Épületek/Középület

A torinói Santo Volto templom

1/12

alaprajz
keresztmetszet
hosszmetszet
Santo Volto északkeleti homlokzat fotó: Enrico Cano
Santo Volto keleti homlokzat,  fotó: Enrico Cano
Santo Volto, fotó: Enrico Cano
Santo Volto oldalkápolna, fotó: Enrico Cano
Santo Volto, fotó: Enrico Cano
Santo Volto mennyezet, fotó: Enrico Cano
Santo Volto gyűlésterem, fotó: Enrico Cano
alaprajz
keresztmetszet
hosszmetszet
Santo Volto északkeleti homlokzat fotó: Enrico Cano
Santo Volto keleti homlokzat,  fotó: Enrico Cano
Santo Volto, fotó: Enrico Cano
Santo Volto oldalkápolna, fotó: Enrico Cano
Santo Volto, fotó: Enrico Cano
Santo Volto mennyezet, fotó: Enrico Cano
Santo Volto gyűlésterem, fotó: Enrico Cano
1/12

A torinói Santo Volto templom
Épületek/Középület

A torinói Santo Volto templom

2008.01.30. 11:20

Projektinfó

Földrajzi hely:
Torino, Olaszország

Építészek, alkotók:
Botta, Mario

Tervező: Mario Botta Architetto, Lugano

Helyszín: Via Val della Torre, Torino

1/12


Megbízó: Torinói Érsekség
Tervező: Mario Botta Architetto, Lugano
Projektmenedzsment: Studio O. Siniscalco, Torino
Szerkezettervek: Studio O. Siniscalco, Torino
Elektromos tervezés: E.L.Engineering Service srl, Torino
Statika: Impro srl, Torino
Tűzvédelem és biztonság: Studio Progess srl, Torino
Akusztika: Modulo Uno srl, Torino
Kivitelező: Itinera spa, Tortona
Tervezés: 2001-2004
Kivitelezés: 2004. június – 2006. december
Beépített terület: 26.300 m2
Térfogat: 125.000 m3

A többi európai városhoz hasonlóan Torino szerkezete is sok változáson ment keresztül az utóbbi néhány évtized során. Torino ipari központ, és ilyen minőségében is új oldalát keresi: a város közepén fekvő használaton kívüli ipari területek lassan új funkciót kapnak.

A változások hatására Torino érseke, Severino Poletto kardinális egy liturgikus-közösségi központ megépítése mellett döntött a Via Borgaro-n álló acélüzem területén. A Krisztus Lepléről elnevezett templom hétszögű alaprajzát hét torony veszi körül, amelyekhez kápolnák csatlakoznak. A csonka toronycsúcsok felülvilágítóként funkcionálnak. A hétszögű alaprajz kialakítása szimbolikus, hisz a hetes szám nagy jelentőséggel bír a vallásban. A templom főtengelye a város felé irányul.

 

alaprajz
2/12
alaprajz

keresztmetszet
3/12
keresztmetszet

hosszmetszet
4/12
hosszmetszet

Santo Volto északkeleti homlokzat fotó: Enrico Cano
5/12
Santo Volto északkeleti homlokzat fotó: Enrico Cano

Santo Volto keleti homlokzat,  fotó: Enrico Cano
6/12
Santo Volto keleti homlokzat, fotó: Enrico Cano

Santo Volto, fotó: Enrico Cano
7/12
Santo Volto, fotó: Enrico Cano

 

Az új egyházi komplexumban számos, eddig a város különböző pontjain szétszórt funkció került elhelyezésre. A templom fő tere alatt kapott helyet a gyűlésterem, míg az épület más tömegeiben találhatók a lakások és az irodák, valamint a hétköznapi miséknek helyet adó kápolna, a paplak és egyéb, ifjúsági és szabadidős célú helyiségek. Háromszintes, lineáris kialakítású épületek zárják körül a belső udvart.

A megbízót és a tervezőt kötelezték az acélmű eredeti kéményének megtartására. A komplexum egyik oldaláról a kémény a régi funkcióra emlékeztet, a másik oldalról nézve azonban a keresztnek nyújt támasztékot. A kéményt vékony, tövisszerű lemezekkel burkolt spirálvonalú acélszerkezet veszi körül, és tetején 60 m magasan helyezték el a keresztet. A négyszögletű keretben elhelyezett kis harangok a torony alján, a bejáratnál kaptak helyet.

A felülvilágítóként is működő üreges tornyok egy függesztett henger mentén pilléreken állnak.

 

Santo Volto oldalkápolna, fotó: Enrico Cano
8/12
Santo Volto oldalkápolna, fotó: Enrico Cano

Santo Volto, fotó: Enrico Cano
9/12
Santo Volto, fotó: Enrico Cano

Santo Volto mennyezet, fotó: Enrico Cano
10/12
Santo Volto mennyezet, fotó: Enrico Cano

Santo Volto gyűlésterem, fotó: Enrico Cano
11/12
Santo Volto gyűlésterem, fotó: Enrico Cano

 

Az építésznek az is feladata volt, hogy Krisztus Leplét az oltár mögött valamilyen módon megjelenítse. Mario Botta és munkatársai egy számítógépen generált, fekete-fehér pixelekből álló kép segítségével kőből idézték fel a szent leplet: különböző formájú kis vörös veronai márványtéglákkal érték el, hogy a felülről érkező fény hatására létrejövő fény-árnyék “grafika” kiadja Krisztus arcát.

Szöveg: Mario Botta Architetto
fotó: Enrico Cano

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk