| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Az iparművészet változó szerepe az átalakuló vizuális kultúrában

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Az iparművészet változó szerepe az átalakuló vizuális kultúrában
Nézőpontok/Kritika

Az iparművészet változó szerepe az átalakuló vizuális kultúrában

2006.08.11. 12:26

Szerkesztette Antalóczy Tímea és Kapitány Ágnes. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, 2006. NKA-kutatások 2.

Az iparművészet változó szerepe az átalakuló vizuális kultúrában

Tanulmányok az iparművészet helyzetéről.
Szerkesztette Antalóczy Tímea és Kapitány Ágnes.
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest, 2006. NKA-kutatások 2.
A tanulmánykötet szerzői: ifj. Csákvári József, Horányi Attila, Kapitány Ágnes, Kapitány Gábor, Lipóth Ágnes, Malinák Judit, Schmidt Andrea és Szentpéteri Márton.

 

 


Figyelemre méltó kutatás-sorozat mecénásaként lépett föl a Nemzeti Kulturális Alap (NKA), amikor a legnevesebb szakembereket hozzásegítette a design és az iparművészet mai magyarországi helyzetének feltérképezéséhez. A kutatási eredmények az NKA-kutatások 2. köteteként láttak napvilágot (a sorozat első darabja a színháztudományokkal foglalkozott), számtalan nézőpontból elemezve a vizuális kultúra, benne az iparművészet, valamint a design mai állapotát. A kutatók kiállította látlelet nem ad okot az elégedettségre; az elemzések, interjúk, helyzettanulmányok mind-mind arról árulkodnak, hogy az alkotók nincsenek könnyű helyzetben, hiszen a közízlés továbbra is alacsony szinten áll, és az emberek túlnyomó többsége egész életét úgy éli le, hogy meg sem érinti az iparművészet és a design. Könyvismertetőnk célja túlmutat a hagyományos recenziókon: a szerkesztők által megadott sorrendben úgy kivonatolja az egyes tanulmányokat, hogy azok legfontosabb megállapításai, eredményei követhetőek és hivatkozhatóak legyenek.

 

A tanulmánykötet olvasása közben kristálytisztán kirajzolódott annak az iparművésznek/designernek/tervezőnek az alakja, akinek a szakkönyvek olvasására a megrendelésért, a megélhetésért, a szakmai előrejutásért folytatott hajsza mellett nem marad ideje, holott nagyon is érdekli hivatásának a jelene és jövője, az alkotótársak és a nagyközönség véleménye. Az ő figyelmükbe ajánlja a következő oldalakat a következő megjegyzéssel: ha már a szerkesztők nem vállalkoztak a közzétett kutatások tanulságainak összegzésére, a recenzens sem vállalhatja ezt magára – így jó szívvel csak azt ajánlhatja, minél többen és minél többet forgassák ezt a gondolatébresztő, hasznos tanulmánykötetet.

Tószegi Zsuzsanna

(Tószegi Zsuzsanna könyvismertetője a szerkesztők által megadott sorrendben kivonatolja az egyes tanulmányokat.)


Horányi Attila az „Iparművészet/design és vizuális kultúra" című tanulmányában a terület elméleti kérdéseit boncolgatva ezt írja: „Hogy pontosan mi az iparművészet és a design, hogy mi az e fogalmakkal többé-kevésbé lefedett praxisok egymáshoz, valamint a képzőművészethez való viszonya, nehéz kérdés, és talán meg sem válaszolható." Azért is nehezen adható meg a válasz, mert a társadalmi-gazdasági változásokkal együtt az egész terület olyan átrendeződéseken megy keresztül, amelyek eredménye egyelőre meg sem jósolható.

Horányi számos példát hoz föl a terminológiai tisztázatlanságra: a Magyar Iparművészet folyóirattól kezdve a Magyar Iparművészeti Egyetem diplomakatalógusán át a Művészeti szótárig; majd nemzetközi példákkal támasztja alá, a design értelmezése körül milyen alapvető változások mennek végbe. Mint írja, egyre többen vannak, akik a design lényegét nem a tárgyak létrehozásában, hanem „igények, vágyak és szolgáltatások megfogalmazásában és megtestesítésében, emberek viszonyainak ki- és átalakításában" látják.

Ahogy a design, úgy a designer fogalma is lényegi változáson ment keresztül, amelynek következtében más lett a design fogalmának „tárgyalási univerzuma": korábban a tárgyak, újabban a tárgyak „közegének" a megtervezése is bekerült a tevékenység körébe. Ennek következményeként a designerek szerepe jelentősen kibővült: régebben a cégek rendelték meg új termékeik tervét a designerektől, mostanában viszont a tervezők egyre gyakrabban lépnek föl proaktív módon, kezdeményezve a fogyasztók elképzeléseit és vágyait megtestesítő új termékek létrehozatalát.

Nincs könnyebb dolga a teoretikusnak akkor sem, amikor a vizuális kultúra fogalmát kívánja definiálni, hiszen még azt sem könnyű tisztázni, hogy a kutatás tárgyát, vagy magát a kutatást nevezzük-e vizuális kultúrának; továbbá, hogy az „érdekmentes elemző", vagy az „elkötelezett aktivista" szemszögéből közelítsük-e meg a kérdést.

A vizuális kultúra és az iparművészet/design fogalma az elmúlt évtizedben átalakult. Korábban mindkét terület elsősorban tárgyi mivoltában kezelte sajátos tárgyát, újabban azonban főként a viszonyrendszerként tekintenek rá, és így válik az elemzés és kritika, illetve az alkotás tárgyává.

(Horányi Attila: Iparművészet/design és vizuális kultúra) 

* – 

Szentpéteri Márton a Magyar Iparművészeti Egyetem DLA-hallgatói által a kortárs iparművészekkel, designerekkel készített mélyinterjúkat elemezte. A hatalmas anyagból az identitás, a digitalizáció és a fenntartható fejlődés kérdéseire adott válaszokat emelte ki.

Nem lett könnyebb a dolga annak, aki azt várta, majd a legnevesebb alkotóktól megtudja, mi a design, az iparművészet és a művészet meghatározása és ezek egymáshoz való viszonya: Szentpéteri Márton egyenesen a káosz jegyében születettnek, „terminológiai zavarodottságnak" nevezi a kapott válaszokat.

Hasonlóképpen nehéz lenne közös nevezőre hozni a „Rendszerváltás és mediális forradalom" című fejezetben idézett véleményeket. A gazdasági, társadalmi szerkezetváltás következményeként megszűnt magyar ipar kétségtelenül nehéz helyzetbe hozta a formatervezőket – egyedüli kivételt talán a „vizuális kommunikátorok" jelentik: ők „nemigen panaszkodnak az új helyzetre".

A „Társadalmi felelősségvállalás és a fenntartható design" kérdésköréről az interjúalanyok észrevételeiből kettőt idézünk: „... a designerek nem feltétlenül ismerték fel óriási felelősségüket az ökológiai katasztrófát gyorsító fogyasztói kultúra kiépítésében. George Bataille-jal szólva: a designerek nem tettek semmit a kultúra «túlerotizálása» ellen, sőt a sztárdesignerek ma is élen járnak a szükségletek feletti fogyasztás serkentésében." „A designerek legnagyobb felelőssége pedig abban áll most, [...] hogy az «új design» (new design) valóban a társadalom gondjainak megoldását tűzze ki célul maga elé, s ne csupán a profitnövelés és az új piacok megteremtésének újabb marketing- és PR-trükkjévé legyen."

(Szentpéteri Márton: A kortárs design dilemmái)

* – 

Lipóth Ágnes „Az iparművészek és a szakma szerepe a változó világban" címmel tette közzé az iparművészeti szakma képviselői között a Sonda Ipsos által végzett kérdőíves közvélemény-kutatás eredményeit.

A vizsgálati mintába 200 főt választottak ki azok közül, akik 1953 és 2005 között végeztek a Magyar Iparművészeti Főiskolán/Egyetemen, illetve tagjai a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületnek. A megkérdezettek közül legtöbben a kézműves iparművészetet, illetve a vizuális kommunikációt jelölték meg fő tevékenységi körüknek. A harmadik leggyakoribb terület az építészet és a belsőépítészet – ugyanakkor viszont a mintában szereplők egytizede nem iparművészeti tevékenységet végez.

A férfiak közül jóval több az építész, az ipari formatervező és a vizuális kommunikációval foglalkozó, mint a nők között. Ez utóbbiak egyharmada textillel, divattervezéssel foglalkozik, egyötödük pedig nemcsak gyakorolja, hanem oktatja is az iparművészetet.

A szakmai sikerek szempontjából messze a legfontosabb a tehetség és az önmenedzselési képesség, ezt követik a szakmai ismeretek, a kommunikációs képesség és a társadalmi kapcsolatok – vélekednek az érintettek. Az első két kategóriát 80% fölötti válaszoló jelölte meg, a másik hármat 70-75% (több választ is meg lehetett adni). A tehetséget, a kreativitást, a csapatmunkát, és az olyan – a szakmától látszólag távol álló – tudást, mint a piaci-gazdasági és a számítástechnikai ismereteket, a fiatalabbak magasabbra értékelik, mint a 40 év fölöttiek.

„Az ön tapasztalatai szerint fontos-e az embereknek a tervezőművészet (az iparművészet, a design, az építészet)?" – kérdésre kétszer annyian válaszoltak igennel, mint nemmel; a megkérdezettek négy tizede viszont nem adott érdemi választ. Az iparművészek szerepét firtató kérdésre adott válaszokból kitűnik, hogy legtöbben a vizuális kultúra megteremtését, az ízlésformálást és -fejlesztést vallják legfontosabb feladatuknak, ezt az esztétikai érzék fejlesztése és a környezeti harmónia megteremtése követi. Erre a két feladatra szavazott az alkotók nagy része.

A szakma műveléséhez fontos a szociális érzékenység – ezt túlnyomó többségük vallja. Jóval kevesebben gondolják azonban azt, hogy van lehetőségük a szakmai felelősség érvényesítésére. Csaknem háromnegyedük nyilatkozott úgy, hogy van példaképe a pályatársak között.

Változott-e a szakma az utóbbi években? Ha igen, pozitív, vagy negatív irányban? Közel ugyanolyan arányban, de mégis kicsit többen vallják, hogy jó irányban történtek elmozdulások, mint ahányan ennek az ellenkezőjéről vannak meggyőződve. A pozitív választ adók között viszont már kevesen szavaztak egyformán egy-egy kérdésre; a válaszadók egytizede első helyen a megbecsülés növekedését és a nagyobb ismertséget jelölte meg, a jobb anyagi feltételeket és a magasabb életszínvonalat 9%-a. A negatív irányú elmozdulás fő okának a szavazók 16%-a azt tartja, hogy „nincs pénz, megrendelés, piac, munka(hely)".

Tanulmányai során (természetesen inkább) a fiatalabb megkérdezettek közel fele tudott külföldi szakmai gyakorlaton részt venni. A diploma után 15%-uk dolgozott már külföldön, további 27% tervezi ezt. A külföldi munka feltételeként is megfogalmazható nyelvtudással bír a válaszadók 93%-a; a nyelvek közül az angol vezeti a mezőnyt 85%-kal.

A szakirányú felsőfokú végzettség megszerzése után egynegyedük szerzett további szakképesítést, háromnegyedük nem vett részt iskolarendszerű továbbképzésben. Ami a diplomát adó intézményben elsajátítottakat illeti, legfontosabbnak a szakmai, tervezési ismereteket tartják, ezt követi a kreativitás fejlesztése, a műveltségi ismeretek, a feladat- és problémamegoldó képesség elsajátítása. Tegyük hozzá azonban, hogy a lista aljára került számítógépes, gazdasági és kereskedelmi, illetve önmenedzselési ismereteket a megkérdezettek 24-26%-a hallgatóként még egyáltalán nem tanulta.

Honnan veszik a szakma műveléséhez elengedhetetlen információkat? A fontossági sorrend a következő: szakfolyóiratok, személyes kapcsolatok, internet. Jóval kevesebben jelölték meg a televíziót, a szakmai tanácskozásokat és a rádiót. A legolvasottabb a Magyar Iparművész, ezt követi az Octogon, majd a MAKtár. Legalább egy szakkönyvet olvasott az elmúlt egy évben a megkérdezettek 59%-a, és 75%-uk járt ez idő alatt legalább egy kiállításon.

A szakmai szolidaritásról igencsak megoszlanak a vélemények: 40%-uk úgy vélekedik, a szakmában van, 47%-uk szerint viszont nincs szakmai szolidaritás. A mintában szereplők négytizede mindig egyedül dolgozik, közel fele hol egyénileg, hol csoportosan praktizál. A válaszokból az is kiderült, hogy az iparművészet zárt szakma, amelynek művelése során leginkább szakmabeliekkel kerülnek kapcsolatba.

A döntő többség véleménye szerint megrendeléshez, munkához elsősorban a személyes ismeretségnek köszönhetően lehet jutni. Természetesen ehhez főként a megrendelővel kell személyes kapcsolatba kerülni, de sokan említették a pályázatokat, majd kisebb arányban a kiállításokat és a galériákat. A szakmai vásárokat és az üzleteket jóval kevesebben jelölték meg a megrendeléshez való jutás helyszíneként.

Ha már van munka, nagy gondot jelent az alacsony honorárium, amelyre nagyon sokan panaszkodtak. A nehézségek között szerepel továbbá a megrendelések hiánya, a vállalati szférában tapasztalható szakszerűtlen vezetés, a nem szakképzett tervezők alkalmazása és a szellemi alkotások védelmének elégtelen volta.

Milyen társadalmi rétegből kerülnek ki az alkotások fogyasztói? Erre az izgalmas kérdésre 46% azt a választ jelölte meg, hogy a társadalmi hovatartozástól függetlenül bárkit a saját közönségének tekint. A középosztályt 15%, a felső-középosztályt 31%, az elitet 6% nevezte meg saját fogyasztójaként (3% nem adott választ). A kutatók azt is megnézték, a célcsoport kiválasztása, illetve a szakmai sikeresség között milyen összefüggés van: nos, minél elégedettebb egy művész a saját szakmai sikereivel, annál nagyobb arányban jelölte meg az elitet, mint munkáinak a megrendelőjét. A válaszadók 62%-a magánszemélyeknek, 25%-a magánvállalatoknak dolgozik, a közszféra igen alacsony arányban ad munkát az alkotóknak.

Ha új ügyfeleket kíván elérni, a többség a civil szférában remél új felvevőpiacra találni. Sokan a médiából, a rekreációs és szórakoztatóiparból, a bankszférából várnak potenciális megrendelőket, de viszonylag magas arányban jelölték meg a közoktatást, a szolgáltatási, illetve a telekommunikációs területeket.

Saját alkotásait 41% reklámozza; közülük 51% a saját honlapot nevezte meg a legfontosabb reklámhordozónak. Szakmai kiállításokon és vásárokon, szakfolyóiratokban, szakmai szervezetek kiadványaiban is sokan hirdetnek.

Ami a szakmai szervezeteket illeti, az iparművészek 64%-a tagja valamelyik érdekképviseleti szervezetnek, szakmai csoportosulásnak. 56%-uk nyilatkozott úgy, hogy támogatásban részesült valamelyik szakmai szervezettől.

A diplomásoknak csak 46%-a él a végzettségének megfelelő szakmai tevékenységből; 21%-uk valamelyik rokonszakmában, 14%-uk a szakmától idegen területen keresi kenyerét. Több mint 20%-uk dolgozik az oktatásban. A megkérdezettek 81%-a nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt öt évben kiállításon és/vagy a sajtóban bemutatták a munkáit. Az iparművészek 59%-a rendszeresen részt vesz szakmai vásárokon, kiállításokon.

A sok nehézség dacára a jövőbe vetett bizalom jónak mondható: 82% lát jövőt a szakmájában. Az anyagi kilátásokat már jóval kevesebb (65%) válaszoló tartja biztatónak. Érdekes ellentmondás, hogy amíg a saját társadalmi megítélésükben javuló tendenciát látnak, addig úgy vélik, hogy a szakma társadalmi presztízse romlott az elmúlt évtizedben. Ez a magyarázata annak, hogy az előző vizsgálathoz, 2001-hez képest romlott a szakmai elégedettség.

(Lipóth Ágnes: Az iparművészek és a szakma szerepe a változó világban)


Ugyancsak Lipóth Ágnes jegyzi azt a lakosság körében végzett kérdőíves közvélemény-kutatás alapján készült elemzést, amelynek témája a következő volt: „Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások". A felmérést – melynek célja annak a viszonynak és fogyasztási szokásrendszernek a feltérképezése, amely a felnőtt magyar lakosságot a tárgyi világhoz, illetve az iparművészethez fűzi – a Magyar Iparművészeti Egyetem rendelte meg a Sonda Ipsostól. A vizsgálatba a teljes felnőtt lakosságot reprezentáló 1500 főt vontak be.

A kutatás legfőbb tanulsága, hogy az egész vizuális kultúra, de különösen az iparművészet, a design és az ipari formatervezés fogalomrendszerét övező tisztázatlanság, a pontos definíciók hiánya a szakmán kívülieket teljesen elbizonytalanítja. A bizonytalanság mellé nagyfokú ismerethiány is társul; így nem lehet csodálkozni azon, hogy az emberek többsége nem tesz különbséget az iparművészeti, valamint a képzőművészeti alkotások között, illetőleg hogy a lakberendezési áruházakban vásárolt, iparművész által tervezett bútorokat nem tekinti iparművészeti tárgynak.

Ahogy a kulturális szokásokban, úgy az „iparművészeti fogyasztásban" is a legerősebb szociodemográfiai tényező az iskolai végzettség. A kulturális fogyasztásban a legaktívabbak a szellemi beosztottak és vezetőik; a minőségi tárgykultúra iránti igény az ő körükben jelentkezik a legmarkánsabban. Ezt a megállapítást érdemes összevetni az iparművészek körében folytatott kutatás konklúziójával: az alkotók véleménye szerint a közízlés hiányát az alsó- és középfokú művészeti oktatás színvonalának emelésével lehetne orvosolni.

A fogyasztói szokásokat vizsgáló felmérés legfontosabb számszerű adatai: a megkérdezettek háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy nagyon fontosnak, vagy fontosnak tartja a vizuális kultúra, az építészet és a tárgykultúra szerepét. Az interjúalanyok 56%-a szerint az iparművészet, a design és a minőségi tárgykultúra az ünnepek része – ugyanakkor 51%-uk úgy véli, hogy a jó minőségű tárgykultúra az elit kiváltsága. Az otthonteremtési elképzeléseket főként a személyes minták, a barátok, a rokonok és az ismerősök példái befolyásolják.

A vizsgálatba bevontak 40%-a nem mert arról nyilatkozni, mivel foglalkozik az iparművész; ugyanez a szám a designerek tevékenységét illetően 60%. A szakma presztízsének megítélése közepes; ezen belül legtöbbre a belsőépítészeket, legkevesebbre az ötvösöket értékelik. A legismertebb iparművész Rubik Ernő, őt 81% ismeri. Kovács Margitról 57%, Makovecz Imréről 55%, Kós Károlyról 42% hallott.

A média műfajai közül 63% egyetlen olyan folyóiratot, rádió- vagy tévéműsort sem tudott megnevezni, amely a vizuális kultúrával foglalkozna. Azok közül, akik mégis bírnak ilyen ismeretekkel, a legtöbben a lakberendezési magazinokat ismerik.

A fogyasztói attitűdöt döntően az anyagi lehetőségek alakítják: a vásárlás során legtöbbször az árak szabnak határt. Új terméket a túlnyomó többség csak akkor vásárol, ha szüksége van rá; az emberek nem követik a legújabb trendeket. Mindössze 11% állította, hogy járt már valaha iparművészeti kiállításon; közülük legtöbben üveg-, porcelán- és kerámiakiállítást neveztek meg. A meglátogatott helyszínek közül a többség az Iparművészeti Múzeumot említette. A nagy lakberendezési áruházláncokat igen sokan ismerik.

A magyar designtermékek ismertsége és megítélése sokuk számára pozitív üzeneteket hordoz; 12% azonban szívesebben választ külföldi terméket, mert a hazaiakat gyenge minőségűnek tartja. A Rubik-kockát gyakorlatilag mindenki ismeri, 91% azt is tudja, hogy a tervezője magyar. A második legismertebb márka az Unicum, amelynek jellegzetes üvegét 88% ismerte föl magyar termékként.

(Lipóth Ágnes: Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások)

* –

Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor Nyíregyháza és Szombathely közintézményeiben kutatta a vizuális kultúra állapotát, illetve azt, mennyiben történt elmozdulás a 80-as évek elejéhez képest, amikor Békés és Győr-Moson-Sopron megye hasonló intézményeinek vizuális üzeneteit térképezték föl.

„A vizuális kultúra állapota a közintézményekben" címen zajlott kutatás eredményeit a szerzőpáros az Intézménymimika 2. című kötetben tette közzé (amelyről külön recenzió készül az Építészfórum olvasói számára). A kutatás teljes anyagából a tanulmánykötetben részletek olvashatók.

Hogy miért éppen a közintézményeket – óvodákat, iskolákat, művelődési házakat, színházakat, múzeumokat, mozikat, könyvtárakat, templomokat, polgármesteri hivatalokat, pártházakat, illetve vendéglátó-ipari intézményeket – vonták be a kutatásba? A kérdésre a kötet első mondata adja meg a választ: „Egy ország vizuális kultúrájának alakulásában meghatározó szerepet töltenek be a közintézmények által közvetített vizuális üzenetek." Ennek oka: a nem tudatos mintakövetés, a tekintélyközpontok utánzásra késztető kisugárzása, valamint a presztízsszimbolika közízlés-alakító hatása.

A helyzetkép nem a két megyeszékhelyről, sem nem konkrét intézményekről, hanem azokról a látványsajátosságokról szól, amelyek a XXI. század legelején a korszakra és a magyar társadalomra jellemző, szimbolikus üzeneteket hordozzák.

A természethez, illetve a nyilvánossághoz való viszony változása, illetve a pihenés és a szabadidő felértékelődése szembetűnő változást hozott a kertkultúrában. Nemcsak a magánházak, de a közintézmények kertjeinek, udvarainak állapota és színvonala is számottevően javult az elmúlt húsz évben. Az előkert az intézmény arculatának részévé lépett elő; gondozottságával, „ügyfélbarát", hívogató jellegével azt üzeni, meg akarja nyerni az arra haladókat. Húsz éve jószerével csak az óvodák, illetve a templomok kertjei jelentették az általános igénytelenség alóli kivételt; 2005-ben általánossá vált a kertkultúra művelése. Az uniformizáltság azonban továbbra is tapasztalható: a tuja- és futómuskátli-divat masszívan tartja magát. A nyilvánossághoz való felemás viszonyt igen jól tükrözik a sűrű kerítés mögé rejtett parkosított kertek, amelyek lakói még a közös látvány szintjén sem akarnak osztozni, érintkezni az utcai járókelőkkel.

Nagyhatású művében Habermas mutatta ki először, milyen jelentőséggel bír a nyilvános és a privát tér elkülönülése a társadalmi nyilvánosság alakulásában. A közintézményekben tapasztalható nagyfokú térszerkezet-változások alakulása szorosan összefügg a hazánkban zajló társadalmi változásokkal. A korábban nem használatos „fenti" (padlás, tetőtér), illetve „lenti" (alagsor, pince) terek használatba vétele részben az életforma pluralizálódásának, részben a demokratizálódási folyamatoknak, részben a multikulturalizmus térhódításának köszönhető. A társadalmi változások keltette igények az alternatív jellegű terek iránti vonzódásban, illetve a „mainstream" társadalomtól való, látványos „underground" elkülönülésben is manifesztálódnak. A korábban elhanyagolt helyiségek használható terekké alakítása, és e tereknek a civil közösségek általi használata egyértelműen pozitív folyamat.

Az elmúlt húsz évben jelentős változás zajlott a terek horizontális és vertikális irányú szerkezet-változásában. A közintézményekben is divat lett a galériázás, a szinteltolás, a boltív, a faláttörés. A tér osztása az individualisztikusabb szemlélet térhódítását jelzi. Ezzel látszólag ellenkező irányú mozgást jelent a terek egybenyitása, amely a fokozott térélmény folytán megnöveli az adott tér reprezentativitását, átláthatóságát, közösségi jellegét. Ezt a folyamatot erősíti a „látványtársadalom" térhódítása – amely igen gyakran a „külsőlegességre" helyezi a hangsúlyt. Emellett azonban úgyszintén megfigyelhető az élet egységben látása iránti igény felerősödése.

A zsúfoltság és a kihasználatlan, üres terek együttes jelenléte legalább annyira jellemző, mint a pazarlásnak és az anyagi erőforrások szűkösségének közös előfordulása. Az "ünnepi" terek az év nagy részében konganak az ürességtől – ugyanakkor a tanárik, a beosztottak irodái, a szertárak, a könyvtárak többnyire agyon vannak zsúfolva a kiselejtezésre érett bútorzattal, papírhalmokkal.

Az utóbbi időkben az intézménybe belépőket fogadó terek mérete megnőtt, és kialakításuk színvonala határozottan javult. A belépőtér gyakran reprezentatív aulává alakul át, amely egyszerre a hivatalosság és a civil érintkezés terepe. Az intézmény nyitottságának érzetét erősíti az is, ha az épületbe betérve az ember úgy érzi, az események középpontjába kerül.

Az intézményekben rögzített tárgykultúrával kapcsolatban a kutatók az értékszociológiai és kulturális antropológiai szempontból fontos jelenségeket összegezték.

A tárgykultúra egészét a horror vacui, az összes létező helyet tárgyakkal, képekkel megtöltő zsúfoltság jellemzi, mintha a tárgyak legfőbb funkciója az lenne, hogy minden létező helyet betöltve, minél nagyobb mennyiségben vegyék körül az embert. A munkahelyen minden bizonnyal ennek érzelmi töltése is van: a személyes tárgyak elhelyezése az íróasztalon, a számítógépen, a polcon, a szekrényajtón a munka elidegenítő érzésének oldását jelzi. A családi fotók, a gyerek rajzai, az ajándékba kapott kabalatárgyak az érzelmi kötődést hivatottak szimbolizálni. Ha már egyszer a munkahelyen kell tartózkodni, legalább a fényképeken, a rajzokon, a csecsebecséken keresztül legyenek jelen a családtagok, a barátok.

A polcokon határozottan kevesebb könyv látható, mint húsz évvel ezelőtt; a kutatók szerint ez az értelmiségi lét leértékelődéséről is árulkodik. A tárgyak eklektikája némileg csökkent; több intézményben érzékelhető a stiláris egységre való törekvés. A tárgyak elrendezésében a nemi sajátosságok is érvényesülnek: míg az óvodák a női, addig a kocsmák és sörözők a férfivilág jelképeivel vannak tele.

Annak ellenére, hogy az intézmények látványegyütteseiben sok a javulás, a jelenleg látható összkép még nagyon törékeny. Továbbra is vannak gyenge pontok: a legtöbb helyen még mindig nem tudnak mit kezdeni a gáz- és villanyórákkal, a fűtés- és egyéb vezetékekkel, a szemetesedényekkel. Ezek vagy (Kapitányék találó kifejezésével) "belerondítanak" a látványba, vagy ­– ha megpróbálják elrejteni őket – ez csak sután, földhözragadt módon sikerül.

A két évtizeddel ezelőtti állapotokhoz képest érzékelhetően fölértékelődött a kényelem; magasabb státusú, elegánsabb berendezések jelentek meg. A demokratikusabb szellem kifejeződéseként sok osztályteremből eltűnt a tanári dobogó. Számos helyen láthatni régi (vagy "patinázott", régies) berendezési tárgyakat, a tradícióőrzés lenyomatait. Szembetűnő változás a függönyök használata, amely – különösen a főnöki szobákban – újfajta státuszjelzőként is funkcionál.

A tárgykultúra fontos része a megvilágítás, amelynek terén viszonylag kevesebb változás történt. Az irodákban, osztálytermekben még mindig a központi (gyakran szedett-vedett világítótestekből álló) megvilágítás az általános. A főnöki szobákban és a könyvtárakban már gyakran alkalmaznak egyedi világítótesteket. Az igazi változás azonban a vendéglátóhelyeken tapasztalható: szinte mindenütt igyekeznek a fényt a térképzés eszközeként felhasználni, és így különálló világokat, bensőséges hangulatot előidézni. Szaporodnak az épületek látványát kiemelő éjszakai megvilágítások, és terjed a fák szépségének fényekkel való kiemelése.

Visszaszorulóban van a poszterdivat. A falakra egyre több eredeti kép kerül föl, amelyek nívója azonban az ízlésszínvonalról is árulkodik. A galériák, kiállítóhelyek növekvő száma mellett szinte minden intézményben találkozni saját "kiállítóhellyel", amely az alkotókedv, az önreprezentáció előtérbe kerüléséről hordoz fontos üzeneteket.

Ma a számítógép gyakorlatilag mindenütt látható: óvodákban, vendéglátó-helyeken, irodákban. Az iskoláknak többnyire a legjobban berendezett helyisége a számítógépterem.

A hangulatképző elemek között feltűnő, milyen előszeretettel helyezik el a közvetlen elődök tárgyait: a kávédarálót, a szenes vasalót és más háztartási eszközöket. A játékos hangulatot árasztó figurák nemcsak a gyerekek által birtokolt helyiségekben, de gyakran még a főnöki szobákban is felbukkannak.

Ami a kulcsértékeket illeti: a Kapitány házaspár kutatásai azt bizonyítják, a kényelem, az intézmény-használók minél magasabb komfortérzete egyre fontosabb szemponttá válik. Az egyén „önmegvalósítása" a világ egyik legfőbb mozgatóereje; így nem csoda, hogy számos jelenség bizonyítja az individualitás értékének a növekedését. Az intimitás a térszerkezet-változásokban csakúgy tetten érhető, mint például az óvodák mosdóiban újabban terjedő elválasztó elemek (pl. függönyök) alkalmazásában. Fölértékelődött a kreativitás: mind több helyen láthatni az intézmény tanulói, munkatársai által készített „alkotásokat".

Az individualitást értékként kezelő jelenségek közé tartozik a szabad hozzáférés lehetőségének a terjedése, amely leglátványosabban a könyvtárak szabadpolcos tereinek növekedésében, a beiratkozás nélkül igénybe vehető olvasótermek számának gyarapodásában, az iskolákban, óvodákban szabadon kézbe vehető tárgyak sokaságában nyilvánul meg.

Megfigyelhető az egészségkultusz, a mozgás, a változás, az átalakulás értékeinek térhódítása, a természet értékvoltának a hangsúlyozása. Az elmúlt húsz évben látványosan szaporodtak a természet fontosságára, szépségére és védelmére, az emberi élet értékére utaló vizuális jelek, tárgyak. A természetfotóknak nemcsak a száma gyarapodik, de a minősége is javul.

Az intézmények látványegyüttesében kiemelt értéket képvisel a hagyomány, a nemzeti kultúra, az adott régió, a település, vagy az intézmény tradícióinak ápolása. A nemzeti szimbólumok mellett újabban az európai hagyomány vizuális lenyomataira is erőteljes hangsúly kerül. Még mindig gyakoriak a népművészeti tárgyak, de a két évtizeddel ezelőttihez képest az arányuk csökkent. Újkeletű a nemesi és a polgári tárgykultúra felidézése. Az egyes intézmények feltűnően igyekeznek saját hagyományaik újraélesztésére: revitalizálják a régi emléktáblákat, gyűjtik az elődökhöz kapcsolódó tárgyakat stb.

A modernség és a hagyomány ritkábban különül el egymástól paradigmatikusan; sokkal gyakrabban alkotnak érdekes, néha furcsa vizuális együtteseket. Az új életérzés és magatartásforma megtestesítőjeként számon tartott film fontos szerepet játszik a modernitás térhódításában – ezért is látni oly sok filmplakátot a falakon.

A teljesítmény is az alapértékek közé tartozik: nem véletlen, hogy olyan sok intézményben találkozhatunk az eredményeket, a sikert, a versenyképességet jelző vizuális információkkal. Kupák, serlegek, oklevelek, kitüntetések mind több helyen láthatók. Főként a fiatalokkal foglalkozó intézményekben (az óvodáskortól kezdve!) minden eszközzel az egyéni sikeresség értékét sulykolják.

Az értékek sorában tovább haladva az alternativitásig és a pluralitásig jutunk el, amely elmozdulást jelent a korábbi szigorú, zárt normarendszertől. Ugyanakkor az értékbizonytalanság számtalan jele is fölbukkan: egymással nehezen összeférhető dolgok kerülnek egymás mellé. Ez az értékeklekticizmus a 80-as években is jelen volt, de mára fölerősödött.

Vizuálisan is megerősödött a lokális világ kitágulása, és látványelemek is segítik az európai identitástudat kialakulását (EU zászló stb.). A korábbi kutatási időszakhoz képes néhány érték visszaszorult: eltűntek például a harci jelszavak, jelentősen csökkent a szolgálat és a „közösségiség" kihangsúlyozása.

A Magyarországon mindenütt szembetűnő centrum-periféria viszony az intézmények vizuális üzeneteiben is megnyilvánul. A településeken belül a központban lévő intézmények a magasabb státusúak, gondozottabbak, jobb állapotúak; a periférián elhelyezkedők elhanyagoltabbak, szegényesebbek. Ez utóbbiakban gyakrabban láthatók az „időbeli atavizmusok": a korábbi korszakok mintái, ízlésnormái.

Az egyik legérdekesebb megállapítás, hogy az intézmények vizuális üzeneteiben inkább a kultúra értékvolta hangsúlyozódik, mintsem a pénz és az anyagi javak kultusza.

A szerzők nem vállalkoztak a tanulságok összegzésére – ehhez nagyobb „merítésre", további kutatásra volna szükség, de a tanulmány ebben a formájában is alkalmas a változásokban megjelenő törvényszerűségek felismerésére. Annyi bizonyos, hogy húsz év alatt jelentős elmozdulás történt az intézmények „mimikájában" leképezhető vizuális kultúra rendszerében.

(Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor: A vizuális kultúra állapota a közintézményekben)

* – 

Ifj. Csákvári József és Malinák Judit arra vállalkozott, hogy megvizsgálja, milyen szerepet tölt be a design az innovatív magyar vállalatok körében. A kutatás során 14 olyan vállalkozás képviselőivel készítettek mélyinterjúkat, amelyek 2002 és 2004 között Magyar Innovációs Díjban vagy Magyar Formatervezési Díjban részesültek. A kutatás során arra keresték a választ, milyen igények, kívánalmak és tapasztalatok fogalmazódnak meg a designnal kapcsolatosan azokban a vállalkozásokban, amelyek kimagasló innovatív és/vagy designigényes tevékenységet folytatnak.

Az interjúk során arra voltak kíváncsiak, milyen innovációs, illetve kutatás-fejlesztési (K+F) folyamatok zajlanak a vállalkozásoknál; kikkel működnek együtt a fejlesztésben; milyenek az innovációs, illetve a K+F ráfordítások és ezek megtérülése; bevonnak-e designereket a munkába, és mit várnak el tőlük; milyen (látens) igények mutatkoznak a designra; milyen kitörési pontokat látnak a designerek számára.

Az alig több mint egy tucat vállalkozással készített mélyinterjúk talán kevéssé alkalmasak az általánosításra, de arra mindenképpen jók, hogy fontos következtetéseket lehessen levonni belőlük. A vizsgálatba bevont cégek nagy része tudásintenzív termék vagy szolgáltatás előállítására specializálódott. Az infokommunikációs technológiák alkalmazása a termékelőállítás fontos részét képezi; van, ahol az informatika a termékelőállítással és a designnal kapcsolódik össze, van, ahol az informatika a vizuális kommunikációval fűződik egybe.

Ahogy az egész országra, úgy a kiválasztott élenjáró vállalkozásokra is a követő fejlesztés a jellemző. Az innovációt, a folyamatos fejlesztést szinte valamennyi megkérdezett a piacon maradás feltételének tekinti. Többen adtak hangot annak a meggyőződésüknek, hogy ma már a design a marketing egyik legfontosabb eleme, és a piaci siker szempontjából fontos szerepe van az esztétikus kialakításnak. Ennek ellenére alig foglalkoztatnak profi designereket; ezeket a feladatokat vagy más végzettségű szakembereikkel, vagy kezdő designerekkel végeztetik el. Arra a kérdésre viszont, hogy miért nem alkalmaznak designereket, a legtöbben azt a választ adták, hogy a „művészképzőkből" kikerülő tervezők nincsenek tisztában a technológiai és az üzleti realitásokkal, kevéssé tudnak alkalmazkodni a gazdasági realitásokhoz és a valóság meghatározta követelményekhez, sem az informatikai, sem a technológiai tudásuk nem elegendő, a munkavégzés során nem tudnak kellőképpen igazodni az ipar tempójához és a határidőkhöz, a feladatteljesítés során nem mutatnak elég rugalmasságot, és kevéssé pontosak.

A kutatók tapasztalatai szerint a megvizsgált vállalkozások sikereiben kimagasló szerep jut az új iránti nyitottságnak, a kockázatvállalási képességnek, az egyűttműködési készségnek, a rugalmasságnak, illetve a mély elkötelezettségnek. Fontosnak tartják a cég imázsának az erősítését, amelyben fontos szerep jut az egyes identitáselemek megtervezésének és összehangolásának – ebben pedig kimagasló szerep juthat a designereknek.
(Ifj. Csákvári József - Malinák Judit: A design szerepe az innovatív magyar vállalatok körében)

* – 

A tanulmánykötetet Schmidt Andrea „Az NKA Iparművészeti Szakmai Kollégiumához 2000 és 2004 között beérkezett pályamunkák másodelemzése" című munkája zárja.

A kutatásba vont öt év alatt 2995 iparművészeti pályaművet adtak be az NKA-hoz, amelyek közül 60% Budapestről, 36% vidékről, 4% pedig a határon túlról érkezett. A pályázatok 53%-át magánszemély, 16%-át egyesület, 10%-át helyi önkormányzat, 7%-át alapítvány, 6%-át központi költségvetési szerv, 5%-át társas vagy egyéni vállalkozás nyújtotta be. A legtöbben (33%) kiállítás megrendezéséhez és a kiállításhoz kapcsolódó katalógus kiadásához kértek támogatást. Alkotói támogatásra vonatkozott a pályamunkák 13%-a, alkotó- és művésztelepprogramra 12%-a. A lista másik végén a nemzetközi kapcsolatok (0,1%), illetve a gyermektárgykultúra (0,4%) áll.

(Schmidt Andrea: Az NKA Iparművészeti Szakmai Kollégiumához 2000 és 2004 között beérkezett pályamunkák másodelemzése)


összeállította: Tószegi Zsuzsanna

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.