Épülettervek/Középület

A szegedi KÉSZ Szeged új hídjáért

1/4

?>
?>
?>
?>
1/4

A szegedi KÉSZ Szeged új hídjáért
Épülettervek/Középület

A szegedi KÉSZ Szeged új hídjáért

2001.04.05. 22:00

Az új szegedi Tisza-híd - Szeged a város közlekedésének ugrásszerű javítására új közúti Tisza-híd építését tervezi.

Szeged a város közlekedésének ugrásszerű javítására új közúti Tisza-híd építését tervezi. A híd helye adott, az Alsóváros - Belváros városrészeit - a vasútállomás környékét - köti össze Újszeged elővárosával, és ezzel lehetőség adódik majd a körút bezárására. Amint Barta László, Szeged polgármestere röviden elmondta, a Széchenyi-terv és külföldi források igénybevételével kívánják előteremteni a saját pénzekhez szükséges további költségeket a híd megépítéséhez, melyre már több tervváltozat is készült. Még ebben az évben további lépéseket tesznek az építés előkészítésére. Külön jó érzéssel tölti el, hogy a szegedi székhelyű KÉSZ Kft. által közvetített színvonalas terv lehet az egyik, amely közül hamarosan kiválasztják a megvalósításra legalkalmasabbat.

A szerbiai "Delfin Inzenjering Beograd" cég tervezői, B. Stipanic, A. Bojovic, S. Dunica és M. Lazovic, valamint a cég igazgatója D. Aleksic voltak jelen és vetítettképes prezentáción mutatták be eddig megépült munkáikat, más terveiket, és persze legrészletesebben az új Tisza-híd tervét. A KÉSZ Kft.-vel korábban fölvették a kapcsolatot, hiszen a magyar cég acélszerkezeti gyártókapacitása nem csak egy magyarországi híd építésénél jelenthet gyümölcsöző együttműködést a két vállalat számára.

 

1/4


 

Az 540 méteres hídra a nemzetközi mezőnyben is elismert tervezők két változatot készítettek. Az első változat szerint a hídon mindkét irányban kétsávos forgalom számára alakítanak ki sávokat, melyhez az egyik oldalon gyalogos, a másikon kerékpár út jön még hozzá, így a teljes szélesség 23,4 méter, a megközelítő utak szélessége 21,7 méter. A  függesztett szerkezetű híd egyetlen pilonja, mely H betűt formáz, Újszeged oldalára esne. Érdekessége, hogy alul vasbetonból tervezik és csak felső része készülne acélból.

 

2/4


 

A második változat két ütemben javasolja a híd megépítését. Az első ütemben egy-egy közlekedési sáv készülne mindkét irányban, amit az elsőhöz hasonlóan gyalogos és kerékpársáv egészít ki, a teljes szélesség 16,1 méter.

 

3/4


 

A később megvalósítandó második ütemben a már meglévő alapozásra egy ugyanilyen széles újabb hidat építenének. Ennek a változatnak a kábelszerkezete hasonló, de a pilonjai lefelé fordított Y formájúak lennének, tisztán acélból készítve. Az első változat pilonmagassága 81 méter, a másodiké közel 79 méter, és építészeti formája mindkét esetben próbál illeszkedni a szegedi Dóm két tornyához.

A tervezők javasolják, hogy a híd színezése a magyar zászló színeit idézze: téglavörös acélszerkezet, fehérre meszelt vasbeton szerkezet és zöld korlátok.

A hidat moduláris koordinációban tervezték, a legjobb arányokra és az optimális anyagfelhasználásra törekedve. Mindennek természetesen meghatározó szerepe van az egyszerű gyártásban és a jól szervezett, gyors összeszerelésben.

V.M.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.