Helyek/Infrastruktúra

Állomások kis léptékben

1/8

Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
1/8

Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

Állomások kis léptékben
Helyek/Infrastruktúra

Állomások kis léptékben

2018.11.07. 13:59

Projektinfó

Nagytétény és Tárnok vasútállomás

Stáblista

Építészet, épület generáltervező:  MATA-DÓR Architektúra Tervező Műhely Kft.
Felelős  tervező:  Bánszky Szabolcs
Építész  tervezők:  Erdélyi Gáspár Judit, Fremda Annamária, Fügedi Andrea, Sinóros-Szabó Balázs 
Munkatársak:   Fazekas Csaba,  Müller Ferenc, Cseh Katalin, Ferenc Dániel, Keresztes Zsolt
Belsőépítészet:  Vajk Ildikó
Épületszerkezet:  Szabóné Fisher Zsuzsanna (Alapkő  Kft.)  

Épületgépészet:  Lukács László  (Lukács-Plan Bt.) 
Épületvillamosság:  Széll András (Kar-Ga Bt.) 
Tűzvédelem: Móró Tibor, Lakk József (VÉD-KOMPLEX Bt.)

Generáltervező: FŐMTERV Zrt.
Projektvezető: Juhász Zsoltné
Projektvezető irodavezető: Mangel János
Tervezési koordinátor: Asbóth Szabolcs  

Ha már a történelem úgy hozta, hogy elbontottak újabb két hagyományos típus állomásépületet, legalább a helyükre méltó utód került. A Bánszky Szabolcs és a Mata-Dór Architektúra Kft. tervezte tárnoki állomás és Nagytétény üzemi épülete két különböző megközelítésben, mai nyelven, de a hagyományokat is szem előtt tartva született meg. Bán Dávid írása.

Valljuk be, a vonatozás és a vasútállomások iránt sokan érzünk egyfajta nosztalgiát. Ezzel pedig talán a falun élők még inkább így lehetnek, hiszen sok helyen kezdetektől fogva kiemelt intézmény a vasút, s annak legfőbb reprezentánsa maga az állomásépület.

Akár nosztalgikus hangulatban, akár csak kultúrtörténeti szemmel visszapillantunk a vasút sokat emlegetett hőskorára, láthatjuk, hogy a nagyvárosi pompás pályaudvarok mellett a vidéki, falusi vasútállomások egy olyan építészeti minőséget, környezeti kultúrát képviseltek, amely meghatározó volt a település fejlődésére, mintaadó lehetett a falusi házak modernizálódása, komfortosodása számára is. Sok településen az állomás volt az első téglaépület minőségi vizesblokkal, a faluban addig ismeretlen vízöblítéses vécével, kályhával, az elmaradhatatlan köpködni tilos táblával, és az ablakban akkor nóvumnak számító muskátlival.

Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
1/8
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

A Déli Vaspályatársaság, vagy ismertebb nevén a Déli Vasút 1861-ben adta át a Buda-Nagykanizsa közötti vasútvonalat, mellyel ekkor az Adriáig kiépült és addigra a Balatont is érintő hálózata igen fontos elemmel bővült, s vált néhány évvel később teljessé. Tárnokon az ismert típustervek alapján épült szabványos állomásépület alapvető formavilágát, tömegét nagyjából másfél évszázadon keresztül megőrizte, állaga azonban erőteljesen megromlott. Éppen ezért, a Budapest-Székesfehérvár közötti pályarekonstrukcióval párhuzamosan, az építmény elbontásáról és egy új felvételi épület felhúzásáról döntöttek.

A korabeli állomás épület elhelyezése nem illett bele az új vágányképbe sem, mely ismételten felveti az állandóan visszatérő kérdést: a vasúti pályafelújításoknál miért kerül mindig mellékvágányra maga az épített környezet, és bontásra az épület? Miért nem lehet a fejlesztéseknél közösen gondolkozni az építészekkel, az építészettel?

Tárnokon a korábbi épület tehát bontásra ítéltetett, de az új felvételi épület megtervezésével megbízott Bánszky Szabolcs és a Mata-Dór Architektúra Kft., ha nem is nosztalgiával, de formailag, tömegében és alapvető kiképzésében szeretett volna visszanyúlni a lerombolt múlthoz. Bánszkyék a nosztalgia helyett a motívumkeresést, a másolás és a múltidézés helyett az átörökített szimbolikát választották és egy tejesen mai, mégis a hagyományos falusi környezetében jól helytálló, finom utalásokkal színesített épületet hoztak létre.

Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
2/8
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

Maga a program a megszokott képlet szerint zajlott: földszintes, de méretes épületben elhelyezni a forgalmi- és utas funkciókat: azaz forgalmi iroda, biztosító berendezések, távközlés, pénztárblokk, utasváró, büfé, mellékhelyiség.  Az épület elhelyezése azonban már kevésbé zajlott az ismert képlet szerint. A jóformán kizárólag sakktábla szerűen elrendezett utcahálózatú településnek - noha vannak központi helyei – azonban lényegében még sincs igazi központja.A kiemelt középületek alapvetően egy-egy útkereszteződés köré települtek, mégsincs egy térség, ami agoraként szolgálhatna. A település vezetői épp ezért az állomás előterében elhelyezkedő buszforduló, illetve a most létrejött P+R parkoló mellett, hosszabb távú fejlesztéssel szeretnének valamilyen közösségi funkciót adni a térnek – ami jelenleg megrekedt a parkoló kialakításánál.

Ennek kapcsán azzal az elképzeléssel keresték meg az állomás tervezőit, hogy a megszokott, korábban itt is alkalmazott tájolás helyett a forgalmi épület a település irányában legyen nyitottabb. Ez részben azért is bizonyult logikus döntésnek, mert a vágánykép újrarajzolásával, illetve ehhez kapcsolódóan az épület újrapozícionálásával új értelmet lehetett adni az állomásépületnek. A korábbi elrendezéssel ellentétben ugyanis az állomási végpontba került épület előtt közvetlenül most nem fut peron, helyette az első vágány halad át, így a gyalogosforgalom az újonnan épített aluljárón keresztül, a szigetszerű váróra érve jut el a vonatokhoz.  

Ez az állomásépület jól ellátja a kistérségi közlekedési csomópont funkciót, hiszen ezen a helyen, a város szélén találkozik a vasút a helyi- és helyközi buszközlekedéssel, illetve a megnyílt P+R parkoló is a közlekedési eszközök közötti kapcsolódás fontos része lett.

Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
3/8
Állomások kis léptékben — Tárnok vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

A település felé forduló ház épp ezért egy igen karakteres főbejáratot kapott, körülötte pedig nagyfokú transzparencia uralkodik. A bejáratot körülölelő, erőteljesen domináns kettős oszlopsor az előre türemkedő oromzatot tartja, két irányban mindez szintén a falusi építészetre finoman utaló módon tornácsorral egészül ki. A szellős és világos váróterem méretes ablaktáblái teljes átlátást biztosítanak az előtér és a háttérben elfutó vasútközlekedés között. Benne pénztár, vizesblokk van és lehetőség egy olyan büfé kialakítására, ami szintén egy rég elfeledett hagyományt felelevenítve, a tornác árnyas árkádját teraszként is bevonva akár kávézóként is üzemelhetne.

Anyaghasználatában sem kíván teljesen kilépni a falusi miliőből, mégis egyfajta nemességet visz bele a süttői mészkőből készült kváderes kőburkolat. A vágányokkal párhuzamosan futó épület hagyományosan nyeregtetős, oromzatos kiképzést kapott, tömegében azonban az aszimmetriára játszik. A nyeregtető alól pedig finoman lép ki a lapostető alatt megbújó forgalmi iroda. Érdekes utalásként, a két lezáró oromfalba kőből kifaragva jelenik meg a MÁV hagyományos, szárnyaló vasútkereket formáló szimbolikus emblémája.

Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
4/8
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

Visszább utazva Budapest irányába, a városhatárban helyezkedik el Nagytétény állomása. Pontosabban csak helyezkedett. A 30-as fővonal pályarekonstrukciójának idején ugyanis az eredetileg a Déli Vasúttársaság II. osztályú terve alapján épült típusházát lebontásra ítélték. Végül nem csak az épület szűnt meg, hanem 2013-ban az állomás személyforgalma is. A vasúttársaság szükségtelennek ítélte az erőteljesen elhasználódott, rossz állapotú egyszintes épületet, s úgy határozott, hogy a helyére nem kerül hagyományos állomás.

Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
5/8
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
6/8
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

A személyforgalmat a közeli Kastélypark megállóhelyére terelték át, Nagytétény szerepe a teherforgalom miatt viszont megmaradt, hiszen itt kapcsolódik a fővonalba a szomszédos Harbor Park logisztikai központ felújított és újra megnyitott iparvágánya. Nagytétény így teherpályaudvar maradt és Bánszky Szabolcs csapata ehhez tervezett üzemi épületet. A tervezés ugyan még egy személyforgalmi állomásból indult ki, de az alapvető elképzelést – vagyis a pályával párhuzamos, elnyújtott, lankásan emelkedő, bádoggal bevont tető alá pavilonszerűen rendezett könnyed épületet – ha kisebb volumenben is – de megtartották. 

Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.
7/8
Állomások kis léptékben — Nagytétény vasútállomás, Bánszky Szabolcs, Mata-Dór Architektúra Kft.

Az eredeti terveken az előtető hosszabban és elegánsan nyúlt volna végig a pályával párhuzamosan, azonban a helyszín visszaminősítésével, a tervezett funkciók csökkentésével egy kisebb volumenű programot kellett megvalósítani. A végeredmény így is egy szerethető és hivalkodástól mentes vasúti-üzemi épület lett. Akárcsak a váci szakszolgálat példájánál ez az architektúra is azt a ritka esetet képviseli, amikor az utasforgalom által nem látogatott vasúti helyszín minőségi kortárs megoldást kapott.

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk