Épületek/Középület

Zöldüljön vagy szürküljön a volt párizsi körvasút?

1/20

Petite Ceinture, Párizs: Passy állomás a 19. század végén

?>
Petite Ceinture, Párizs: Passy állomás a 19. század végén
?>
Petite Ceinture, Párizs: Ménilmontant állomás a 19. század végén
?>
Petite Ceinture, Párizs: a volt Charonne állomás
?>
Petite Ceinture, Párizs: a sűrűn körbeépült 13. kerületei szakasz
?>
Petite Ceinture, Párizs: a Montsouris parki szakaszon
?>
Petite Ceinture, Párizs: a sűrűn körbeépült 13. kerületei szakasz
?>
Petite Ceinture, Párizs: kertté alakítva
?>
Petite Ceinture, Párizs: zöldülő sétány
?>
Petite Ceinture, Párizs: sétány
?>
Petite Ceinture, Párizs: a 15.kerületi sétány egy szakaszán
?>
Petite Ceinture, Párizs: feljutás a sétányra lifttel vagy lépcsőn a 15. kerületi szakaszon
?>
Petite Ceinture, Párizs: sétány
?>
Petite Ceinture, Párizs: alkalmi terasz
?>
Petite Ceinture, Párizs: akvárium terve az alagútban
?>
Petite Ceinture, Párizs: akvárium terve az alagútban
?>
Petite Ceinture, Párizs: botanikus sétaút terve
?>
A Vincennes-i vasútvonal helyén kialakított Reuilly park
?>
Viaduct des Arts
?>
Viaduct des Arts
?>
Viaduct des Arts
1/20

Petite Ceinture, Párizs: Passy állomás a 19. század végén

Zöldüljön vagy szürküljön a volt párizsi körvasút?
Épületek/Középület

Zöldüljön vagy szürküljön a volt párizsi körvasút?

2015.01.22. 07:00

Évek óta zajlanak a viták, hogy mit kezdjen Párizs a várost körbefonó, korábbi vasúti körgyűrű nyomvonalával és megmaradt infrastruktúrájával. Mivel egy hatalmas volumenű és különböző minőségű területről van szó, úgy tűnik, egységes megoldás nem fog születni a Petite Ceinture újjáéledésére.

Bő másfél évtizedes építkezés után, 1869-ben nyílt meg teljesen a párizsi közigazgatási határán belül futó, a várost körbejáró, 32 kilométeres, kétvágányos vasútvonal. A vonal eredetileg kizárólag áruszállításra létesült, de mivel Párizs körül egyre nagyobb mértékben épültek ki az elővárosok, ahonnan hatalmas ingázó tömegek kezdtek a főváros vagy egy másik előváros irányába naponta utazni, így a hamar felmerülő igényekkel lépést tartva a kis övnek, azaz Petite Ceinture-nek nevezett vasútvonalon megindult a ritmusos menetrend szerinti utasszállítás.

Petite Ceinture, Párizs: Ménilmontant állomás a 19. század végén
2/20
Petite Ceinture, Párizs: Ménilmontant állomás a 19. század végén

A 20. század első évtizedeiben a gőzerővel meginduló metróépítkezésekkel egy időben a körvasút folyamatosan vesztett fontosságából, így a rendszeres személyszállítás 1934-ben megszűnt. A pálya egyes szakaszait még évtizedekig használták kisebb-nagyobb mértékű áruszállításra, alkalmi szerelvénymozgatásra, mások a városi közlekedési rendszer egyéb elemeibe integrálódtak, további részeit idővel tejesen felszámolták, vagy elhanyagolva az enyészeté lett. Az 1973-ban, néhány méterrel kijjebb megépült autópálya körgyűrű, a Périphérique szintén csökkentette a megmaradt vágányok jelentőségét. A körvasút nyugati szakaszának egy darabján 1988-ban az elővárosi gyorsvasúthálózat, az RER C vonalának közlekedése indult meg, a teljes hálózat többi részén azonban 1990-ben végképp leállt a vasúti forgalom.

Petite Ceinture, Párizs: a volt Charonne állomás
3/20
Petite Ceinture, Párizs: a volt Charonne állomás

A  Petite Ceinture egyes, a városba befutó ágait már korábban bevonták az RER hálózatba, vagy megszüntették és elkezdték a városba integrálni – így a Bastille vonal korábbi végállomásán épült meg a forradalom bicentenáriumára, 1989-re az uruguayi Carlos Ott tervezte Opéra Bastille –, a körvasút azonban azóta a helyét keresi a város jövőjében. A hol árkokban, hol viaduktokon, sok helyen alagútban futó vasútvonal területére hivatalosan tilos belépni, összességében azonban igen komoly tájsebet képez a városban.

Petite Ceinture, Párizs: feljutás a sétányra lifttel vagy lépcsőn a 15. kerületi szakaszon
11/20
Petite Ceinture, Párizs: feljutás a sétányra lifttel vagy lépcsőn a 15. kerületi szakaszon

Egyesek szerint nem ártana végiggondolni, hogy a hálózat miként vonható be ismét a város kötöttpályás közlekedési útvonalaiba, így részét képezhetné a villamos- vagy metróhálózat bővítésének, esetleg ismét az áruszállításban lehetne szerepe. Anne Hidalgo párizsi polgármester szerint azonban a Vincennes-i vasútvonal helyén 1988-ban épült zöld sétány – ahol a Bastille melletti viaduktos szakaszon az ívekben galériákat alakítottak ki Viaduc des Arts névvel – mintájára a körvasút minél több részét a rekreációnak kellene átadni. Egyes szakaszain hol városi tervezésben, hol közösségi kezdeményezésben már megindult a szabadidős birtokbavétel: városi park, sétány, közösségi kert, alkalmi teraszok. 2007-ben és 2013-ban nyitottak meg két nagyobb szakaszt a sétálók számára a 15 és 16. kerületben, mindkét helyen próbálják az idővel részben spontán móron idetelepült flórát és faunát egyfajta botanikus sétányként, komolyabb bolygatás nélkül bemutatni. Tervezik újabb részek, tematikus funkciójú megnyitását, így bicikliút és futópálya is keleülhet a sínek helyére, de az alagutakra is egyre több nagyszabású terv, így mozi és akvárium létrehozása is született.

Petite Ceinture, Párizs: akvárium terve az alagútban
14/20
Petite Ceinture, Párizs: akvárium terve az alagútban

A vonal megmaradt állomásépületei a legkülönfélébb módon kerültek újrahasznosításra, míg egyesek közcélokat szolgálnak, így önkormányzati épület, könyvtárak költöztek falaik közé, másokban éttermeket, kávézókat alakítottak ki.

Viaduct des Arts
19/20
Viaduct des Arts

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – Családi ház Üllőn

2020.11.16. 16:24
00:01:41

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – SA43 társasház

2020.11.16. 16:21
00:01:40

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk