Nézőpontok/Vélemény

Kortárs művészeti és építészeti könyvajánló EXTRA

2021.12.29. 18:17

Az ünnepekre való tekintettel rendhagyó résszel jelentkezik az ISBN könyv+galériával közös könyvajánló sorozatunk. Ezúttal szerkesztőségünk tagjai választottak ki három kiadványt az ISBN egyedülálló kínálatából, a kortárs építészet és képzőművészet határterületeire kalauzolva olvasóinkat.

Debrisphere: Landscape as an Extention of the Military Imagination
Anca Benera & Arnold Estefán
Punch, 2018

Anca Benera és Arnold Estefán a romániai kortárs képzőművészet egyik legizgalmasabb képviselői, kutatásalapú alkotásaikat a világ számos pontján bemutatták már, New York-tól Isztambulig, Marseille-től Helsinkiig; Budapesten is több alkalommal, legutóbb például a Trafó Galériában. 2018-ban megjelent kiadványuk az először 2017-ben kiállított Debrisphere című projektjüket mutatja be a művet értelmező esszéken, a projektben feldolgozott esettanulmányokon és az inspirációul szolgáló elméleti szövegeken keresztül.

A Benera és Estefán által alkotott debrisphere (törmelékszféra) fogalmával a művészpáros a földkéreg egy eddig meg nem nevezett rétegére utal: olyan ember alkotta tájakra, amelyek háborúk és konfliktusok eredményeként jöttek létre, vagy hozzájárulnak ezek fenntartásához. A feldolgozott esettanulmányok között van például a berlini Teufelsberg – az Alber Speer által tervezett katonai iskola romjait rejtő domb –, vagy a Dél-Kínai tengeren és a Csendes-óceánon található korallzátonyokból kialakított mesterséges szigetek. A fogalom elméleti hátterét a jóval általánosabb jelentéstartalmú technoszféra adja, melybe a földfelszín minden ember alkotta eleme beletartozik: a városok, az épületek, az infrastruktúrahálózat, a járművek és használati tárgyak egyaránt.

A projekt építészeti szempontból is különösen izgalmas, hiszen a feldolgozott mesterséges tájak szinte mindegyike részben építészeti tevékenység révén jöhetett létre, a bemutatott fogalmi keretek pedig új megközelítésbe helyezik az épített környezetről való gondolkodást.

Hulesch Máté

au workshop – Planning and Building Methods / Tervezési és építési folyamatok
Ghyczy Dénes, Szederkényi Lukács, Zsoldos Anna, Kaczvinszky Tamás
VI PER Gallery, 2021

Az AU Műhely, azaz Architecture Uncomfortable Workshop, Szederkényi Lukács és Ghyczy Dénes Emil építész, tárgytervező stúdiója az elmúlt 5-10 évben megjelenő fiatal magyar építészet egyik legizgalmasabb és legeredetibb műhelye. A tervezéshez a folyamatos fizikai, anyagi kísérletezésen keresztül közelítő iroda az elmúlt években számos kisebb projekttel (pl.: gyapjúház, kaptárház, szél háza), néhány családi házzal (pl.: grafikus lány háza, csömöri ház), és középülettel (pl.: pásztói óvoda) vívta ki magának a figyelmet. Épületeiket, bútoraikat, installációikat anyagok és formák esetleges szépségű, de mégis egységes összhatása jellemzi. Változatos és nagyrészt apró, nehezen publikálható munkáik miatt a külső szemlélő számára adott esetben megfoghatatlannak, átláthatatlannak vagy éppen komolytalannak tűnhet hozzáállásuk, pedig a játékos formák mögött értékes, de sosem fellengzős ötletekre, gondolatokra bukkanhatunk.

„Az építészet legtöbbször az, hogy te mit gondolsz a világról." olvasható az AU Műhely nemrég megjelent, a tervezők eddigi munkáit összegző könyvében. Elég általános, sőt mi több, triviális – mondhatnánk joggal a kiragadott idézet láttán. És persze ez igaz is, azonban Tervezési és építési folyamatok címet viselő kiadvány épp arra vállalkozik, hogy megragadjon valamit abból, hogy készítői mit gondolnak az őket körülvevő világról. Nehéz, sőt lehetetlen kísérlet mindezt bő 200 oldalban megvalósítani, azonban az AU-sok erre a feladatra is frappáns megoldást találtak. A könyv első része (190 oldal) „ömlesztett" fotók sorozata. A főként házaikat, rajzaikat, esetenként a tervezés és az építés életképeit bemutató felvételek bármifajta felirat vagy értelmezés nélkül sorjáznak, első nekifutásra zavarbaejtő, de maradandó élményt nyújtva. Ezt követi két hosszabb szöveg: egy fiktív, több különböző forrásból összeállított interjú (Kaczvinszky Tamás), majd Zsoldos Anna esszéje, mely egyben összefoglalja az AU Műhely gondolatiságát. A két szöveget a tervezőpáros, az általuk szervezett TOA (Thoughts on Architecture) kiadványokban megjelent rövid történetei kísérik, más színű kiemeléssel.

A képekre a szövegekbe ékelt számok utalnak, melyek segítségével olvasás közben vissza-visszalapozhatunk a kapcsolódó munkákhoz. Ez a megoldás nemcsak a könyv aktív forgatására ösztönöz, hanem az olvasás élményét is izgalmasabbá, rétegzettebbé teszi azáltal, hogy folyton új kérdéseket, válaszokat, asszociációkat generál. A fiktív interjú formátuma szokatlan választás, de a szöveg elkerüli az önismétlést és a manifesztum-jelleget. A TOA-ból válogatott írások, ha helyenként kissé romantikusak is, fontos kiegészítések, szépirodalmias stílusuk pedig hozzáad a kötet stimuláló változatosságához. A stúdió munkáit nem ismerők számára talán kissé széttartó összképet jó érzékkel billentik helyre a záró esszé gondolatai. A használt papírok, a borító és a válogatott fotók szépek – különös tekintettel Zoltai András felvételeire –, a grafika igényes, de nem hivalkodó. Jó érzés a könyvet kézbe venni.

Na de mit is gondol a világról az AU Műhely? A könyv a tervezők habitusához hűen nem ad egyértelmű választ a kérdésre, azonban ha tüzetesen végiglapozzuk, és elidőzünk szerzőinek egy-egy gondolatánál, közelebb kerülhetünk a megoldáshoz!

Winkler Márk

Artful Objects: Graham Harman on Art and the Business of Speculative
Sternberg Press, 2020

Graham Harman a spekulatív realizmus filozófiai mozgalom egyik meghatározó irányzatának, az objektumorientált ontológiának (OOO) fő képviselője. Filozófiájáról tömör és átfogó áttekintést ad az Artful Objects című könyv, ami a Sternberg Press berlini kiadó Experiments in Art and Capitalism sorozatának legelső kötete. Ez Graham Harman 2015-ös, a stockholmi Moderna Museet ’Sculptore after Sculptore’ kiállításán tartott előadásának írott formája. A kiállításon Kataharina Frits, Jeff Koons és Charles Ray tizenhárom ikonikus szobrát állították ki. Az előadás tizenhárom résztvevője kérdést tett fel Harmannak, melyek filozófiai, művészeti és gazdasági perspektívákból kérdeztek rá az OOO és a művészeti világ problémáira, akár a konkréten kiállított műtárgyakra reflektálva

What is an object?

A rövid terjedelmű, ám annál töményebb könyv első részében Harman saját objektumfogalmát járja körül az objektumorientált filozófia és a művészet vonatkozásában. A könyv második fele a tizenhárom kérdést és az azokra adott választ fejti ki, amelyekből többek között megtuthatjuk, hogyan viszonyul egy műtárgy értéke annak esztétikájához, hol van Jeff Koons kiállított porszívójának "művészet része", és vajon lehet-e traumatizált egy tárgy?

Graham Harman filozófiája ahogy a művészet, úgy az építészet területén is új perspektívákat nyit. Több könyvében és előadásában foglalozott az objektumorientált filozófia építészeti vonzataival, 2022 nyarán pedig megjelenik Architecture and Objects című kiadványa, ahol az objektumorientált ontológiát Rem Koolhaas és Zaha Hadid munkáin keresztül tárgyalja, új nézőpontok után kutatva a forma és funkció kapcsolatában.

Kaincz Orsolya