Helyek/Köztér

Vitézy Dávid: A Blaha Lujza térre ráfér egy átfogó felújítás

1/9

Vitézy Dávid a Városfejlesztési kerekasztalon (Fotó: ODPictures)

?>
Vitézy Dávid a Városfejlesztési kerekasztalon (Fotó: ODPictures)
?>
A Blaha Lujza tér felújításának terve (Fotó: BKK)
?>
A Blaha Lujza tér felújításának terve (Fotó: BKK)
?>
A Blaha Lujza tér felújításának terve (Fotó: BKK)
?>
A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)
?>
A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)
?>
A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)
?>
A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)
?>
A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)
1/9

Vitézy Dávid a Városfejlesztési kerekasztalon (Fotó: ODPictures)

Vitézy Dávid: A Blaha Lujza térre ráfér egy átfogó felújítás
Helyek/Köztér

Vitézy Dávid: A Blaha Lujza térre ráfér egy átfogó felújítás

2019.12.26. 08:04

Cikkinfó

Szerzők:
Tálos Lőrinc

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Vitézy Dávid

Vélemények:
1

Ellentmondás feszül a Rákóczi út és a Blaha Lujza tér felújításának elfogadott tervei között. Összeegyeztethető-e a két terv és hogyan hat egy köztér életére, ha a közlekedésre illetve a tágabb környékre gyakorolt hatás is megjelenik a tervezési szempontok között? Vitézy Dávidot, a BKK volt vezérigazgatóját kérdeztük.

Tálos Lőrinc: Hogyan értékeli a terveket közlekedési szempontból, összevetve a 2014-es, a Rákóczi útról szóló tervekkel? Mennyiben akadályozza a középső buszsáv – illetve a villamos esetleges későbbi – kialakítását a mostani terv?

Vitézy Dávid: Aligha lehet vitatni, hogy a Blaha Lujza térre ráfér egy átfogó felújítás. Nemcsak a gyalogos felületek lelakottsága és a ´70-es éveket idéző forgalomtechnikai megoldások miatt, hanem azért is, mert mostanra körbeérte a környező városrészek fejlődése. Ez a VIII. kerületi Palotanegyedre mindenképpen igaz, de a Belső-Erzsébetváros vonzereje, szolgáltatásai is felívelőben vannak. A Nagykörút mentén megújult a Rákóczi tér, a Nyugati tér déli része és a Corvin köz – a Blaha viszont megmaradt annak, ami. Ezen időszerű változtatni.

Vitézy Dávid a Városfejlesztési kerekasztalon (Fotó: ODPictures)
1/9
Vitézy Dávid a Városfejlesztési kerekasztalon (Fotó: ODPictures)



Ami magát a teret illeti, a 2014-es és a 2018-as tervet egyaránt alkalmasnak tartom arra, hogy a nagyvárosi jövés-menésre, kisebb rendezvényekre, rövidebb ideig tartó várakozásra alkalmas környezetet hozzon létre. Különbséget főleg a Rákóczi úti csatlakozás minőségében látok. A Rákóczi út, illetve a hozzá tartozó Kossuth Lajos u. - Szabadsajtó út Pest valódi kelet-nyugati főutcája, amelynek már régóta nem az átmenő közúti forgalom igényeit kellene szolgálnia, hanem színvonalas üzletekkel és árnyas fákkal szegélyezett útként elsősorban az ott megforduló városlakók igényeit. Ehhez a szélesebb járdák és a kerékpársávok mellett megbízható közösségi közlekedés tartozik, ezért is akartuk annak idején a lehető legvédettebb pozícióba, középre helyezni a buszsávokat. A Rákóczi út tengelyébe éppen ezért a középen vezetett buszsáv vagy a távlati villamospálya miatt nem volna szerencsés fasort ültetni, amelyet utóbb – a vélhető lakossági tiltakozás hatására – nem lehetne onnan eltávolítani. Emellett a Rákóczi út térarányai sem igénylik a sugárút tengelyébe ültetett fasort, ez a lépés tehát városképileg is vitatható volna.

A Blaha Lujza tér felújításának terve (Fotó: BKK)
3/9
A Blaha Lujza tér felújításának terve (Fotó: BKK)


TL: A másik, visszatérő kérdés az, hogy át kéne-e helyezni a villamosok végállomását a térre a Népszínház utcából? Szükséges-e ez ahhoz, hogy a későbbiekben csatlakozhasson a Rákóczi úti villamosokhoz, vagy az megoldható más útvonalon is?

VD: Távlatban a buszsávokat villamospálya is felválthatja, de ez a tér szempontjából már nem hozna komoly változást. Anno megvizsgáltuk, hogy lehetséges-e a Népszínház utcai villamosok végállomását behozni a térre, majd a Rókus kórház felé összekötni a Rákóczi úti vonal vágányaival. Ez lehetséges, de a jelenleg elkészült tervek nem tartalmazzák. A műszaki megoldás nem triviális, ügyes építészeti megoldások kellenek, hogy a villamosvágányok ne darabolják fel a teret és a Népszínház utcai torkolatban pedig a villamosok ne csökkentsék a nagyon forgalmas gyalogátkelő kapacitását. Ha a városvezetés amellett dönt, hogy a villamos-végállomást nem helyezi át a térre jelen beruházás keretében, akkor is fontos, hogy ez a lehetőség ne épüljön el, ne egy potenciális átvezetés helyére telepítsenek fákat, hanem inkább a tér közepére. Alternatíva lehet ugyan a jövőben, ha a Népszínház utcai villamosvonal a jövőbe Kiss József utcán – esetleg a Luther utcán – át csatlakozik be a Rákóczi úti vonalba, így a Blaha Lujza teret már fonódva éri el, de ezt nem szabad a tér felújításának determinálnia.
A Népszínház utca torkolata egyébként nagyon izgalmas lehetőséget rejt a térrekonstrukció továbbgondolására és térbeli kiterjesztésére. A Népszínház utca elhanyagoltsága ellenére egy közúti forgalomtól mentes, a helyi közösség számára fontos szolgáltató utca, amelynek legalább a II. János Pál pápa térig tartó szakaszát érdemes faltól-falig felújítani és életre kelteni. Ennek koncepciótervei a VIII. kerületi Önkormányzat megbízásából idén el is készültek; bízom a folytatásban. Ennek feltétele a 99-es buszok végállomásának kitelepítése a térre és a Rákóczi úti tengelyre.

A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)
7/9
A Rákóczi út - Kossuth Lajos utca felújításának tervei (Fotó: BKK)



Van-e a fentieken felül a közlekedésre és ezáltal a környékre gyakorolt hatása a terveknek, amelyeket a megítélése szerint másképpen kéne megközelíteni?

Látszólag apró, de költséges hiba, hogy tudomásom szerint az aluljáró felújítási tervei szerint egy transzformátor épülne a középen vezetett buszsávokhoz tartozó megállóperon feljáró lépcsőjének helyére. Ezt mindenképpen korrigálni szükséges. Bízom benne, hogy belátható időn belül megvalósul a Rákóczi-tengely átépítése és forgalomcsillapítása, ezért a tér és az út déli járdaszegélyének csatlakozását, a burkolatokat, illetve az oda tervezett köztárgyakat szintén érdemes felülvizsgálni.

Tálos Lőrinc



 

Vélemények (1)
Reki
2020.02.04.
21:33

A Rákóczi út ma egy a belvároson átvezető autópálya. Ezt mindenképpen meg kellene szüntetni. A járdákat kiszélesíteni, fákat ültetni, a villamosvonalat visszaállítani, vagy ritkított elektromos buszjáratokat indítani. Nem új plázakat építeni, hanem az üzleteket, áruházakat vissza telepíteni. Úgy, ahogy ezt Bécsben a Mariahilfer str-én kíválóan megoldották.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk