Az Archiko Kft. terve nyerte el a Budapestről Debrecenbe költöző Magyar Közlekedési Múzeum anonim ötletpályázatát. A bírálóbizottság érvelése szerint a beérkezett 18 pályamű közül a debreceni építésziroda “bátor és kifinomult építészeti alkotása" volt a legegyedibb, és ez felelt meg leginkább a kiírás ikonikussággal kapcsolatos kritériumainak.
A hírt Lázár János építési és közlekedési miniszter tette közzé Facebook-oldalán. Ahogy írja, a pályázat célja az volt, hogy a debreceni helyszínen megvalósuló Magyar Közlekedési Múzeum olyan jövőbe mutató, gépjármű központú kiállítást kínáló, emblematikus épület legyen, amely megfelel a legmodernebb múzeumtechnológiai követelményeknek, és egyúttal kiegészíti a szomszédos BMW Group gyár látogatóközpontját. A pályázat zárójelentése, melyben az egyes pályaművekről részletesebben is olvashatunk, itt érhető el. A dokumentum a bruttó 18 millió forinttal díjazott Archiko Kft. tervével kapcsolatban így fogalmaz: "A vasbeton héjszerkezet formanyelve és, mint technológia – tekintettel a hasonló építészeti előképek sokaságára - nem hoz újszerűséget, megvalósíthatóság és üzemeltetés szempontjából is számtalan kérdést vet fel, mégis, összességében harmonikus és elegáns, „landmark"- szerű, a pályaművek között más alkotással össze nem téveszthető az építészeti imidzs. "
A második, bruttó 16 millió forintos díjat a DPI Design munkája érdemelte ki, amely a miniszter jellemzése szerint “markáns építészeti - tájépítészeti koncepciójával" tűnik ki. A bírálóbizottság szerint az önmagába visszaforduló spirál alaprajza érdekes, kreatívan ötvözi a hagyományos múzeumi struktúrákat a modern formavilággal, írja.
A dobogó harmadik helyére a DAW Építész Studio pályaműve került, amely szerint az épületnek az autózásról kell szólnia, a szabadságot, a sebességet és az innovációt bemutatva. Az építésziroda bruttó 14 millió forint díjazásban részesül.
A 18 közül bruttó 6 millió forintért kiemelt megvételt nyert:
és 3 millió forintért megvételt nyert:
A pályázati kiírásról júliusban számoltunk be. Cikkünkből az is kiderül, hogy Vitézy Dávid szerint miért tévút egy Debrecen melletti, nehezen megközelíthető külterületbe költöztetni az intézményt.