Nézőpontok/Tanulmány

Hogyan viselkednek az ingatlanvásárlók a közösségi médiában?

2018.07.23. 09:11

Hogyan gondolkodnak a mai újépítésű lakások vásárlói? Honnan jön az építőipari vállalatokkal szembeni bizalmatlanság? Az Ynsight Research kutatói magyar lakásvásárlókat vizsgáló átfogó kutatást végeztek. Az elmúlt két év közösségi média tartalmait vizsgálták a DANUBIO fejlesztőinek megbízásából. 

Magyar lakásvásárlókat vizsgáló kutatás készült a közösségi médiában
Használati előnyeik ellenére kettős az újépítésű lakások megítélése

Miközben továbbra is pezseg a hazai ingatlanpiac, a potenciális vásárlók számos esetben fogalmazzák meg fenntartásaikat, újépítésű lakás vásárlással kapcsolatban - állapítja meg egy friss elemzés. Az Ynsight Research kutatócsapata a DANUBIO [építész: T2.a Építésziroda] fejlesztőinek megbízásából átfogó kutatást végzett az újépítésű lakásvásárlással kapcsolatos, az elmúlt két évben megjelent közösségi média tartalmakról. Az elemzés rávilágított, hogy a pozitív visszajelzések elsősorban az ilyen ingatlanok tulajdonosaitól származnak, míg a vizsgált 36 ezer bejegyzés közel 70 százaléka negatívan ítélkezik az újépítésű otthonokról. A negatív hozzáállás a még ingatlant keresők, kivitelezők felé érzett bizalmatlansága és a lakásvásárlást érintő szabályozások értelmezési nehézségei miatt alakul ki.

"Arra voltunk kíváncsiak, hogyan gondolkodnak a mai újépítésű lakások vásárlói. Azt látjuk, hogy a fogyasztói kommentek nagy részében még tükröződik az építőipari vállalatokkal szemben kialakult bizalmatlanság és előítélet. Szeretnénk visszanyerni a vásárlók bizalmát, ehhez azonban alaposan meg kell őket értenünk." - mondta el a szokványostól eltérő fejlesztési szemlélet mellett érvelve Somfalvi Péter (DANUBIO).

Kettősség jellemzi az újépítésű lakások megítélését Magyarországon: míg a friss lakástulajdonosok közösségi médiában szívesebben hangsúlyozzák döntésük megalapozottságát és az újépítésű lakások használati előnyeit, a beszélgetések hangvétele összességében mégis negatív. Ahogy az online tartalmak mélyelemzésére szakosodott Ynsight Research vásárlói motivációkat vizsgáló kutatásából kiderül, a negatív viszonyulás mögött komplex társadalmi és médiahasználati jelenségek húzódnak meg. Az online tér nyújtotta személytelenség kedvez a negatív vélemények, félinformációk, tévhitek terjedésének, amelyek erősítik a magyar társadalomban jelen lévő bizalmatlanságot. Az újépítésű lakások megítélése a már személyes tapasztalattal is rendelkező ingatlantulajdonosok körében sokkal pozitívabb, ugyanakkor a diskurzusban aktív felhasználók többnyire még lakásvásárlás előtt állnak. A csoportban kialakuló negatív percepció elsősorban a hitelopciók, különösen a CSOK 10+10 feltételeinek változásaiból és értelmezési nehézségeiből, valamint a kivitelezők marketing és PR tevékenységével, szándékával, szakértelmével kapcsolatos kételyekből táplálkozik.




Az Ynsight kutatása az összes releváns online platformon 2016-ban és 2017-ben megjelent, 36 ezer bejegyzést elemezve térképezte fel a lakásvásárlást motiváló és gátló tényezőket. A vizsgált két évben a lakásvásárlással kapcsolatban öt témakör mentén fejtették ki a felhasználók véleményüket: anyagi mérlegelések és kockázatok, laikus lakáspiaci elemzések, vásárlói összehasonlítások, praktikus kérdések és tanácsok, valamit az építőiparral és ingatlanpiaccal kapcsolatos általános bizalmatlanság.

A legtöbb komment az anyagi vonatkozású témák, mint a lakásvásárlást érintő szabályozások (pl. áfacsökkentés, CSOK) és változásainak megítéléséről született. A trendelemzés kimutatta, hogy a bejegyzések volumene drasztikusan nőtt 2016-ban, miután bővült a családi otthonteremtési kedvezmény jogosultjainak köre és a támogatás mértéke, 2017-ben pedig a közműcsatlakozások ingyenessé válása hozott fellendülést a diskurzusban. A laikusok számára nehezen értelmezhető szabályok a köztes időszakokban is intenzív vásárlói vitát váltottak ki. Míg a döntéseknél fontos motivációs tényezőként jelenik meg a fenntarthatóság, az újépítésűek alacsonyabb rezsije, a jövőbeni megtérülés és a hosszútávú nyereség is, addig a jelenlegi magas árak és a piac kiszámíthatatlansága miatti frusztráció következtében óvatosság jellemzi a fogyasztókat, amely gátolja a vásárlást. A felhasználók azon csoportja, akik befektetésként tekintenek az újépítésűekre ugyanakkor egyértelműen a megtérülés mellett érvelnek.

A potenciális vásárlók csoportjaikban laikus ingatlanpiaci elemzéseket készítenek. A fogyasztók helyszín, infrastruktúra, méret, elrendezés alapján elemzik a különböző lakások árait. Az objektív tényezők mellett fontos szerepet játszanak az árak jogosságáról alkotott szubjektív vélekedések, amelyek felléphetnek gátló tényezőként. Vásárlásra motiválja őket azonban az újépítésűek nyújtotta rendezettség és biztonság. Az ezekhez kapcsolódó kényelem és nyugalom iránti vágyakozás megjelenik az újépítésű ingatlanok melletti érvelésben, csakúgy mint a modern, városias életstílus. Sokak számára a praktikus szempontok kerülnek előtérbe, közülük is a legfontosabb az energiatakarékosság és a fenntarthatóság. Ezek a kiemelt tényezők nemcsak segítik a lakókat a spórolásban, hanem progresszív életvitelüknek is szimbóluma.

A diskurzus kiemelkedően fontos témája volt a lakáshitelek kettős megítélése. Kommentekben, fórumokon, online csoportokban, Facebookon a hitel egyfelől elkerülhetetlen rosszként, félelemforrásként jelenik meg, ami az eladósodás következtében megnehezíti és fenyegeti a fogyasztók jövőjét.

A DANUBIO az első olyan újépítésű ingatlanfejlesztés, amelynek beruházója egy, a vásárlók motivációinak felmérésére irányuló átfogó online térben zajló kutatás eredményeit is figyelembe veszi projektjében. Somfalvi Péter fejlesztő nevéhez köthető úttörő eredmény minden idők legjobb magyar helyezése is az ingatlan Oscarnak nevezett International Property Awards-on: az Akadémia Park klasszicista épületének fogadótere, az Officium Irodaház Európa a legjobb belsőépítészeti megoldás lett 2011-ben. Az irodaház Magyarországon elsőként nyerte el a legrangosabb nemzetközi fenntarthatósági díjat, a BREEAM Excellence-t is. A szakember ugyanezt a bravúrt idén megismételte a lakossági szegmensben is: a DANUBIO az első magyar lakóház, amely BREEAM minősítést kapott, ugyancsak Excellence fokozattal. A DANUBIO célja, hogy a projekt európai mércével is magas színvonalú építészeti és műszaki minőségben készüljön el, a környékbeliek számára élhető környezetet biztosítson és a XIII. kerület és Budapest büszke lehessen rá. Átadását 2019. második félévére tervezik.