarus-gyár legfontosabb járműveiig. Ennek érdekében a múzeum korábbi gyűjteményének aktív bővítésébe kezdtek, illetve számos régi jármű restaurálását tervezik. A kiállítás terveink szerint a reformkortól indulva mutatja majd be a magyar közlekedés történetét egészen napjainkig, amit a jövőre való kitekintés is kiegészít majd.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
11/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

„A következő évtizedekben a közlekedés fejlődése az elmúlt évszázad talán legnagyobb hatású társadalmi és gazdasági változásaival jár együtt. A robbanómotor búcsúzik, a digitalizáció és az elektromos közlekedés térnyerése, a közlekedés átalakulása a gazdaságra, iparra, társadalomra, városokra, életvitelre olyan fokú hatást gyakorol, ami a Közlekedési Múzeum új kiállítását is meghatározza majd." – mondta Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.


Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu
4/13
Északi Járműjavító - fotó: mmkm.hu

 

Forrás: mmkm.hu

 

Vélemények (1)
Gulyás András
2017.12.15.
12:13

Végre egy olyan fejlemény a múzeumi negyed kapcsán, ami első látásra igen örömteli. Visszakintve elkeresítő ugyanakkor azt felidézni, hogy még a Közlekedési Múzeum épülete kapcsán is milyen nehéz volt belátni azt, ami nyilvánvaló. Irdatlan összeget pazaroltak el arra, hogy megterveztessék a Liget-projekt keretén belül a Közlekedési Múzeum épületét, noha látták, csak a föld alatti szinteken lehet majd elhelyezni a gyűjtemény nagy részét, mert az épület erre nem alkalmas. Ennek ellenére ment előre a tervezés.

A legszomorúbb talán az, hogy feltehetőleg még ebben az esetben sem a régi-új épület nyilvánvaló alkalmatlansága miatt álltak el a városligeti helyszíntől, hanem a jövendő igazgató, Vitézy Dávid kiváló politikai kapcsolatai miatt. 

Érdemes lenne az összes többi múzeumot újragondolni az alapoktól, hogy hasonlóan elfogadható megoldások szülessenek. És hogy például az Új Nemzeti Galéria gyűjteménye egy részének "méltó" helye ne föld alatti termek legyenek egy közpark közepén. 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.