Helyek

A Kultúra2010 Társaság EKF-el kapcsolatos helyzetértékelése

1/2

Hirdetés
?>
?>
1/2

A Kultúra2010 Társaság EKF-el kapcsolatos helyzetértékelése
Helyek

A Kultúra2010 Társaság EKF-el kapcsolatos helyzetértékelése

2006.07.18. 08:23

A Kultúra 2010 Társaság az elmúlt időszak fejleményeire tekintettel, alternatív javaslattal él a művészeti igazgató státuszával és feladatával kapcsolatban.

Helyzetértékelés
Pécs város EKF címre benyújtott pályázata egy kulturális alapú városfejlesztési koncepciót fogalmazott meg, amellyel sikeresen elnyerte a cím viselésének jogát 2010-ben.
Ez a tény az utóbbi időszak politikai megnyilvánulásaiban és kultúrpolitikai döntéseiben egyre inkább elsikkadni látszik. A politikai elit visszakozni látszik „A határtalan város" koncepciójától, ugyanis olyan vélemények látnak napvilágot, amely a cím elnyerését nem a pályázattal, hanem a meglevő kulturális örökséggel és kulturális programkínálattal magyarázza.
Az ilyen típusú nyilatkozatok a fennálló politikai gyakorlat kétarcúságáról árulkodnak: pragmatikusan ugyan vállalja a megfelelést az európai követelményekkel és ezzel jelentős hozományra tesz szert, ezt követően azonban nyilvánvalóvá teszi, hogy egy európai mércével mérhető és minőség alapú fejlesztés a létező intézményi sajátosságok miatt lehetetlen (ez itt Kelet-Európa!). Ennek következménye az a minden szakmai alapot mellőző állásfoglalás is, amely a programév fedezetét biztosító forrást közvetlenül, minőségi garanciák nélkül becsepegtetné a meglevő intézményi struktúrába, mondván, nincs külön pénz fenntartásra és külön programokra.



Emlékeztetőül: a város által benyújtott és nyertes pályázat Pécs kulturális-művészeti léptékváltását fogalmazza meg, aminek lényege, hogy a meglevő intézményi háló új funkciókat ellátó intézményekkel bővül. A koncepció szerint ugyanis ez biztosíthatja a város és a régió társadalom-szerkezeti és közösségi áthangolását, lehetőséget jelenthet a gazdaság szerkezetváltásához és ezek következményeként az életminőség javításához. Ezt a helyzetelemzést és a felvázolt cselekvési tervet mind a magyarországi zsűri, mind pedig a brüsszeli bizottság támogatásával szentesítette.
Ha a politika szereplői, a társadalmi, kulturális-művészeti és gazdasági intézmények, valamint az EKF projekt irányítási szervei nem a léptékváltáshoz szükséges módon hangolják át működésüket, a város kockára teszi a kulturális, társadalmi és gazdasági decentralizációban, valamint a régióban betöltendő vezető szerepét, a felhalmozott szimbolikus, valamint kreatív tőkéjét és ezekkel együtt a jövőjét is.

Az utóbbi időszak eseményei, politikai folyamatai és döntései nem a léptékváltás előkészítését szolgálják, és csak látszólag segítik elő az EKF politika-mentesítését. Sok esetben a status quo fenntartására irányulnak, ezzel megnehezítik, és formálissá teszik a program széles szakmai alapokra állítását és minőségelvű menedzselését. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az előkészítési munkák a halogatásból a kapkodás irányába mozdulnak el, s ezzel veszélyeztetik minden feladat-meghatározás és döntés megalapozottságát.
Ezt a problematikus szituációt ismerhetjük fel:
- a kulcsprojektek stratégiai vezetőinek kinevezése körüli huzavonában, majd a helyzet hirtelen politikai „megoldásában";
- az építészeti tervpályázatok kidolgozásának és kiírásának munkáit koordináló és szakmai garanciáját jelentő EKF Főépítészi Iroda felállításának elmulasztásában, majd tervpályázatok mielőbbi kiírásában;
- a felállítás küszöbén álló intézmények kulturális, művészeti, tudományos programjainak előkészítetlenségében, a kapcsolódó szakmai viták és egyeztetések elmaradásában, majd a döntéshelyzetek sürgetésében;
- s ezt mutatja az Art Director-i poszt feltétel rendszerének elmulasztott kidolgozása, és mégis in medias res megpályáztatása.

A Kultúra 2010 Társaság a fentebb vázolt helyzetre és az elmúlt időszak fejleményeire tekintettel, alternatív javaslattal él a művészeti igazgató státuszával és feladatával kapcsolatban.


Állásfoglalás az Art Director-i szerepről
Álláspontunk szerint, a 2010-es év programjai (sőt már a felvezető évek is)tulajdonképpen a hatodik kulcsprojektet jelentik, s mivel Magyarországon ilyen léptékű programcsomag megvalósítására még nem volt példa, ezért a létrejövő art director-i funkció csak egy önálló iroda, vagyis munkacsoport formájában képzelhető el. Az így létrejövő struktúra – egy megfelelő vezető (művészeti igazgató) és a komplex szakmai munkához szükséges személyi összetétel – biztosíthatja a sokágú kulturális és művészeti szféra áttekintését és átfogását. Az iroda munkájához elengedhetetlen, hogy teljes körű autonómiával és felelősséggel bírjon, rendelkezzen a megfelelő döntési kompetenciákkal és megkapja a szükséges jogi, pénzügyi és adminisztratív eszközöket. Az iroda feladata, hogy az igazgató pályázati terve alapján véglegesítse az EKF-év művészeti és kulturális koncepcióját, s ebből kiindulva programokat tervezzen és generáljon. A programszervezés koordinációját a városban működő és 2010-re létrejövő intézmények, valamint civil kezdeményezések közreműködésével végezze. Feladata, hogy a 2010-es programévben összehangolja a város kulturális intézményeiből szerveződő konzorcium programszervezési politikáját és esemény naptárát a kialakított művészeti–kulturális koncepcióval. A konzorcium „létalapját" ez a szemlélet teremtheti meg, melyet annak működési alapszabályában kell rögzíteni. Ellenkező esetben az Art Director koncepciója nem érvényesülhet, működése lehetetlenné válhat. Az iroda munkájához elengedhetetlen adminisztratív és operatív hátteret a Pécs2010 Menedzsment Központ adja, amihez az intézmény számára szükséges személyi és anyagi források biztosítása elengedhetetlen. Mindezeket a feltételeket a pályázati kiírásban –, mely pályázat nyílt és országos – a működési keretfeltételek között egyértelműen rögzíteni kell, ugyanis a posztra kandidálók csak így tudnak javaslatokat megfogalmazni az iroda strukturális és személyi felépítését illetően. A program súlyát és léptékét tekintve a pályázatok benyújtására a kiírástól számítva legalább 3 hónap álljon rendelkezésre, a bírálati munkát pedig független hazai és nemzetközi szakemberekből álló tanácsnak kell elvégezni. A pályázóktól elvárt szakmai referencia értékelésénél a pályázati anyagukban megjelölt összreferenciát kell alapul venni.
Kultúra2010 Társaság

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.