Míg Európa több pontján aktualitásukat élik a különböző autonómia- és függetlenségi törekvések, ezalatt a földrész legészakibb csücskében évtizedek óta "csendes háború dúl" az egyik legősibb európai népcsoport és a többségi, államalkotó nemzet között. Azaz nemzetek, bár a közfelfogás szerint a lappok a finnországi Lappföldön élnek, a magukat száminak hívó nép [=népek, de erről majd később] szülőföldjén, Számiföldön (Sápmi) négy állam osztozkodik: Norvégia, Svédország, Finnország és Oroszország. Nagyjából százezer fős népcsoport, egy legkevésbé sem összefüggő, alacsony népsűrűségű sarkvidéki területen. A konfliktus pikantériáját adja az aránylag csendes médiavisszhang és a követelések - déli szemmel nézve - furcsasága: a számik nem akarnak saját országot, de még csak az autonómia megszerzése sincs napirenden. Saját parlamentjük immár évtizedek óta segíti nyelvük/nyelveik megőrzését és a szülőföldhöz való jogot, de mindkettő újabb és újabb kihívásokkal találkozik a 21. században is.
A cikk elsősorban a norvégiai számik helyzetével fog foglalkozni, bár a jelenség többnyire megfeleltethető a többi számilakta országra is.
Több különböző álláspont vetekszik, milyen régóta is élnek számi népek a Skandináv-félszigeten, de a legóvatosabb becslés szerint is több mint 5000 éves folyamatos jelenléttel számolhatunk, méltán kiérdemelve a talán legősibb ma is élő európai népcsoport címet. A mai napig erős kapcsolat szövi őket a természethez, és erre jelentős turisztikai ipar épül, melynek gyökerei mélyre nyúlnak.
A germán eredetű skandináv népek, mint a norvégok, a korai középkor folyamán találkoztak először a tundravidék bennszülötteivel, akiket először "finneknek" ("gyűjtögetők"), később "lappoknak" ("vadak") neveztek. A számik maguk között az életmód alapján megkülönböztették a belföldön élő, rénszarvastereléssel foglalkozó hegyi számikat és a partmenti, halászattal foglalkozó tengeri számikat. A kezdeti békés egymás mellettiség a kora újkorban változott meg, először a hittérítő missziók, majd az iparosodás hatására. Az evangélikus térítők igyekeztek visszaszorítani a számi sámánikus hitet és a hagyományos nomád életmódot. A sarkvidéki nyersanyagok, az ércek, a vizek kitermelése az ipari forradalom folyamán kezdődött, nagy számú vállalkozó és munkás költözött délről megélhetési okokból a sarkvidékre. Ebben az időben kezdett formálódni a norvég nemzeti öntudat, mely az északi "lappokat" alsóbbrendű népeknek tartja, akiket asszimilálni kell. Ennek leghatékonyabb eszköze az iskola lett, mely, egyrészt helyhez kötötte, másrészt beolvadásra kényszerítette a számi gyerekeket a többségi osztályokba. A hivatalos ügyek intézésére is kizárólag a norvég nyelvet lehetett használni.
Mindez a második világháború után kezdett megváltozni, amikor a kormány az induló jóléti állam jegyében infrastruktúrafejlesztésbe kezdett az északi megyékben is. Ebben az időben erősödött fel a számi identitáskeresés és az önkifejezés vágya, mely hamar politikai mozgalommá vált. A Számi Mozgalom karakteres, meghatározó politikai és közösségi erővé vált. Nyomásgyakorlásuk hatására 1969-ben az új oktatási törvény először rögzítette a számi nyelv beszéléséhez való jogot és bátorította a gyerekek saját nyelven történő iskoláztatását. Az azóta eltelt évtizedekben a földhasználati és természetvédelmi jogokért volt határozottabb kiállás (lsd. az altai vízerőmű körüli botrányt a '80-as években), illetve az oktatási rendszer megreformálásáért, mely sokak szerint még most is nélkülözi a számi igényeket és identitást, túlzottan függ a norvég tanrendtől.
A hagyományos számi építmények a bennszülött népi szerkezetek kitűnő példái. Egyedi megformálásuk és használatuk, a természeti és klimatikus törvényekkel szembeni alázatuk a számi kultúra fontos elemeivé teszi őket. A sarkvidéki zord időjárás hatással bírt az északi törzsek szociális és kulturális struktúrájára. A különböző épülettípusok kialakulása a nomád életmódban gyökerezik, evolúciójuk során a könnyen mozdítható, sátorszerű építményeket felváltották a hosszabb távon használható épületek. A kezdeti archetípusok hasonlóak funkcióban, elrendezésben és termikus működésben. A legfontosabb funkció természetesen a védelem az időjárás ellen, ami összefüggésben áll a kiválasztott terület mikroklímájával, azon belül nyíltságával és a széljárással, melyek a bejárat helyzetét segítik pozícionálni. A beltér centrális elrendezésű, alacsony belmagasságú, melyek segítik a hő terjedését a központi tűzrakóhelyből. Ez a tűzhely az Arran, a ház lelke és origója. Körülötte mindenkinek és mindennek beosztott helye van, férfiak, nők, gyerekek, tűzifa, tároló, konyha.
Az életmód változása kihathat a szerkezeti és tektonikus megoldásokra. Mind a hegyi számik rénszarvaslegeltetése, mind a tengeri számik halászó életmódja hatással bírt a lakhelyük kialakítására. A legeltetés gyakori helyváltoztatással jár, ennek megfelelően egy egyszerű, könnyen szétszedhető, szállítható és összerakható rendszert hoztak létre. Ezt facölöpökkel, -rudakkal, és állatirhával oldották meg, így akár egy ember is képes volt megoldani a telepítést. Ennek a háztípusnak a neve lávvu (más területeken koavas vagy kota). A szerkezet lényege a rudak egy pontba futása, az elemek egymást tartják. Erős a formai hasonlóság az észak-amerikai bennszülöttek tipijével, ám ez annál egyszerűbb szerkezet.
A tengeri számik goahtija (gåhte, gamme, vagy itt is: kota) a lávvuból fejlődött ki, ám egy hosszabb periódusú letelepedésre alakították át. A burkot tartó rudak egy belső vázszerkezetre ülnek fel, így az építmény alaprajza sokkal négyzetesebbé válik. A rudak a füstnyílásnál nem érnek egymáshoz, a belső keret végzi a teljes statikai munkát. Ez nagyobb terhelhetőséget is jelent, így sok esetben a burok állatbőreit felváltotta a föld vagy a tőzeg. Ezekkel borítva a goahti 10 évig is funkcionálhat, amely idő alatt az erózió hatására lassan beleolvad a tájba, kis dombocskává alakul.
Az asszimiláció évszázadai alatt a számik közt is kezdett elterjedni a germán gyökerekkel bíró favázas szerkezet és a fal + nyeregtető, kialakítva néhány izgalmas fúziót a két formavilág között. A kései újkorra a nyugati életvitel válik meghatározóvá, modern házakban élnek, motoros szánnal járnak, a lávvu és a goahti pedig megmaradtak a helyi népi építészet szimbólumainak.
A Számi Mozgalom hatására, az önkifejezés térnyerésével feléledt az igény az ősi háztípusok újbóli szerepeltetésére. A lávvu sátor formája nemzetközi szimbólummá vált, épületek és más művészeti alkotások ihletője lett.
A hagyományos épületek kortárs építészetbe illesztése rendszerint kétféle problémát von magával. Először is, a számi népesség a 21. századra végképp maga mögött hagyta a tradicionális, nomád életmódot, többnyire városi környezetben él és a nyugati életformát követi, hiányzik tehát a korabeli épületeket létrehozó szociális és kulturális háttér. Másodszor az értékromlás, "a tektonika inflációja" említendő, mikor a korabeli, valós építészeti (tektonikus, anyaghasználati, környezeti stb.) értékkel bíró szerkezet puszta dekorációvá válik.
Számos számi vagy nem számi gyökerekkel bíró építész próbálta feloldani műveiben a fenti problémákat és valós építészeti tartalommal bíró munkákat létrehozni. A legismertebb példa talán a Számi Parlament (1995, Karasjok, Norvégia). Ez volt az első épület, mely a mai számi népek politikai erejét és egységét hivatott reprezentálni. Az ülésterem az épületegyüttes fókuszpontja, példa a tradicionális formák felnagyítására. Az épület burkolata szibériai vörösfenyő, a beltér nyír, tölgy és erdei fenyő. A tervező Stein Halvorsent nemzetközileg ismertté tette az építmény, ugyanakkor mind a tömegformálás, mind az anyaghasználat kapott kritikákat.
Azóta több számi vonatkozású épületet jegyez - Tanai Bíróság (2004, Tana, Norvégia), Számi Parlament bővítése (2015, Karasjok) -, melyek mind új építészeti nyelvbe ágyazzák a népi elemeket. A bővítmény új bejárati tömbbel gazdagítja a parlamentet, melyet egy üvegezett folyosó köt össze a régi épülettel. A finnországi példáknál a formai idézések helyett hangsúlyosabb a kompozíció és az anyaghasználat. Megemlítendő a Juhani Pallasmaa Siida Múzeum (1998) és a HALO Architects kulturális központja, a SAJOS (2004), mindkettő Inari városában található.
A fentiekből is kitűnik, hogy a legtöbb kortárs épület kulturális vagy közigazgatási funkcióval bír, hiánycikknek tekinthető viszont a lakó és az oktatási funkció. Holott az elmúlt 40 évben erőteljes fejlődésen ment keresztül a számi nyelvgyakorlás terjesztése. Az Őslakosok védelméről szóló speciális jogszabály kötelezi a norvég kormányt, hogy segítse a számi szülőket és gyermekeiket anyanyelvükön társalogni és számi óvodákat és iskolákat üzemeltetni az ország bármely pontján.
A gyermekek kulturális gyarapodása szempontjából már az óvoda is kiemelt fontossággal bír, hiszen ezekben az években történik meg a szociális és nyelvi fejlődés. A törvény alapján ideális esetben az egész intézmény kifejezetten a számi igényeket fedezi, ilyenkor a kisgyerekek homogén nyelvi környezetben fejlődhetnek. Hiányos kapacitás esetén az általános óvodákban hoznak létre számi csoportokat. A Norvég Munkaügyi Minisztérium és a Számi Statisztikák szerint 2014-ben 900-ra tehető a teljesen számi óvodák kapacitása, és további 700 gyermek jár a vegyes óvodák számi csoportjaiba.
Az óvodáknak a számi közösség integrált részeként kell működniük, vállalniuk kell a társadalmuk sokszínűségét, mutatniuk életerejét, erősíteniük a gyermekek identitását és anyanyelvi tudását. Ennek megfelelően a tanároknak és a személyzetnek is képzettnek kell lenniük mind nyelvileg, mind kulturálisan. A nyelvi oktatás fontos segítője a motorikus fejlesztés, ha lehet, szabad levegőn. Ez fontos lehetőség a számi sajátosságok felvonultatására: erdőjárás, kézművesség, rénszarvasnyáj látogatása. A pozitív változások ellenére a rendszert sok kritika éri a norvég tanrend túlzott követése miatt, a számi oktatás specialitásai csak nehezen adaptálhatóak. A térelrendezés a termekben a nyugati példákat követi és nem a helyi használók igényeit.
A fenti probléma fő oka az újépítésű számi óvodák teljes hiánya, a csoportok régi, nem használt épületeket kapnak meg. Ennek a folyamatnak a megállításáért integrált, holisztikus szemléletmódban tervezett építménynek kell megépülnie, mely formájában és anyaghasználatában hű marad a tradicionális szerkezetek tektonikai megoldásaihoz, de megfelel a kortárs beltéri és fenntarthatósági igényeknek is. Az Aalborg Egyetemen 2017-ben elkészült Számi Erdei Óvoda terve példát akar mutatni a fentiekre, melynek tanulságai más helyszíneken is ugyanúgy levonhatók.
A cikk a diplomamunka véglegesen beadott Tanulmányának "Analízis" fejezetének egy lefordított és átdolgozott részlete. Az eredeti kiadvány elolvasható és letölthető ezen a linken.
Rátkai Tamás Totto
Felhasznált irodalom: