Épületek/Középület

Utópikus realizmusok II. – OFFICE Kersten Geers David Van Severen: Krematórium

2022.11.09. 07:42

Cikksorozatunk következő részében újra egy olyan épületet mutatunk be, mely egyszerű geometrikus formákkal szolgál háttérként egy fontos társadalmi funkciónak. Az olasz Baukuh kollektív emlékezésre szolgáló milánói Emlékezet Háza után az OFFICE KGDVS Belgiumba tervezett krematórium épületét vizsgáljuk meg közelebbről. Hogyan képzelhető el olyan épület, mely amellett, hogy teljesíti a hamvasztás technikai kívánalmait, vallástól és filozófiai hittől függetlenül menedékként tud szolgálni a szeretteiket elbúcsúztató gyászoló polgároknak?

Megszelídített gép
A krematórium egy gép, egy olyan technikai eszköz, ami radikálisan szemben áll azzal amilyen képet sugározni kíván. Az épület éppen ennek a kettőségét és ellentmondásait fedezi fel. A kemence a hamvasztás során 1000 Celsius-fokra hevül fel és egy óra alatt égeti hamuvá az emberi testet. Ebben az esetben azonban az építészek olyan épületet terveztek, mely lehetőséget nyújt az elmélyült emlékezésre és a gyász megélésére. Az OFFICE KGDVS egy olyan krematóriumot tervezett, mely egyszerre szolgál a hamvasztás helyszínéül és a búcsúceremónia otthonaként. A műtárgy mesterséges formavilága és konstruált jellege kontrasztban áll a természeti környezetével.

OFFICE Kersten Geers David Van Severen
Az irodát 2002-ben alapította Kersten Geers és David Van Severen Brüsszelben. Terveik direktek, provokatívak és az építészetelméletben gyökereznek. Az iroda az építészetet a lényegi egyszerűségére redukálja. A tervezéskor lehatárolt geometriai szabályok mentén egy olyan keretrendszert hoznak létre, mely lehetőséget nyújt az élet komplex kibontakozására. Az OFFICE bútor léptéktől várostervezési léptékig, akadémikus és gyakorlati tudást összekötve alkot Belgiumban és nemzetközi szinten egyaránt.

Csendélet
Az épület lényegében egy csupasz betonasztal, elemekkel átmetszve. A kompozíció távolról szemlélve egy olyan csendéletként működik, mely elhomályosítja az épület gépi jellegét. Az egyszintes négyszögletes monolit lejtős asztalként emelkedik ki a természetből, a látogató elé táruló látvány főszereplője a tető. A mű elszórt absztrakt formák kompozíciójaként elutasítja a stílszerűen idéző posztmodern építészetet, azzal szemben egyfajta őszinte formalizmusként működik. Az épület kialakítása geometriai transzformációk sorozataként fejthető fel, mely eszünkbe juttathatja Peter Eisenman House sorozatát. Az OFFICE KGDVS tervezte épület azonban elutasítja a posztmodern ironikus, negatív végtelenjét. Itt nem szeli ketté a megrendelő házaspár franciaágyát egyetlen ablaksáv sem. A krematórium esetében a tervezők az épület funkcionális elrendezésének figyelembevételével hoztak létre egy koherens alkotást. Olyan formalizmusról beszélhetünk tehát, mely figyelembe veszi a külső és belső közötti összetett viszonyrendszert.

Pozitív formalizmus
Az alkotók a krematórium megformálásakor a hagyományos neoavantgárd építészeti technikákat alkalmazták: sávokra bontás, letisztult geometriai formák elszórása, rotáció, kompozícióba rendezés. A belső terek a tető tömegéhez képest elforgatott, ortogonálisan szerkesztett traktusokból állnak, ezek tagolják különböző funkciójú terekre az épületet. A tetőt szegélyező betonkolonnád és a fűtőtt tereket határoló térfalak között fedett találkozóhely és körbesétálható promenád jön létre. Az épület négy széles – hamvasztó kemence, ceremóniatermek, előcsarnok, adminisztratív terek – és két keskeny – mosdókat, ruhatárakat és tárolókat magába foglaló – sávból tevődik össze. Az épület alacsony felére a főbejárat, míg a legmagasabb belmagasságú térbe a hamvasztókamra és a levegőtisztító rendszer került.

Rítus
A részletesen megtervezett térelemek láncolata keretet ad a gyász rítusainak. A krematórium az építészek tervezte útvonalakon közelíthető meg és egy szórásra alkalmas mező öleli körbe. A hamvasztásra váró holttest hátulról érkezik a hamvasztó kemencéhez, míg a hozzátartozók az épület túlsó sarka felől lépnek be az előcsarnokba. A várótermek egyik oldalához félköralakú, az üzemeltetéssel kapcsolatos adminisztrációs tér csatlakozik, míg az épület közepe felé eső részen a ceremónia termek kapnak helyet. A térrendszer lehetőséget nyújt, hogy a vendégek saját igényeik szerint búcsúztassák el szeretteiket, de a ceremónia online közvetítésére is lehetőség van.

Megélt búcsú
A tetőn elszórt kör formájú felülvilágítók, valamint absztrakt formájú fénykürtők és gépészet kapott helyet, melyek egyszerre szimbolikusak és technikai jellegűek; hozzájárulnak a belső terek meghitt hangulatához és biztosítják az épület működését. Az üveg függönyfal külső oldalán perforált hullámalumínium panel képez hártyát. Ez a kétrétegű homlokzati kialakítás és az azon keresztül felsejlő környezet szintén hozzájárul a terek nyugodt hangulatához. Az elmélyült búcsúztatáshoz szintén hozzájárul a felületek precíz kezelése és az érzékeny belsőépítészeti részletek. A betonfelületek néhol fával zsaluzottak, máshol lőtt beton kiképzést kaptak. Az épület tervezésénél szigorú hangelnyelési követelményeknek kellett megfelelni, tekintve, hogy párhuzamosan több esemény is folyhat a belső terekben. A bútorzatot ennek megfelelően speciális gyapjú kárpitozással alakították ki, míg a tetőn elhelyezett nyílászárók hangelnyelő spray borítást kaptak. Az épület fűtése a kemence hőjét felhasználva garantált, így energetikai szempontból rendkívül hatékony.

Borenich Levente

A cikksorozat szövegeinek gondozását köszönöm Monti Elvirának!

A cikksorozat címét Davide Tomasso Ferrando Realismoutopico című blogsorozata inspirálta.