A BÉK Elnökségének közleménye a Kormányzati Negyed tervezésével kapcsolatban
A Kormányzati Negyed megvalósítása országunk egyik legnagyobb fejlesztése és társadalmunk figyelmének középpontjában áll. A Budapesti Építész Kamara Elnöksége elképzelhetetlennek tartja, hogy a megvalósítandó épület terve ne nyilvánosság előtt lezajlott pályázat győztese legyen.
Közlemény
2007. december 11.
A Kormányzati Negyed megvalósítása országunk egyik legnagyobb fejlesztése és társadalmunk figyelmének középpontjában áll. A Budapesti Építész Kamara Elnöksége elképzelhetetlennek tartja, hogy a megvalósítandó épület terve ne nyilvánosság előtt lezajlott pályázat győztese legyen.
A 1001/2007. számú Kormányhatározat Magyarország új Kormányzati Negyedének létrehozását határozta el.
A Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) a Kormány megbízásából 2006. második felében a projekt helyének meghatározását célzó pályázatot bonyolított le, melynek eredményeként a Budapest Nyugati pu. és környékét jelölték ki e célra.
A közbeszerzéses eljárás részeként 2007. április 15 -i meghirdetéssel nemzetközi nyílt, titkos építészeti tervpályázat került lebonyolításra, melynek győztese Janesch Péter által vezetett tervezői csoport lett, Kengo Kuma japán építész közreműködésével.
A projekt lebonyolításáért és szervezéséért felelős szervezet a KVI 2007. február 15-ével létrehozta a Projekt Monitoring Bizottságot, melynek tagjai az országos főépítész, a fővárosi főépítész, az érintett VI. kerület főépítésze, a Budapest és Pest megyei Mérnök Kamara elnöke, a MÉK elnöke, a BÉK elnöke, az Állami Számvevőszék és a Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége képviselője. A tervezést előkészítő munka kissé körülményesen haladt előre, végül is 2007. november 14-én a KVI és a tervezők közötti szerződést aláírták.
A KVI azzal a kéréssel fordult a szakmai kamarák képviselői felé, hogy nyújtsanak szakmai segítséget a tervezés koordinációjában. A BÉK 24 órán belül a KVI egyetértésével kinevezte Varga Levente DLA h.c. építészt kamarai biztosnak, aki rendszeres jelentéseket küld a BÉK elnökségének a megbízó (KVI) és a tervezők munkájáról.
A tervezési programot véglegesítő vázlattervet a tervezők 2007. december 3-án jóváhagyásra leszállították.
A KVI szakértői munkacsoportja 2007. december 7-én a vázlattervet számos indokra hivatkozva nem fogadta el a továbbtervezés alapjául.
Az engedélyezési terv szállítási határideje 2008. január 30. Az el nem fogadott vázlatterv után az engedélyezési terv időben történő szállítása kérdésessé vált.
A tervezéssel párhuzamosan zajlik a projekt megvalósítását biztosító magántőke bevonására kiírt versenypárbeszéd. Ennek 2007. december 20-án várható az eredménye. Ezt követően a tervezők megbízását a KVI a kiválasztott magán cég felé cedálja. A kiválasztott cég határozott időre és építési költségre szerződést köt a Magyar Állam képviseletével.
Ahhoz, hogy az akkortól érvényes szerződésében foglaltaknak eleget tudjon tenni, azaz a megvalósítást időre és az elfogadott pénzügyi keretek között be tudja fejezni, jogerős építési engedélyre, rendezett telek tulajdonviszonyokra, kiviteli tervekre, fejlesztendő infrastrukturális elhatározásokra van szükség.
A vázlatterv jóváhagyásának hiánya miatt a projekt megvalósulása veszélybe került. Amennyiben a vázlatterv véleményezésében foglaltak helytállóak, ha azok időre és érdemben nem javíthatók, felmerül a kérdés, hogy vajon milyen alapon írja alá a kiválasztott magántőke képviselete az együttműködő kivitelezővel a szűk megvalósítási idő ellenére a szerződést. Vajon honnan lesz időben terve?
A megállapodás létrejötte után a magáncégre nem vonatkozik tovább a közbeszerzési törvény tervezéssel kapcsolatos előírása, azaz szabadkezet kap.
A Budapesti Építész Kamara Elnöksége véleménye szerint a Kormány képviseletében a KVI helyesen járt el, amikor a megvalósítandó épület tervének beszerzésére nemzetközi tervpályázatot írt ki.
Az Elnökség nyomatékosan hangsúlyozza, hogy a továbbbtervezést, illetve a megvalósítást szintén csak nyílvános tervpályázat során kiválasztott terv felhasználásával lehet végrehajtani.
forrás: BÉK