Helyek/Infrastruktúra

A fények nézd milyen szépek - szentendrei HÉV-aluljáró

1/13

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
?>
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
1/13

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs

A fények nézd milyen szépek - szentendrei HÉV-aluljáró
Helyek/Infrastruktúra

A fények nézd milyen szépek - szentendrei HÉV-aluljáró

2017.04.24. 14:00
MÉD

Projektinfó

Térkép:
Szentendrei HÉV-aluljáró

Földrajzi hely:
Szentendre, Magyarország

Építészek, alkotók:
Borbás Péter DLA

HÉV-aluljáró, Szentendre

Tervezés éve:
2015

Építés éve:
2016

Bruttó szintterület:
311 m2

Stáblista

építész vezetző tervező: Borbás Péter DLA

statika: Donáczi Péter (Pond Mérnöki Iroda)
gépészet: Jacsó Krisztián 
elektromos: Domonkos Gyula (Domonkos Szolgáltató Bt.)

generálkivitelező: Tér Kivitelező Kft.

MÉD:

"Egy évvel a pályázat után átadták a szentendrei HÉV-aluljárót. A rendelkezésre álló keret miatt az anyaghasználatban komoly kompromisszumokra volt szükség. A látványbeton lekerült, a bevonatrendszer felkerült. A gránitlapok visszakerültek, a csúszásmentes betonpadló elmaradt, az aszfaltpadló maradt. És maradt a koncepció is a fénnyel, a szögtörésekkel, a tömeggel és a harmóniával. Egy évvel az átadás után is." - írja Borbás Péter DLA.

Szentendrei lakosként és építészként, mint olyan sokan a jelenlévők közül, én is különösen fontosnak tartom a városnak ezt a pontját. Igen, ez az aluljáró egyfajta kapuként működik, még ha helyzete nem is szokványos.Tervezési koncepcióm lényege az volt, hogy egyrészt mai eszközökkel visszaidézzek valamit a belváros harmonikus épített környezetéből, a szerelt fém burkolatok helyett súlyosabb, masszívabb, tartósabb anyagok, mint száz-kétszáz éves épületeink vastag falai jelenjenek meg, valamint a föld alatti helyzetet a legnagyobb mértékben átértékeljem, megfosszam annak negatív érzeteitől.

A barokk korban kialakult, ma is látható és tapintható óváros girbegurba utcái, helyenként kissé suta, de bájos sikátorai, terei, építészeti részletei olyan harmóniát teremtenek, ami meggyőződésem, hogy az ide látogatók fő csalogatója a Duna, a hegyek és a kulturális élet mellett. A vakolt, súlyos tömegek, felületek, a síkokon megtörő fények harmóniája ez.


HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
12/13
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs


 

Az aluljáró valószínűleg hasonlóan spontán módon kialakult szögtörései olvasatomban visszautalnak erre a világra. Erre erősítenek rá az aszimmetrikus kialakítású és kényelmesebbé tett rámpák az őket övező ferde korlátfalakkal, az aluljáró padlóburkolatának ferde sávja a rámpák vonalában, és a cikk-cakkos világításkiosztás. A fénynek különösen fontos szerepet szántam. Az aluljárókhoz fűződő negatív töltetű élményeket szerettem volna felülírni, az asszociációs képet árnyalni - vagy inkább úgy mondanám megvilágítani - hangsúlyos fényforrásokkal, fehér tükröződő felületekkel.


HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs
6/13
HÉV-aluljáró Szentendrén - építész: Borbás Péter DLA - fotó: Deim Balázs


 

Azt gondolom ez egy örömteli pillanat nekünk szentendreieknek. Újraértelmezett, új tartalmakkal árnyalt kapuval lett gazdagabb a város. Köszönöm a munkában résztvevők energiáját, a helyi lakosok türelmét az építés időtartama alatt, és minden jelenlévőnek, hogy eljött erre a fontos alkalomra.

Használják sokáig egészséggel!

Borbás Péter DLA

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.