Az az optimista változat, hogy megmenekült a Kiserdő, egyelőre arról tudnak beszámolni, hogy leálltak a tervezés Kiserdőt érintő szakaszával, más útvonalról nem született döntés – árulta el az Építészfórumnak Balogh Samu Márton várostervező, akivel a civilek által javasolt alternatív útvonalakról kérdeztük.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, Fegyverneky Sándor a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központját úgy nyilatkozott egy egyeztetésen a Kiserdővédők és a Wekerle Társaskör képviselőinek, hogy a kormány leállította a tervezési folyamatokat a Határ úti Kiserdő területén méghozzá a lakossági tiltakozás hatására. Balogh Samu Márton várostervezőt kérdeztük arról, mit jelent ez a gyakorlatban, illetve, hogy milyen alternatív útvonaljavaslatai vannak a civieleknek.
A Kiserdőt is érintő útvonalterv gyakorlatilag két tervezett híd és két tervezett körút összekeveréséből született – mondja Balgoh Samu Márton a Kiserdőn átvezető útvonal hátteréről. A két híd az úgy nevezett Galvani híd – amely a Galvani út vonalában kötné össze Dél-Budát, Észak-Csepelt és Dél-Pestet – és az Albertfalvai híd. Az eredeti tervek arról szóltak, hogy előbb a sűrűbben lakott területeket összekötő Albertfalvai híd fog megépülni – ehhez csatlakozott volna a Határ út menti, a Kiserdőt is érintő körút – azonban az olimpiai pályázathoz kapcsolódóan kettőt is előrébb lépett a Galvani híd a tervezett budapesti hidak sorrendjében, hiszen az Aquincumit is megelőzte. Az olimpiai pályázatot lefújták, a Galvani híd megépítéséről szóló döntés viszont életben maradt. Hogy legyen még egy csavar a történetben – és a tervezett útvonalban – a Galvani híd forgalmát az Albertfalvai hídhoz tartozó külső körúttal kötnék össze, a Galvani híd vonalában meghosszabított út az eredeti tervek szerint a Ferencvárosi rendezőpályaudvar keresztezésével az Ecseri úthoz csatlakozna és az Albertfalvai híd forgalma menne a Határ útra.
Az új tervek azonban – alighanem a pályaudvar kikerülése miatt – a Galvani hídról az Illatos úton át a Határ útra vezető nyomvonalával számolnak. Balogh Samu Márton szerint egy másodlagos fontosságú híd kedvéért vágnának ki 1800 fát feleslegesen.
A „Van más út!" kampány, amely a Kiserdő megvédésére jött létre ezért több, alternatív útvonalat is kidolgozott, ezek között van olyan, amely a Galvani híd megépítésétől függetlenül is megvalósítható, továbbá olyan, amely a Galvani hídhoz kapcsolódó eredeti terveket preferálja – azaz átvinni a forgalmat a Ferencvárosi rendezőpályaudvar alatt – a két, eredetileg össze nem tartozó fejlesztésből összegyúrt „öszvérmegoldás" helyett. Más megoldások azzal számolnak, hogy beruházó ragaszkodik a pályaudvar elkerüléséhez, ezért a Gyáli úti meglévő, illetve több, az ipari területen átvezető – a Kiserdőt azonban kikerülő – nyomvonalt is kidolgoztak. Utóbbi alternatívákkal kapcsolatban merül fel gyakran, hogy feleslegesen kanyarogna az út, amiben van is némi igazság, a kanyar azonban pont a NIF-nek a pályaudvart délről elkerülő elképzeléséből származik, amely miatt rávezetnék a Galvani híd forgalmát az eredetileg az Albertfalvai hídhoz tervezett külső körút nyomvonalára. A civilek elképzelése tehát közelebb áll az eredeti tervekhez, hiszen visszakanyarodna az eredeti és ésszerű útvonalra.
Az, hogy a a kormány leállította a tervezési folyamatokat a Határ úti Kiserdő területén nem jelent sokat addig, amíg a Kiserdő előtti szakasz a Kiserdőig ér, az utána következő pedig onnan kezdődik – szögezte le Balogh Samu Márton.
Fotók: Van más út! Az alternatíva: fák a Kiserdőben, nyugalom a Határ úton