A következő megálló: Boráros rét - Tóth Tamás diplomaterve
A címben szereplő közterület neve nem elírás: Tóth Tamás diplomatervében újrafogalmazta a felszíni tömegközlekedési csomópontot, hatalmas „zöld tálat", lejtős tetőkertet hozva létre, amelynek gyűrűs „épület-lábait" különféle - a helyszínről eddig hiányzó - funkciókkal töltötte meg, megteremtve a szintek közötti megfelelő összeköttetést is.
Diplomamunkám helyszíne a Boráros tér Budapesten. Ez a tér a főváros és a IX. kerület nagy és forgalmas csomópontja; jelenlegi állapota az 1979-ben épült aluljárórendszer építésével alakult ki, és azóta jelentős fejlesztés nem történt a környéken. Gyakran közlekedem a téren és sok megoldandó problémára lettem figyelmes, ezért a diplomám helyszínéül választottam. Mivel az egész Boráros tér léptéke túllépné egy építészmérnöki diploma kereteit, a Petőfi híd déli lehajtójának tövében kialakult buszforduló területére fókuszáltam.
Ezen az aszfaltszigeten található számos busz megállója, egy régi forgalomirányító épület és némi zöldfelület. Az utasok tájékoztatása és komfortos várakozási lehetősége nem biztosított maradéktalanul, az aluljáróval való kapcsolat nem akadálymentes és a környéken meglehetősen kevés a zöldterület. A buszforduló ugyanakkor ideális hely lenne egy olyan épülettömeg számára, amely az egész Boráros térnek egy origót, városképi hangsúlyt adna, amely az aluljáró ovális „kráterére" is reagálna.
Mindezek tükrében kezdtem meg a területen egy új forgalmi épület tervezését. A jelenlegi helyszín teljes felszínét - beleértve az itt található, a 80’-as évek elején épült forgalmi irodát - elbontandónak feltételeztem. Három fő cél vezérelt: az aluljáróval való kapcsolat megoldása, a földszinten hasznos utasforgalmi funkciók létrehozása, valamint egy nagy felületű tetőkert, zöldfelület létrehozása.
Az épület formája egy óriási lábakra állított tálra hasonlít. A vasbeton tálban földkeverékbe ültetett, gazdag növényzet található, amelynek felszíne a tereppel párhuzamosan kissé a Duna felé lejt, amely előnyös a kilátás szempontjából. A „tálat" tartó négy épületlábban kapnak helyet a funkciók: büfé, trafik, jegypénztár, nyilvános mosdók, biciklikölcsönző és -műhely, valamint borozó és új forgalmi iroda. A két északi épületlábban oldottam meg a vertikális közlekedést lépcső, rámpa és lift segítségével, ezért ez a két rész az aluljárószintet is érinti. Az aluljáró meglévő szerkezetébe az új épület csatlakozásánál minél kisebb mértékben igyekeztem beavatkozni.
Az „épületgyűrűk" belsejében lévő földmag kapcsolja össze a termett talajt a „tálba" töltött talajrétegekkel, így a „lábak" felszínére egészen magas növények, gazdag gyökérzettel rendelkező lombos fák is ültethetők. Tőlük távolodva, a talajréteg vékonyodásának függvényében a növényzet is ritkul, majd füves „rétté" alakul (Boráros rét!). A tetőkert peremére faburkolatot és ülőkéket terveztem, a belső kertben azonban nincs kijelölt közlekedési irány, a terület tetszőlegesen használatba vehető, bebarangolható. A tető peremét ferdén befelé dőlő acélhuzal korlát határolja.
A „lábak" formáját és elhelyezkedését a négy buszmegálló pozíciója és jó megközelíthetősége, ráláthatósága határozta meg. A várakozó helyek a konzolos tetőfödém miatt fedettek, de nyitottak. A tervezés során fontos szempont volt a helyszínre jellemző fokozott mechanikai igénybevételnek (utasok, vandálok, vandál utasok stb.) való ellenálló képesség, valamint a könnyű tisztíthatóság és karbantarthatóság.
Az épületen megjelenő két meghatározó anyag a látszó vasbeton felület és a rozsdásodó acél homlokzatburkolat. A látszóbeton felületek anti-graffiti impregnáló bevonattal kezeltek. A fémlemez burkolat rusztikus, rozsdásodó felülete egyszerre esztétikus és strapabíró, másrészt nem egy tipikusan vonzó textúra a firkászok számára. Emellett az acéllemezek információhordozó felületté is válnak a belőlük kivágott szimbólumok és feliratok, valamint a mögéjük rejthető világítás segítségével. A vertikális közlekedés lehetséges irányait például le- vagy felfelé mutató nyilak jelölik. Minden nyílás peremén perforált fémlemez béllet zárja le a burkolat mögötti légréteget.
A burkolatba további hasznos elemeket építettem be: mind a négy buszváró öbölnél padokat, asztalkákat és hulladékgyűjtőket alakítottam ki, emellett óra és különböző információs felületek is elhelyezhetők. Így a megálló területén - a megállóhelyeket jelző táblákon kívül - nincs szükség semmilyen idegen elemre, akadályra. A gyengén látók számára a fontos pontokat és közlekedési irányokat vakvezető sáv jelöli, a megfelelő megvilágításról a vasbeton mennyezetre szerelt lámpatest-raszter gondoskodik.
Tóth Tamás