A szegedi KÉSZ Szeged új hídjáért
Az új szegedi Tisza-híd - Szeged a város közlekedésének ugrásszerű javítására új közúti Tisza-híd építését tervezi.
Szeged a város közlekedésének ugrásszerű javítására új közúti Tisza-híd építését tervezi. A híd helye adott, az Alsóváros - Belváros városrészeit - a vasútállomás környékét - köti össze Újszeged elővárosával, és ezzel lehetőség adódik majd a körút bezárására. Amint Barta László, Szeged polgármestere röviden elmondta, a Széchenyi-terv és külföldi források igénybevételével kívánják előteremteni a saját pénzekhez szükséges további költségeket a híd megépítéséhez, melyre már több tervváltozat is készült. Még ebben az évben további lépéseket tesznek az építés előkészítésére. Külön jó érzéssel tölti el, hogy a szegedi székhelyű KÉSZ Kft. által közvetített színvonalas terv lehet az egyik, amely közül hamarosan kiválasztják a megvalósításra legalkalmasabbat.
A szerbiai "Delfin Inzenjering Beograd" cég tervezői, B. Stipanic, A. Bojovic, S. Dunica és M. Lazovic, valamint a cég igazgatója D. Aleksic voltak jelen és vetítettképes prezentáción mutatták be eddig megépült munkáikat, más terveiket, és persze legrészletesebben az új Tisza-híd tervét. A KÉSZ Kft.-vel korábban fölvették a kapcsolatot, hiszen a magyar cég acélszerkezeti gyártókapacitása nem csak egy magyarországi híd építésénél jelenthet gyümölcsöző együttműködést a két vállalat számára.
Az 540 méteres hídra a nemzetközi mezőnyben is elismert tervezők két változatot készítettek. Az első változat szerint a hídon mindkét irányban kétsávos forgalom számára alakítanak ki sávokat, melyhez az egyik oldalon gyalogos, a másikon kerékpár út jön még hozzá, így a teljes szélesség 23,4 méter, a megközelítő utak szélessége 21,7 méter. A függesztett szerkezetű híd egyetlen pilonja, mely H betűt formáz, Újszeged oldalára esne. Érdekessége, hogy alul vasbetonból tervezik és csak felső része készülne acélból.
A második változat két ütemben javasolja a híd megépítését. Az első ütemben egy-egy közlekedési sáv készülne mindkét irányban, amit az elsőhöz hasonlóan gyalogos és kerékpársáv egészít ki, a teljes szélesség 16,1 méter.
A később megvalósítandó második ütemben a már meglévő alapozásra egy ugyanilyen széles újabb hidat építenének. Ennek a változatnak a kábelszerkezete hasonló, de a pilonjai lefelé fordított Y formájúak lennének, tisztán acélból készítve. Az első változat pilonmagassága 81 méter, a másodiké közel 79 méter, és építészeti formája mindkét esetben próbál illeszkedni a szegedi Dóm két tornyához.
A tervezők javasolják, hogy a híd színezése a magyar zászló színeit idézze: téglavörös acélszerkezet, fehérre meszelt vasbeton szerkezet és zöld korlátok.
A hidat moduláris koordinációban tervezték, a legjobb arányokra és az optimális anyagfelhasználásra törekedve. Mindennek természetesen meghatározó szerepe van az egyszerű gyártásban és a jól szervezett, gyors összeszerelésben.
V.M.