Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Nézőpontok/Tanulmány

Az egykori Dobler-bazár – Egy elfeledett átjáróház a Király és Paulay Ede utcák között

1/7

Dobler-bazár és garni hotel. Király utcai homlokzat. Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség. Városháza, Budapest, 2007. 235.o.

?>
Dobler-bazár és garni hotel. Király utcai homlokzat.  Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség. Városháza, Budapest, 2007. 235.o.
?>
Dobler-bazár és garni hotel. Paulay Ede utcai homlokzat, 1872. Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség, Városháza, Budapest, 2007. 234.o.
?>
Dobler-bazár és garni hotel. Félemeleti alaprajz. BFL XV. 17. d. 329. 29260-29274.
?>
Dobler-bazár és garni hotel. Belső udvar. Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség. Városháza, Budapest, 2007. 237.o.
?>
Genova, Principe pályaudvar, Alexander Mazzucchetti, 1853–1860. Jeney András fotója, 2019.
?>
Király (Majakovszkij) utca 19., az egykori bérkaszárnya, a Dobler-bazár bontása, Forrás: Fortepan, Adományozó: Kereki Sándor
?>
A Dobler-bazár udvara, Forrás: FSZEK, Budapest Képarchívum online oldala, Letöltés dátuma: 2022.05.27.
1/7

Dobler-bazár és garni hotel. Király utcai homlokzat. Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség. Városháza, Budapest, 2007. 235.o.

Az egykori Dobler-bazár –  Egy elfeledett átjáróház a Király és Paulay Ede utcák között
Nézőpontok/Tanulmány

Az egykori Dobler-bazár – Egy elfeledett átjáróház a Király és Paulay Ede utcák között

2022.05.29. 09:45

Cikkinfó

Szerzők:
Jeney András

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Freund Vilmos

Címkék:
Budapest, építészettörténet, történet

Dobler János nagyvállalkozó rendelte meg Freund Vilmos műépítésztől az 1872-ben felépült Dobler-bazár és garni hotelt, mely a Király utca 16 - Paulay Ede utca 11. számok alatt állt. A Gottfried Semper-tanítvány Freund a budapesti historizmus egyik igen kiemelkedő képviselője volt, s ezen olasz neoreneszánsz épülete életművének első önálló alkotásaként épült meg 1872-ben.

Egy kitérővel kezdve érdemes megjegyezni, hogy az építtető nem a tisztességes életviteléről híresült el: pénzbeli tartozása volt ugyanis egy bizonyos Klein Józseffel szemben. Dobler a gyanú szerint Tóth Elek bírót meg kívánta vesztegetni annak rokona, Tormássyné javaslatára. Dobler 100 forintot hagyott Tóth lakásán, ő azonban nem volt lefizethető, így feljelentette Doblert, aki aztán a tárgyaláson tagadta a megvesztegetési kísérletet, védekezésül felhozta, hogy valójában Tormássyné kért Tóth nevében kétezer forintot, de ő csak 100 forintot kölcsönzött neki. Erre aztán Tormássyné bevallotta, hogy egyszer már becsapta Doblert, amikor 300 forintot kért tőle Tóth nevében, és ezúttal is hasonlóra készült. Végül a törvényszék mind Tormássynét mind Doblert háromnegyed évi börtönre ítélte1, azonban Dobler a letartóztatása előtt elszökött. Az nem ismert, hogy a következő hét évben hol tartózkodott, de a hatóságok elfogták a boszniai Szarajevóban. Budapestre szállították, és meghirdették ügyének végtárgyalását. Azonban itt nem jelent meg minden tanú, így a pert későbbre halasztották.2 Meglepő, de hamarosan a Fővárosi Lapok már arról tudósított, hogy a 60 éves Dobler Jánost felmentették a hamis eskü vádja alól, és szabadlábra helyezték.3

A Dobler-bazár udvara, Forrás: FSZEK, Budapest Képarchívum online oldala, Letöltés dátuma: 2022.05.27.
7/7
A Dobler-bazár udvara, Forrás: FSZEK, Budapest Képarchívum online oldala, Letöltés dátuma: 2022.05.27.

A szóban forgó épület helyén korábban a Bácskai-udvar állt, mely a Király utca legcsúfabb helyének számított.4 A mai Paulay Ede és Király utcákat kapcsolta össze az új, különleges bazárépület, mely funkciójában és jellegében hasonló volt a Váci és Petőfi Sándor utcákat egykor összekötő Haris-bazárhoz (Feszty Adolf, 1875, később lebontva), valamint a Király- és Dob utcákat összekapcsoló jóval későbbi Gozsdu-udvarhoz (Czigler Győző, 1900-1901). A század második felében a pesti zsidónegyedre jellemző túlnépesedésnek, túlzsúfoltságnak köszönhetően 1882-ben 443 ember lakott a Dobler-bazárban.5

Dobler-bazár és garni hotel. Király utcai homlokzat.  Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség. Városháza, Budapest, 2007. 235.o.
1/7
Dobler-bazár és garni hotel. Király utcai homlokzat. Forrás: Perczel Anna: Névtelen Örökség. Városháza, Budapest, 2007. 235.o.

Az épület Paulay Ede utcai homlokzata kétemeletes, a Király utcai oldala háromemeletes kialakítású volt, mindkét esetben 5-5 tengellyel. A Király utcában a földszintet kváderezték, az első és második emeletet óriási féloszlopok kapcsolták össze. Piano nobileként az első emelet jelölhető meg, melynek ablakait háromszögű oromzatok zárták. A második emeleti nyílások szalagkeretes kialakításúak voltak, a második és a harmadik emelet közötti övpárkány igen erőteljes kiugrású lett. Mindkét homlokzat legfelső szintjén a Freundra később is oly jellemző ikerablakok nyíltak, ám ezek itt szokatlan módon nagy méretűek voltak, az axisok teljes szélességét kitöltötték. A Paulay Ede utca felől a földszint szintén kváderezett felületű volt. A piano nobile szerepű első emeleten aedikulás ablakok adtak előkelő jelleget a homlokzatnak. A földszinti és első emeleti nyílásokat szokatlanul szélesnek minősíthetjük (a már említett legfelső emeleti ikerablakokhoz hasonlóan), mintha Freund ezen az oldalon a lehető legtöbb természetes fény bejuttatását tűzte volna ki célul.

Dobler-bazár és garni hotel. Félemeleti alaprajz. BFL XV. 17. d. 329. 29260-29274.
3/7
Dobler-bazár és garni hotel. Félemeleti alaprajz. BFL XV. 17. d. 329. 29260-29274.

Az együttes három keskeny és hosszú, nyitott udvarból és négy összekötő, nyolcszögletű, üvegtetővel fedett előtérből állt.6 A nyolcszögű kereszteződések a hasonló, genovai bevásárló épület és átjáróház, a Galleria Mazzini megoldását követik. Ez 1874 és 1876 között épült a milánói Viktor Emánuel Galéria (1867) hatása alatt (utóbbinál is feltűnik az oktogonális kereszteződés). Freund a korábbi itáliai tanulmányútján hosszasan időzött Genova városában, tehát elképzelhető a stílushatás. A budapesti épület előterei közül a középső kettő nagyobb méretű volt. Az összekötő folyosókat Palladio motívumban elrendezett tartóelemek tartották: bent oszloppárok, kijjebb pillérek támasztották meg a boltíveket. Itt, a szintén genovai Principe pályaudvar (Alexander Mazzucchetti, 1853-1860) lehetséges hatása fedezhető fel. A feltételezhető előképhez hasonlóan a pilléreket középen nagyméretű tárcsamotívumok díszítik. A háromrészes párkányzat mindkét épületen hasonló, s a boltíven fenn, a középen lévő levéldísz még közös vonásnak számít. Továbbá Genovában tipikusak az itt felépült, az udvart az emeleteken átívelő összekötő folyosók, például a Palazzo Rosso 18. századi, a Palazzo Doria Tursi 16. századi és a Palazzo dell’Universita 17. századi épületén.

Genova, Principe pályaudvar, Alexander Mazzucchetti, 1853–1860. Jeney András fotója, 2019.
5/7
Genova, Principe pályaudvar, Alexander Mazzucchetti, 1853–1860. Jeney András fotója, 2019.

Csak alaprajzok maradtak fenn Budapest Főváros Levéltárában, és kizárólag a földszintről és a félemeletről. A földszinten szobák és konyhák váltogatták egymást. A Király utcai bejárattól számított harmadik oktogonban bolthelyiségek létesültek, míg a félemeleten mosókonyhákat, raktárakat és egy irodát alakítottak ki.7 A felsőbb szinteken bérlakások kaptak helyet, a Paulay Ede utcai oldal első emeletén pedig az úgynevezett Titen Emesz ortodox izraelita imaház működött.

A Bácskai-udvar telkének másik felét (Paulay Ede utca 7-9) Fleischmann Mór borkereskedő és neje, Kadelburg Júlia vették meg 1869. május 20-án.8 Ide szintén Freund Vilmos tervezett neoreneszánsz épületet, egy bérpalotát, mely a Dobler-bazárral lényegében egy időben épült fel.

1877 júliusában a Magyar Mérnök- és Épitész-Egylet állandó kiállítási szakosztálya bejelentette, hogy a párizsi világkiállításra kiküldik Freund Dobler-bazár és garni hoteljének terveit is. Nagy megtiszteltetés volt az építész számára, hogy az első önálló művének tervrajzait külföldre küldték, amely már előre jelezte, hogy nagy ívű pálya előtt áll. A különleges átjáróház együttest 1975-ben bontották le.10 Napjainkban a Paulay Ede utcai oldalon egy posztmodern jellegű épület, a Király utcai oldalon pedig egy modern, kortárs épület áll. A szomszédos, Paulay Ede utcai Freund-féle Fleischmann-bérház még ma is létezik.


Jeney András

 

Szerk: Pleskovics Viola

1 Budapesti Közlöny, 7. évfolyam, 1873. 08. 03. 1464.
2 Fővárosi Lapok, 17. évfolyam, 1880. 09. 26. 1091.
3 Fővárosi Lapok, 17. évfolyam, 1880. 10.  29. 1235.
Fővárosi lapok, 9. évfolyam, 1872. 07. 23. 166. szám, 723.
5 Fővárosi Lapok, 19. évfolyam, 1882. 05. 07. 663.
6 Perczel Anna: Védtelen örökség, Városháza, Budapest, 2007. 235.
7 BFL XV. 17. d. 329. 29260-29274.
8 BFL XV. 37. c. Pesti Telekkönyvek 3854. számú telekkönyvi betét
9 Építési Ipar, 1. évfolyam, 1877. 07. 22. 29. szám, 613.

10 Basics Beatrix: Terézváros zsidó emlékei. In: Múzeumcafé, 11. évfolyam, 2017. 57. szám, 124.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk