Aktuális településfejlesztési és rendezési kérdések Németországban
Brenner János előadásának prezentációja arról, hogy Németország milyen problémákkal néz szembe és hogyan kívánja azokat a Lipcsei Charta szellemében megoldani.
A napokban több cikkben foglalkoztunk a soros német EU elnökség kezdeményezéseivel a városfejlesztés és az építési kultúra terén, nevezetesen a hamburgi EFAP-kongesszussal és a Lipcsei Chartával.
Háttéranyagként közöljük Brenner János május 2-i, a Magyar Urbanisztikai Társaság és az Építéstudományi Egyesület közös rendezésében tartott előadásának prezentációját arról, hogy Németország milyen problémákkal néz szembe és hogyan kívánja azokat a Lipcsei Charta szellemében megoldani.
részlet a prezentációból (a csatolt anyagból letölthető a teljes előadás)
Aktuális településfejlesztési és rendezési kérdések Németországban
Területi trendek Németországban
- Virágzó déli, részben nyugati területek, lakáshiánnyal (München, Stuttgart, Frankfurt, részben Köln, Düsseldorf, Hamburg és térségük)
- Szociális és szerkezeti válságtünetek a Ruhr-vidék egyes részein, valamint monostruktúrájú városokban (Pirmasens, Selb, stb.)
- Keleti, északkeleti válságos területek (ex-NDK), óriási lakástöbblettel, néhány pozitív kivétellel (Drezda, Lipcse)
- Aktív, fiatal népesség kelet-nyugati vándorlása
- Kissé fékeződő szuburbanizáció
A településfejlesztés politikai alapjai
2005. évi koalíciós szerződés – „a városfejlesztés mint a jövőt biztosító feladat“
„A városfejlesztés modern strukturális és gazdasági politika. A német városokat az urbanitás, a funkciók sokszínűsége és az életteliség jellemzi. Továbbra is támogatni fogjuk a városokat és községeket – a vidéki térségekben is – a demográfiai és gazdasági szerkezetváltásnál, valamint a történelmi épületállomány megőrzésénél.“
Településfejlesztési és rendezési eszközök
- Jogalkotás - aktuális: törvény a városok belső fejlesztésének könnyítésére
- Támogatás:
- nemzeti: városfejlesztési támogatás („Städtebauförderung")
- európai: strukturális alapok
Városfejlesztési programok
Az Alaptörvény (Grundgesetz) 104/b. cikkely értelmében „a szövetség a tartományoknak a községek (községtársulások) olyan, különösen jelentős beruházásaihoz nyújthat pénzügyi támogatást, amelyek
- az összgazdasági egyensúly zavarának elhárításához, vagy
- a szövetségi területen fennálló eltérő gazdasági erő kiegyenlítéséhez, vagy
- a gazdasági növekedés támogatásához szükségesek.
A részleteket, különösen a támogatandó beruházások fajtáját, a szövetségi tanács hozzájárulásával létrejövő szövetségi törvény, vagy a szövetségi államháztartási törvény alapján kötött közigazgatási egyezmény szabályozza".
A 2006. évi alkotmánymódosítás három új követelményt vezet be:
- a szövetségi kormány az adott (rész-)programokat időtartamukban korlátozza és az évi támogatási összeget csökkentse, vagyis tűzze ki a célt, hogy meddig óhajtja az adott problémakomplexumot, melynek kezelésére a programot létrehozták, megoldani (a „Stadtumbau Ost" részprogram esetén már az alkotmányos reform életbelépte előtt a kormány 2009-et határozta meg a program záróéveként);
- a programokat evaluációnak kell alávetni (a „szociális város" program esetén a szövetségi kormány már ennek is eleget tett);
- rendszeres időközökben be kell számolni a szövetségi parlamentnek a programok alakulásáról (értelem szerint a szövetségi kormány már 2004-ben első alkalommal ennek is eleget tett, a „Städtebaulicher Bericht" c. jelentéssel).
A támogatási rendszer jövője biztosított:
A kormánypártok 2005-ben a koalíciós egyezményben egyértelműen letették a voksot a településfejlesztési támogatás – mint a települési politika fontos eszköze – hosszú távú fenntartása mellett.
Jelenleg öt programot valósítunk meg
(zárójelben a szövetség : tartomány : önkormányzat finanszírozási arány és a 2007. évi szövetségi támogatás összege):
Rehabilitáció és fejlesztés (Sanierung und Entwicklung): egészségtelen állapotok felszámolása, „barnamezős" területek rehabilitálása, új beépítési
területek feltárása – azaz szűkebb, bővítés értelmében vett fejlesztése –
(egyharmad : egyharmad : egyharmad arányban; régi tartományok: 80 millió euró; új tartományok: 80 millió euró).
Példa a „rehabilitáció és fejlesztés" részprogramra:
Plauen, Klostermarkt – közterületek attraktív kialakításának, a térfalat alkotó épületek rehabilitációjának és a léptéket betartó foghíjbeépítéseknek együttes hatása.