| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Akiknek már a zöldhullám se szent

1/3

?>
?>
?>
1/3

Akiknek már a zöldhullám se szent
Közélet, hírek

Akiknek már a zöldhullám se szent

2009.12.04. 13:30

Cikkinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
8

Budapest Korzó néven új akciócsapat kezdte koptatni a Budapest flasztert.

A Budapest Korzó egy teljesen újgenerációs mozgalom, amely hűen támasztja alá Lányi Andrásnak az öko-retro-bio-grín beszélgetéssorozatban elhangzott „próféciáját", hogy a ’90-es évek apolitikusan megbúvó fiatalsága után az ezredforduló után könnyen előfordulhat, hogy valamiféle önkezdeményező, a környezetpolitikát, a várospolitikát radikálisabb eszközökkel médiatémává varázsoló generáció jelenhet meg a színen. A korzósok egyébként saját bevallásuk szerint úgy „keletkeztek" – és erre az Építészfórum akár büszke is lehet – hogy egyrészt egyszerre csapta ki náluk a biztosítékot az Építészfórumon megjelent Parttalanul cikk a budapesti bújtatott rakpartbővítésről, miközben másik oldalról beleásták magukat a Magyar Kerékpárosklub által feldobott, és az Építészfórum földalatti beszélgetésén tovább vitt Bogotá-kérdéskörbe. Valami olyasvalamit szeretnének látni ezek a lelkes fiatalok itt Budapesten, amiről Peňalosa beszélt, amikor a gyaloglást, korzózást a városi ember lelki szükségleteként írta le.

 

1/3

 

 

Amiben egyedi formáció, hogy e gondolatok mellé társították a magyar Kritikus Tömeg receptet: azaz egy poénosra vett fieszta jobban megmozgatja a tenni akaró erőket, mint egy véresen komoly, apokaliptikus próféciákra és destrukcióra építő „hagyományos" civil megmozdulás. Ebben a szellemben ötlötték ki legújabb akciójukat is, a ZEBRAJT!-ot, ami tulajdonképpen annyiban lép túl a flash-mob (villámcsődület) eszközkészletén, hogy nem önmagáért való utcai performanszt hirdet, hanem nagyon erős – ha tetszik politikai – üzeneteket hordoz magában.

 

2/3

 

 

A kiszemelt áldozat „a város egyik leggonoszabb zebrája" a Rákóczi úton, a Puskin utcai kereszteződésnél található, ahol a „6 sávos belvárosi autópályán" írd és mondd, 12 másodperce van egy kósza gyalogosnak az átkelésre. A Budapest Korzó december 4-én 14.30-ra önjelölt öngyilkosokat (ők versenyzőknek nevezik őket és rajtszámot is osztanak nekik) vár az első budapesti (nem hivatalos) zebrafutásra. A hír kapcsán a korzósok honlapjának tanulsága szerint a londoni szervezőbizottság fontolgatja, hogy a számot hivatalosan is felveszik a 2012-es Londoni Olimpiai Játékok közé. Pusztán az okoz a jó londoniaknak fejtörést, hogy ott nem találni a városban 2x3 sávos, erre alkalmas terepet. Ha azonban a londoni terveket már e rövid idő alatt nem sikerülne módosítani, Budapest sikeres 2020-as olimpiai pályázati esélyeit a versenyszám NOB általi kvalifikációja nagyságrendileg növelheti.

Bardóczi Sándor

Vélemények (8)
EMA
2009.12.05.
20:45

Nagyon jó volt az ötlet és a megvalósítás is. Ott voltam és örülök minden ilyen megmozdulásnak - a civileknek nem kell megoldaniuk a budapesti tömegközlekedést, mint problémát - ez nem az ő dolguk. Nekik csupán azt kell követelniük, hogy azok, akik eddig bénáztak a városban, kapják össze magukat és vegyék észre, hogy a város attól jó, ha abban gyalogolni, megállni, sétálni és nézelődni is lehet, nemcsak KÖZLEKEDNI!

A város útjai, járdái nem holmi közlekedési robotoknak való terepasztalt jelentenek, ahol vannak akik lábon, mások meg kerekeken haladnak meghatározott céljaik felé, fegyelmezetten egy-egy irányba és felülről meghatározott módon keresztezhetik egymás útvonalait! Pokolba az ilyen várostervezőkkel!

Nekem erről szólt az akció, és ajánlom, hogy mások is gondolkodjanak el azon, hogy mi az utca számukra. 

Egyébként a 4-es metró ideje lejárt az ezredfordulón - de ez egy másik téma.

Eva M. Amichay városgazdász, újságíró http://brody17.blog.hu/ http://amichay.blog.hu/ http://israelhayafa.blog.hu/ http://podoprogram.blog.hu/ http://sipucim.blog.hu/ http://epiteszforum.hu/blog/2705 http://tavaszdomb.nolblog.hu/

marianna
2009.12.04.
16:07

A Hírszerzőn vannak képek.

gramercy
2009.12.04.
14:48

demagóg nonszensz

 

ha igazán fontosnak tartanák a kérdéskört, akkor ugyanezen emberek 90 %-a nem ágálna a 4-es metró ellen, nem terjesztene tévhiteket a metró költségeit illetően és minden erejével a tömegközlekedés mellett lenne

 

tudniillik a biciklizés is az EGYÉNI közlekedés egy formája, pont ahogy a gyaloglás vagy az autózás

 

élhető várost csak és kizárólag a tömegközlekedésre lehet építeni 

mB
2009.12.04.
17:08

@gramercy: pár kérdés:

- Miért lenne demagóg?- Kik azok az "ugyanezen emberek"? Sem a reggeli beszélgetésben, sem a honlapjukon nem találok említést a metróról - honnan veszed hogy ellenzik vagy hogy bármit is állítanak a bekerülési költségéről?- Honnan veszed hogy nem lennének tömegközlekedés mellett? A forgalomcsillapításról szóló írásukban ezt olvasom: "Kerékpározz, gyalogolj, villamosozz, buszozz!"- "a biciklizés is az EGYÉNI közlekedés egy formája" - persze, de a város egyénekből áll, és az élhetősége nagyban függ az egyének élet- és közlekedési lehetőségeitől. Mi a baj a bicikliközlekedéssel - Te nem tartod az autóközlekedés egy üdvözlendő alternatívájának?- Nem lehet hogy eltévesztetted a címzettet, vagy nem a megfelelő cikkhez fűztél hozzászólást?...

(kösz a hírszerzős tippet!)

mB
2009.12.05.
07:28

@mB: a felhívásukban, irásukban egy szó sincs a metróról és a tömegközlekedésről. Valóban.

Ebből következően nincs is ötletük, miképpen lehet kiváltani az autót. Azt ugyanis csak a tömegközlekedés (pl. metró) tudja kiváltani és nem a bicikli és a gyalogolás. Pécsiként támogatnék - akár anyagilag is - további metró és tömegközlekedés fejlesztéseket a fővárosban. Irom ezt valószínüleg sokak nevében, akik sűrűn megfordulnak Bp-en, de nem ott laknak és szivesen otthagynák az autójukat egy megfelelő helyen (vagy eleve vonattal mennének) és tömegközlekedésre váltanának. Ha a város 2 ellentétes pontjára kell eljutnom, akkor még-még megoldható hogy vonattal megyek, de ha 3-4 helyre kell mennem, már megoldhatatlan autó nélkül.

Bocs ha emiatt nem viszek magammal sem bringát sem gördeszkát és bocs, hogy nem sétálok át Hidegkútról Cinkotára.

A sokat emlegett bogotá-i kisérlet azért lehetett sikeres, mert megoldották a tömegközlekedést (pl. az autók rovására). Ezt nem lehet átlépni, kihagyni és úgy csinálni, hogy ez ne legyen minden várostervezés kinduló pontja.

mB
2009.12.05.
08:03

@mB: Lássuk csak: aki a gyalogos közlekedés körülményeinek javítása mellett érvel, annak szemére vetjük hogy miért NEM foglalkozik a metrókkal? Érdemes lenne esetleg a szemükre vetni hogy nem szedik össze a szemetet, és nincs a programjukban az sem hogy átadják a helyüket a nyugdíjasoknak! Ejnye!

Amúgy:-         „irásukban egy szó sincs a metróról és a tömegközlekedésről.” – nem igaz, lásd a korábbi hozzászólásomban bemásolt idézetet.-          „nincs is ötletük, miképpen lehet kiváltani az autót” – érdemes lehet meghallgatni a velük készült műsort. Ott ugyanis elhangzik, hogy nem céljuk hogy a városnál lobbizzanak, nem tartják magukat valamiféle „törvényhozó” vagy beterjesztő hatalomnak (ehhez eszközük sincs), egyszerűen csak teljesen abszurd helyzetekre, anomáliákra hívják fel a figyelmet. Azt gondolom hogy a gyalogátkelőhelyek lámpáinak normális (emberi) beállításához nem szükséges egyúttal a teljes várost érintő autóközlekedési rendszerre átfogó javaslatot tenni (ami persze mindettől függetlenül hasznos lenne). Ez nem is civil szerveződések feladata lenne, mellesleg…-          „Bocs ha emiatt nem viszek magammal sem bringát sem gördeszkát és bocs, hogy nem sétálok át Hidegkútról Cinkotára.” – bocs hogy NEKEM ennek még a sugallatát sem sikerült kiolvasnom se a honlapjukról se sehonnan máshonnan. :-) -          „(a tömegközlekedést) nem lehet átlépni, kihagyni és úgy csinálni, hogy ez ne legyen minden várostervezés kinduló pontja” – nem bizony, nagyon fontos, tényleg - de ezt miért is egy, a gyalogos közlekedést zászlajára tűző civil szerveződésen kérjük számon?... Tényleg: az euróbevezetés késlekedéséért és az inflációért nem szintén ők a felelősek? De tényleg nem értem: átfogó tömegközlekedési koncepció nélkül senki ne merészelje felemelni a szavát a gyalogosközlekedés jobbítása érdekében? Vagy hogy is van ez?...

*

Vagy rosszul érzem hogy üdvözlendő lenne az ha egy civil szervezet magáénak érez és felkarol egy mindannyiunknak fontos, városi ügyet, és azért valóban tesz is?...

mB
2009.12.04.
13:48

Velük beszélgetett ma reggel a rádióban a Hetibeton - itt hallatható meg.

Klassz lenne a küzdelemről egy képes beszámoló! :-)

Stop Szmog
2009.12.05.
07:18

@mB: Budapest leggonoszabb zebráján tüntettek - Hírszerző tudósítás képekkel

Zebrán átfutás - 8ker.blog tudósítás képekkel

(via CM)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.